P
pvt64: Jag har fått 107 000:- tillbaka.
12 svar · 6,7k läst
mycke_nu
mycke_nu: Eftersom det inte är lagligt att distribuera el från en fastighet till en annan, så måste det rimligen vara något som borde gjorts före avstyckningen. Kostnaden faller då helt på säljaren, dvs ägaren till tomt 1.
6 svar · 2,9k läst
roland53
roland53: Har fastighetsägaren (om det är en hyreslägenhet) eller Brf (om det är en bostadsrätt) godkänt att din kusin får hyra ut i andra hand? Om inte så har din kusin gjort fel och kan t.o.m mista sin lägenhet pga sin försumlighet. Din kusin är som lägenhetsinnehavare alltid ansvarig för lägenhetens hyra inför Fastighetsägaren. Är det en hyreslägenhet så är han även ansvarig för
7 svar · 1,7k läst
F
Fredrik Å: Trådstartaren
21 svar · 5,8k läst
Villa vista
Villa vista: [citat] Om du skall få ersättning då måste du rättsligt få rätt mot kommunen och tilldelas skadestånd. Det har förekommit att kommuner rabatterar tex VA-anslutningar etc till fastighetsägare för olika anledningar tex som morot för att bygga lågenergihus. Detta är lagvidrigt, kommunen får aldrig ge bort tex VA-kollektivsavgifter då det innebär att andra får högre avgift.
22 svar · 5,3k läst
haavard
haavard: Klart det är nya lagen som gäller, hur kan du komma på någon annan tanke? Det bör stå i bygglov/startbesked att du måste ha slutbesked först.
3 svar · 2,1k läst
A
andymannen: Det går ju att åldersbestämma fuktrelaterade skador. Det kanske ni skall göra så har ni lite mer.
9 svar · 4,8k läst
L
larsson r: Finns inget krav nån stans att det ska vara 3kammare i en avloppsbrunn
13 svar · 3,2k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: När det gäller just plintarna och plattan under etc; jag är inte säker på att det finns fel och rätt. Det finns rekommendationer om frostfritt djup, och grunden skall ju byggas så att den klarar vikten från huset. Det finns också avståndsberäkningar/plintavstånd som man kan räkna på. Hur plintarna förankras beror dock väldigt mycket på marken. På sten behövs tex ingen platta
6 svar · 3,6k läst
H
HSP: Den som beställer jobbet av elektrikern betalar fakturan. Om du beställt elektrikern så betalar du! Att du sedan kräver markentrepenören på motsvarade kostnad är en annan sak. Elektrikern ska inte bli drabbad av utebliven/sen betalning för att ni och markentrepenören är osams om vem som ska betala. det rätta är att om markentrepenören skadar kabeln så fixar han detta. Dvs. tar dit
5 svar · 5,4k läst
Göran.W
Göran.W: Funderade lite på en sak är 2 kammarbrunnen till BDT godkänd för från början verkade det som inget var godkänt men nu känns det mer som den är godkänd och toa lösningen inte var det för förre ägaren inte sökt tillstånd så det hade kanske räckt ni sökt tillstånd för den men det är så dags nu när den är borta. Är 2 kammarbrunn till BDT godkänd blir det billigaste att
10 svar · 2,9k läst
S
steve5432: [citat] haha okej då missuppfattade jag det hela, inte så vanligt i min värld att man målar yttertak... borde läst inlägget mer noga sorry! /S
11 svar · 4,6k läst
O
Odjuret: Ja faktiskt.... jag skulle inte orka bråka mycket mer.... Se det så här.... om tinget hade dömt det till dolt fel, där ni inte hade en försäkring... då hade det blivit dyyyrt Så 9000:- är inte så mycket i detta fall... Men visst kolla med FB men det är nog riskabelt bråka för mycket
8 svar · 3,4k läst
Göran.W
Göran.W: Förstår inte vad det bråkas om för det är ju snor billigt med 18 000 för vatten och fiber fast sen kommer det kanske på kostnaden till kommunen för anslutningen av vattnet men det är en annan historia.
7 svar · 2,4k läst
J
Jidderberg: Haha tack men det verkar ju vara som det är detta. Jag snyftar såklart inte över mina möjligheter att bygga. Jag får bygga ca 800kvm byggnadsyta och i huvudsak köpte jag tomten just för att bygga ett trevligt garage. Jag tycker bara rätt ska vara rätt, och det är ju säkert rätt som det är nu, jag kan bara inte se varför. Om jag har vidare frågor så får jag vända mig till
61 svar · 10,6k läst
·
A
A-Man_08: Jag hade tvärtom, lysande airbaglampa på min bmw. Felkod airbag eller styrdon, trodde det var styrdonet det skickades iväg konstaterades helt. Trodde det var rattringen tog isär allt visade sig att jag fick fel del, satte ihop det och det fungerat sedan dess. Man måste dock alltid radera felkoden manuellt för att släcka det är inte som motorlampa att det släcks om felet ej återkommer.
