Juridik
hajna: [citat] Helt klart. [citat] Nej, det stämmer inte. En samfällighetsförening får inte pyssla med sånt som inte är i överensstämmelse med sitt anläggningsbeslut. Föreningen kan inte själv ändra anläggningsbeslutet - däremot kan den begära omprövning av det men det är ganska dyrt.
Villa vista: Om förutsättningen är att felet är, dold förläggning av vattenledning som läcker och upptäcktes vid golvrivning. Jag kanske missade något då det blev trådkrig mellan BH-medlemmar men då tycker jag att det finns fog för sk dolt fel, sen om erforderlig rättsinstans delar min mening, det vete katten!
KnockOnWood: Grattis! Låna upp hela beloppet och ställ till med en riktig pantbrevsfest. Vi, som har stöttat och trott på dig, kommer mangrant :D
-MH-: Nackdelen är att ev. värdestegring beskattas i AB:et och att stämpelavgiften är mycket högre. :-)
BB427: Det var ett intressant fall. Har du någon länk eller liknande så man kan studera det närmare ? Någon annan som känner till likartade fall ?
Globetrot: Besiktningsmannen kallar formellt, men entreprenören behöver inte närvara för att besiktningen skall vara giltig. Bara det har kallats i skrift ordentligt.
billy_baver: Tvister och tveksamheter om servitut reder man ut med fastighetsbestämning. Du begär förrättning hos LM, som beslutar om ett officialservitut med lite mer exakta former.
stake: Betalade 875:- och bestred resterande. Bolaget gick med på detta eftersom det var ord mot ord, och kreditera resten av fakturan.
Sinologen: Att betänka är också att en del av den här skadan kanske ändå hade uppstått vid ditt bygge eftersom du hade behövt ha en del maskiner där. Så om du kan trösta dig med det så låter ju en "gratis" väg som en ganska bra kompensation.
hempularen: Tilluft i badrum finns i många varianter. I äldre lägenheter finns en variant av ventilation som kallas "Stockholms ventilation". Där finns det luftintag i gatunivå på ytterväggarna. Luften leds in i huset fram till skorstensstocken, där går det i princip en kanal till varje lägenhet. I badrummet sitter det i original en öppningsbar ventil på ca 1m höjd, för tilluft. Sedan sitter
Odjuret: Jag tycker att man skall avskaffa dolda fel, men inte ur den synvinkeln som TS har. Utan just för att jag tycker att det är orimligt att jag skall garantera att det inte finns några fel jag inte kan känna till, dessutom i 10år. Jag är tacksam för att att det är så pass höga krav på vad som är dolda fel.Det roliga är dessutom med dolda fel, det är att en besiktningsman skall inte
mekar-anders: Har jobbat i slangbranschen och kan bidra med detta. Har man en brunn som ligger över tillåten maxlängd är det helt ok att villaägaren har en egen slang som han eller hon lägger ut och så kommer slamsugaren och kopplar i sin egen i kundens klokoppling. Vi började nämligen sälja en jäkla massa skitslang till privatpersoner när detta började gälla.
Göran.W: Inte jurist men om han behöll sakerna vid separationen så har där ju skett en form av bo delning som jag ser det så är allt han behållit vid separationen som där är avbetalning kvar på hans problem. och dessutom så står det i äktenskapsförordet att hon inte äger något. Han kan ju inte kräva pengar för något hon inte äger. Om han står på sakerna som är på avbetalning och
Jenny_P: Vi var i din grannes sits för något år sedan, och det är rätt trist. Grannens studsmatta flög in på vår tomt och skadade putsfasaden (enstegstätad putsfasad - jättekul med hål i den...), mosade vår hammock och förstörde ett staket. Vi fick ta det på vår försäkring och kunde, om vi ville, driva ett ärende mot grannen om att få ersättning för självrisken. Hade det varit min
rich710: Tack för input! Kopparn som ersätts blir allt ovanför hängrännorna så det borde isåfall bli "plåtjoner" ner i kopparrännan.. Det stod specat på ett annat ställe i offerten att allt jobb utöver vad som är inkluderat kostar 375kr/tim exklusive moms, men halva det borde man väl kunna ta på ROT också.. Inväntar ytterliggare två offerter innan jag bestämmer mig.
HenrikP: [citat] Det skulle väl i så fall vara att det finns en naturlig gräns där det står och att det skulle se kosmetiskt märkligt ut annars. Det är tydligt att yomtgränserna är dragna med linjal hos Lantmäteriet :)
aedwall: AB04 med hänvisning till anläggnings-AMA
sir_daniel: Har han/hon någon gammal maskin eller skrot som blir "parkerat"/lagrat över brunnen om grannen inte vill komma överens om ett arrende av den yta som medför både värdeminskning vid ev försäljning samt minskad möjlighet att använda tomten själv
pappskallen: [citat] Om ni nu ville minimera risken för sådant här trassel så undrar jag varför ni anlitade stensättaren själv och inte tog det genom den som hade totalen?? Det spelar ju ingen som helst roll VEM du anlitar, utan HUR denne anlitas. Vad du kan göra nu är att antingen ta in en expert/besiktningsman eller jurist. (om du inte lyckas övertala någon/bägge att ta på sig ansvaret)
bultis: Ni är alla så vänliga! Okej, ingen uppenbar allvetare men en hel del bra startpunkter och idéer! Jättetack! :-)
mycke_nu: Här var det helt klart lördag. :)
mycke_nu: Sammanträde i hyresnämnden om 3-4 månader tydligen. Jag återkommer med en rapport då. Tack för alla synpunkter!
mexitegel: Du är nog den som sitter mest illa till, för om du försöker frånträda kontraktet så kan det bli rätt dyrt för dig. Om du inte uppmärksammat kommunen om problemen så skulle jag låtit det vara. Sannolikheten för du ska åka på något är försvinnande liten. För hur längesedan gjordes dessa överträdelser?
norrbottenstorpet: Kan meddela att Skatteverket svarat att så länge det nya garaget uppfyller kraven på utbyggnad av huvudbyggnaden, spelar det ingen roll att det nu står ett gammalt garage på platsen.
eleson: För att anknyta till ursprungsfrågan, vad gäller? Om diskussionen med grannen måste avgöras mha Vad som gäller, så har båda förlorat.
haavard: Detaljplaner kan upphävas. I ditt fall blir det som en frimärksplan som istället för planbestämmelser får de reglerna som gäller utanför detaljplanerat område. Du skall kontakta kommunens planavdelning. (Jag vill inte ens försöka gissa vad de svarar.)
Konult: Vad gäller vid bildande av gemensamhetsanläggning för väg för den som äger vägmarken. Har har väl rätt att få ersättning för marken som vägen ligger på inkl diken mm. Till förmån för gemensamhetsanläggningeen? Och även för befintlig vägkropp?
elpaco: Tja det största problemet är ändå att man hela tiden väljer att införa allt mer komplicerad byråkrati, utan att visa att den för något gott med sig. Med hänvisning till "rättssäkerheten i intyg" skall sida up och ner med oväsentligheter anges. Sjukvården, liksom skolan och polisen, formligen drunknar i pappersarbete som i låg utsträckning gör någon faktisk relevant nytta. Min