petboos skrev:
Nja,när jag tog in offerter så var det ett par företag som hade den modellen..
De hade alltså modellen att du skulle betala in ett större belopp till ett personkonto i förskott, utan att först ha något som helst kvitto eller specifikation ? Eller var det kanske t.o.m. även lite så att du erbjöd dig att göra detta, och så bara blev det som det blev ?

Tur dock att hantverkaren du valde var ärlig när det gäller bokföring & svartjobb. Och hursomhelst är det ju överspelat, och TS lär inte förskottsbetala på det sättet nästa gång :rolleyes:.

Om fakturan går till inkasso, blir det väl hela beloppet ts krävs på. Och att då hävda och få inkassobolaget att acceptera att 15000 redan är betalda, blir en utmaning... bättre att betala det förväntade beloppet, och spara mailkonversationen.

Kanske inte påverkar dig, men bra att veta. En förskottsbetalning eller á-kontobetalning går inte att få rotbidrag för.

ronolo skrev:
Kanske inte påverkar dig, men bra att veta. En förskottsbetalning eller á-kontobetalning går inte att få rotbidrag för.
Nja, hur betalningen sker spelar ingen roll. Det är fakturan som specar ROT. Och faktura fick ju TS.

(F.ö. betalar man ju in jobbets kostnad minus ROT-avdrag, man får inte tillbaka något av det man betalat till hantverkaren (numera) - oavsett på vilket sätt man betalat)

Ingper skrev:
Nja, hur betalningen sker spelar ingen roll. Det är fakturan som specar ROT. Och faktura fick ju TS.

(F.ö. betalar man ju in jobbets kostnad minus ROT-avdrag, man får inte tillbaka något av det man betalat till hantverkaren (numera) - oavsett på vilket sätt man betalat)
Själva betalningen är viktig i samband med årsskiftet, har för mig att den måste ske senast 31 Jan året efter ROT året oavsett vad fakturan säger om betalningsdag.

Nimajneb skrev:
Själva betalningen är viktig i samband med årsskiftet, har för mig att den måste ske senast 31 Jan året efter ROT året oavsett vad fakturan säger om betalningsdag.
Korrekt!

Nästan korrekt, det är ANSÖKAN om ROT som måste vara inne hos SKV före den 31 januari.
ps
Fakturan ska betalas det år man vill ha ROT dvs FÖRE den sista December

Redigerat:
Sant, vill eg lyfta fram att själva betalningen var viktig. Då det är högaktuellt dessa dagar så kopierar jag in SKVs text:
[h=2]Betalning i förskott[/h]Du kan få rot- och rutavdrag om du betalar i förskott. Arbetet måste dock vara utfört innan utföraren begär utbetalning. Om du betalar strax före ett årsskifte måste arbetet vara utfört senast den 31 januari året efter för att du ska ha rätt till rot- eller rutavdrag. Utföraren måste också begära sin rot- eller rututbetalning hos Skatteverket senast den 31 januari året efter.
Avdraget räknas av från det maximala rot- eller rutavdrag du har rätt till under det år du betalade.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.