Vi funderar på att bygga en friggebod med bastu. Frågan är bara vad som egentligen gäller med dusch. Har försökt läsa mig till information men inte hittat något rakt svar. Kan man ha dusch inne i friggeboden med avlopp rakt ut i skogen. Eller måste man ha reningsverk till detta?

Annars får vi ha duschen utanför. Då undrar jag om man får ha varmvattenberedare inne i friggeboden och då vattnet går tillbaka utomhus igen till duschen?

Du får kolla med kommunen. Vissa kommuner kräver bygglov för bastu i friggebod. Eller snarare så att lägger du in bastu och dusch så är det en byggnad och inte en friggebod men det varierar från kommun till kommun.
Om det är Täby (som din profil visar) är jag rätt säker på att avloppsvattnet måste renas eller gå till det kommunala nätet.

Okej, nej det gäller vårt fritidshus på Ljusterö i Österåker kommun.

Utomhusdusch får man ju ha utan avlopp (soldusch) men bygger du in dusch kan det vara andra regler. Ska du ha vedeldad bastu blir det garanterat bygglov p.g.a. rökkanalen... Som sagt, kolla med kommunen...

Har mailat kommunen nu. Får se vad svaret blir.

Svara gärna här sen kanske någon annan får nytta av det (och så är jag nyfiken för vi har liknande planer). :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.