Juridik
j-o75: givetvis är det en rekommendation. det känns dessutom ganska varmt, jämför med england eller tyskland!
billy_baver: [citat] Jag instämmer helt. Oaktsamheten är grövre i fallet Malin.
sblixten: Jag skulle försökt gå vägen via Jötul. De måste väl ändå vara intresserade av kunderna av deras produkter är nöjda och att deras återförsäljare är seriösa. Tänk dock på att du inte kan ställa några krav gentemot dem, utan bygg det på andra grunder och förbered dig på att inta en ödmjuk inställning. Fungerar inte det så gör du till att börja med en reklamation till
mexitegel: Nej, inte dåligt formulerat :)
Lolle: Jag kan känna att TS har fått all information han kan behöva inkl både mer eller mindre lämpliga förslag på lösningar så tråden har gjort sitt. Att hitta kreativa lösningar utanför lagens riktmärken är inte byggahus rätt forum för men jag har inte viljat hacka sönder en annars vettig tråd. Har någon åsikter eller något mer som behöver tillföras tråden - skicka PM till mig.
Larsa: [citat] Jo det är sant. Har själv hus i ett "dyrt område" och om skatten återinförs blir det kostsamt.. Jag försökte en en gång överklaga, men det var som att prata med en mur (det var när fastighetsskatten fortfarande fanns). Senaste höjningarna har jag ignorerat just för det inte har ngn betydelse nu. Men återinförs skatten måste jag nog ta tag i det.
verktygsgurun: Ang utrivning av fönster måste man ta det försiktigt och veta vad man gör. Det är inte bara att såga av och bända loss dem. Det skall inte bli några skador mer än det som täcks av eventuella lister. Det är lätt hänt att man missar någon spik som sitter i det utvändiga fodret och vips har det gått sönder, är det en pytteliten flisa kan man limma annars är det bara att byta det
ZNK: Jepp, Släppt pucken leverans imorgon... Dock tror jag att det håller i en ev tvist, att i samma stycke nämna installation som hemleverans och tider så blir det nog svettigt. De kommer förövrigt förändra texten som jag förstod det. Men att dra detta känns rätt oansvarigt också då man skulle dra in olika beskattade resurser för att koppla in en sladd, justera höjd och ta med sig
KnockOnWood: Nu hoppar jag (som vanligt :o ) in lite sent, men det är inte en s.k. bokal som avses? Dvs en kombination av affärslokal och bostad. Finns visst lite här och var. http://sv.wikipedia.org/wiki/Bokal http://www.gp.se/bostad/1.20605-bokal-ger-bade-bostad-och-lokal http://www.hallbarstad.se/projects/52-bostad-lokal-bokal
xdigger: Här är länken till dom mallarna som jag tyckte funkade bra samt att det finns fler olika avtal som samboavtal etc. http://www.mallar.biz/vardagsjuridik/partnerskap/
Odjuret: Då hade jag nästan rätt i mitt resonemang! Då har jag lärt mig nått nytt idag åxå.... En fundering till kan det skrivas in i avtalsvillkoren att garantin "stannar i huset"? Dvs inte följer med säljaren?
Villa vista: Arbetsmiljöansvar = arbetsgivare Samordna arbetsmiljö = Byggherre Detta tror jag även gäller konsumenter Samordningen kan skrivas över till entreprenör och bör så göras i fallet där endast en entreprenör driver arbete anser jag att ansvaret ligger hos entreprenören men vid tex delad entreprend måste byggherren skriva över samordningsansvaret (sk BAS P, U) för att slippa ansvar.