41 svar · 4,9k läst
C
cecar33: Det skulle vara på sin plats att TS återkommer med fler uppgifter, för vad som TS skrev i sitt första och enda inlägg så har det beställts 80 kvm och ytan var 100 kvm vilken TS tydligen ville få belagd med plattor. Det måste därför finnas mer info om hur det gick till när resterande yta belades med plattor.
32 svar · 5,5k läst
S
Stuff: [citat] Uppenbarligen är det för lätt att slänga ur sig bud när många efteråt inte vill stå för sina bud. Känner att jag kanske börjar bli tjatig men: Att köparen är oerfaren är absolut inget skäl/motiv för prutning. Är man oerfaren så får man ta med sig erfarna släktingar eller bekanta. Omfattande och ( för normalkunniga) oväntade fel kan vara bra skäl till prutning.
42 svar · 14,3k läst
A
andersmc: Jag tycker också att du ska ha så lite kontakt med köparna som möjligt. Ring inte, ta inte några initiativ i den riktningen. Löst formulerade åsikter om lägenheten ignorerar du bara. Kommer det något konkret krav tar du ställning till det, men förmodligen är det lämpligast att bara avvisa det, utan djupare argumentering.
22 svar · 6,3k läst
D09
D09: Eller att ni vill avhysa grannen. Är ju inte bara att slänga ut grejorna. ( egenmäktigt förfarande ) Krångla inte till din fastighet, vill du att han nyttjar det så hyr ut och håll det enkelt. Det är en ny granne, vem vet vad det är för människa så var lite vaksam också. Hjälpsam men inte naiv, talar av egen erfarenhet.
5 svar · 2,6k läst
J
JohanLind: Du lär hitta den information du söker här.
5 svar · 3,7k läst
Globetrot
Globetrot: Sen är det dyrt att ta ner träd ibland. Trädfällning, rotfräsning och gräs kostade oss 14 000kr, dock i vlillaområde. Så, det kan vara en kostnadsfråga.
12 svar · 4,7k läst
R
rolsie: Visst förtydligande/tillägg till Kindvall: 4. Man placerar mycket hellre hos släkting om det är möjligt, eftersom forskning visar att barn placerade i släkten går det bättre för i längden. Däremot så stämmer det att en del kommuner försöker komma undan med ersättning och sådant. Vilket är helt fel om man kan regelverket. Att socialtjänsten är en myndighet betyder INTE att de
6 svar · 3,9k läst
MTech
MTech: [citat] Det är nog bara världsarv som hällristningarna i Tanumshede som stoppar en väg. Eller ja, stoppar och stoppar! Nu spränger dom en tunnel genom berget istället för att spränga bort berget!
12 svar · 2,5k läst
T
Troberg: Försäkringsbolagen brukar ha schabloner för vad som är rimligt, och så länge man håller sig inom dem så brukar de inte ifrågasätta. Ett bra tips annars (om än för sent nu...) är att gå runt i huset med videokamera och filma allt. Medan man gör det så kan man dessutom prata om vad det är för prylar (exempelvis datorer ser man ofta inte på utsidan vad de innehåller). Då har man
3 svar · 1,2k läst
N
Nerre: Precis, det läste jag också när jag kollade för några år sen. Den som plogar vägen är skyldig att forsla bort snövallarna. Problemet är att de oftast har en vecka på sig att göra det, så sin egen infart åker man på att skotta ändå om man ska ut med bilen... Men sen vet jag inte hur det är med sopning av sanden på våren... Hos oss så sopar de även trottoaren, men här kan de
15 svar · 4,5k läst
·
A
aedwall: [citat] Nej, man har bara ingått ett hyresförhållande om man betalt ersättning!
28 svar · 5,9k läst
Globetrot
Globetrot: Fast enligt TS så stipulerade avtalet att eventuella åtgärder också skulle bekostas. Det som gör det svårare är ju att detta skulle gjorts innan tillträdet. Jag tycker även säljaren borde ha tryckt på om detta innan tillträdet. Eller så skulle man ny-avtalat. Jag kan inte uttala mig om detta kan anses skälig tid. Köparen kanske har lagt tid på att dra in offerter....det tar ju
14 svar · 2,5k läst
H
hempularen: Jag tolkar frågan som att TS undrar hur man gör om man inte kan komma överens. Blir man inte överens så får man gå till tingsrätten och begära att en skiftesman tillsätts, eller en boutredningsman beroende på om även bouppteckningen är svår få till. Skiftesmannen kommer då att först försöka jämka ihop viljorna, men sedan upprättar skiftesmannen ett arvskifte, som inte
3 svar · 4,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.