oliva: [citat] Att stycka av är väl dumt. Ibland ser man fina gårdar med stor mangårdsbyggnad till salu men utan mark och vem vil ha nåt sånt? Tänk på att gården blir mycket mindre värd om det inte är nån mark till den. Mycket bättre att sälja gården med mark, istället för mark för sig och gård för sig. En annan sak att tänka på är att se till att senila föräldrar inte säljer
Odjuret: Även om det var ett tag sen som TS skrev uppdateringen... så kom jag att tänka på att det känns väldigt osäkert att fundera på att stämma säljaren... Känns inte som en lätt match... Om man tänker som så att tillträdet hade varit och TS upptäckt att svikten förvärrats så hade varit svårt att få det som dolt fel. Det fanns tecken på att något inte stod rätt till.... Men nu
thomasx: [citat] Observera att inom ramen för reglerna kring dolda fel, vilket detta garanterat inte är, så är det aldrig frågan om att bekosta en renovering eller byta, utan säljaren kan i sådana fall bli ersättningsskyldig för ett belopp motsvarande skillnaden mellan det faktiska försäljningspriset och det pris bostaden/fastigheten skulle ha sålts för om felet varit känt vid tillfället
Göran.W: Jo men det är mest en skrivbords produkt som knappt är värt papperet den är skriven på.
Isabel76: [citat] Ja, tyvärr har vi betalat klart!
Villa vista: Den verkar riktigt bra och välbehövd då besiktning mot privatpersoner har/är godtyckligt utförda.
Enk Projektet: Be granne dra åt h-e, glöm sedan saken och gå vidare....
Odjuret: [citat] Min egen erfarenhet av advokater. Resten av ditt inlägg ignorerar jag totalt.
HenrikP: Har ni tillträtt redan? Annars kan ju säljaren ta det på sin vanliga försäkring.
Eld: [citat] Ja det är exempelvis så att om köpeskillingen i köpeavtalet inte stämmer med vad ni verkligen betalat, tex pga ett sidoavtal, så har lagfarten sökts och givits på felaktig grund. Precis som hempularen skriver kan det leda till att lagfarten kan upphävas långt senare. I värsta fall till och med efter flera påföljande ägarbyten. Man ska verkligen inte mickla med villkor och
Abuquir: [citat] Den bit av mur man ser på bilden, är det ni eller grannen som satt upp den? Är den på eran tomt eller sitter den precis i tomtgränsen?
impala65: Vilken tur att ni (TS och exsambon) inte är osams ännu. Men sannolikheten är stor för osämja efter diverse mer eller mindre förvirrade inlägg i tråden. Kontakta och betala en jurist som är van att hantera bodelning. Då kommer ingen av parterna att känna sig lurad. Båda parter kan sedan göra som kungen, "vända blad" och gå vidare i det nya livet.
KnockOnWood: micke_t, jag önskar dig all lycka i dina ansträngningar att få pannan att fungera som förväntat! Mitt råd om konsumetvägledare ber jag om ursäkt för. Inser att det egentligen inte kan vara till någon hjälp. Själv skyr jag all komplex teknik som pesten. Förstår man sig inte på den, och den sedan inte fungerar, så känner man sig bara dum. Har du varit i kontakt med tillverkaren.
xoonix: Tack för ditt engagemang KnockOnWood! :) Det var det första mäklaren sa, att ett reservations avtal för fast egendom inte är bindande, och så förklarade hon skillnaden mellan bostadsrätter och andra fastigheter ur ett juridiskt perspektiv. Men inväntar svar ännu från sakkunnig jurist, hoppas på det bästa! Tack för dina svar :) ska läsa uppsatsen där nu.
j.f.s: Tråden är skapad 2010 så jag hoppas margareta7 fått den juridiska hjälp hon behövde :)
Husplaner: I vårt nybyggda hus har vi en vinkällare med glaslucka i golvet. Under planeringen av bygget kontaktade Svenska Hantverkare som gav mig en offert på ram, luckan, motor och installationen. Jag beställde luckan efter justering av ritningarna. Så långt var allt bra. Nu uppstår det första problemet. Banken missförstår och betalar hela summan och inte handpenning på 50% totalt 46 193 kr.
hajna: [citat] Helt klart. [citat] Nej, det stämmer inte. En samfällighetsförening får inte pyssla med sånt som inte är i överensstämmelse med sitt anläggningsbeslut. Föreningen kan inte själv ändra anläggningsbeslutet - däremot kan den begära omprövning av det men det är ganska dyrt.