2 699 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Är det lönt att få lantmäteriet att visa var tomten går?
I september förra året köpte vi ett ställe med drygt 8000kvm naturtomt. Den är inte riktigt kvadratiskt formad men sidorna är kanske 120, 100, 80, 70. På en sida har vi möjlighet till utsikt, där har jag letat upp tomtpinnarna och tror mig veta hur tomtgränsen är. För att få tillgång till utsikten verkar det som att vi måste vi fråga grannarna om lov att rensa, har snackat lite med dom och de verkar schyssta så det kanske kommer gå bra, tyvärr är det en sommarstuga så lite svårt att få skott på dem.
På två av de andra sidorna är det mest skog och där bryr vi oss egentligen inte om vad som är vår tomt och vad som är grannens. Dock tycker jag kanske att det känns som att en annan granne eventuellt har ett skjul på vår tomt. Den grannen är sjukt trevlig och hjälpsam och om han har något på vår tomt så tycker jag bara att det är trevligt att kunna hjälpa honom tillbaka på något sätt.
På den sista kortsidan har vi en liten grusplätt där vi parkerar och här är det väldigt oklart var gränsen går. Här skulle jag vilja fixa lite någon gång i framtiden, det samlas vatten och jag skulle vilja att det inte blir så lerigt där. Personen som äger den eventuella mark som jag är inne på där är någon slags storbonde som ryktas äga typ 50 ha mark i krokarna. Så tror att om vi frågar först så skulle det nog gå bra att lägga ut lite mer grus, även om vi inte äger marken.
Nu mina frågor:
1. Hur hantera "utsiktsgrannarna"? Tänker att vi skall fråga dem igen innan vi rensar så skulle vilja smöra lite först, men vet bara inte riktigt hur? Om de går med på att rensa, borde vi försöka få till typ ett arrende eller något så att vi har något skydd om de flyttar? Eller är det bättre att bara komma överens informellt så vi kanske slipper pröjsa?
2. Jag klurar lite om vi borde ta det lantmäteriet för att få klarhet gentemot den schyssta grannen och storbonden, men vill helst inte sätta den schyssta grannen i en dålig situation, typ att han tor att vi misstänker honom för fuffens, tror ni att han skulle ta det på fel sätt om vi tog dit lantmäteriet? Vad kostar det i så fall?
3. Är det bättre att snacka med grannarna utan att veta (typ i god ton) eller är det lönt att betala så att man vet exakt vad vad förusättningarna är?
På två av de andra sidorna är det mest skog och där bryr vi oss egentligen inte om vad som är vår tomt och vad som är grannens. Dock tycker jag kanske att det känns som att en annan granne eventuellt har ett skjul på vår tomt. Den grannen är sjukt trevlig och hjälpsam och om han har något på vår tomt så tycker jag bara att det är trevligt att kunna hjälpa honom tillbaka på något sätt.
På den sista kortsidan har vi en liten grusplätt där vi parkerar och här är det väldigt oklart var gränsen går. Här skulle jag vilja fixa lite någon gång i framtiden, det samlas vatten och jag skulle vilja att det inte blir så lerigt där. Personen som äger den eventuella mark som jag är inne på där är någon slags storbonde som ryktas äga typ 50 ha mark i krokarna. Så tror att om vi frågar först så skulle det nog gå bra att lägga ut lite mer grus, även om vi inte äger marken.
Nu mina frågor:
1. Hur hantera "utsiktsgrannarna"? Tänker att vi skall fråga dem igen innan vi rensar så skulle vilja smöra lite först, men vet bara inte riktigt hur? Om de går med på att rensa, borde vi försöka få till typ ett arrende eller något så att vi har något skydd om de flyttar? Eller är det bättre att bara komma överens informellt så vi kanske slipper pröjsa?
2. Jag klurar lite om vi borde ta det lantmäteriet för att få klarhet gentemot den schyssta grannen och storbonden, men vill helst inte sätta den schyssta grannen i en dålig situation, typ att han tor att vi misstänker honom för fuffens, tror ni att han skulle ta det på fel sätt om vi tog dit lantmäteriet? Vad kostar det i så fall?
3. Är det bättre att snacka med grannarna utan att veta (typ i god ton) eller är det lönt att betala så att man vet exakt vad vad förusättningarna är?
Du pratar naturligtvis med grannarna FÖRST och berättar vad du funderar på, sedan kan du ta dit någon som sätter ut tomten. Grannarna kanske tom har koll på gränspinnarna. Det brukar nästan alltid gå lätt om man pratar och uppförsig lite "ödmjukt", att klampa in och börja peka med hela handen kan bara sluta på ett sätt och det är "katastrof".
För kännedom: Lantmäteriet kostar mycket pengar.
Mästermätarens (eller vad du nu kan kallas) taxa låg i Kronobergs län 2010 på 1350 kr/tim och hans medhjälpare på 850 kr/tim. Plus moms.
Han som var här hade under sin aktiva karriär aldrig varit med om en mätning som kostat under 20.000 kr.
Kan vara bra å veta iaf
Mästermätarens (eller vad du nu kan kallas) taxa låg i Kronobergs län 2010 på 1350 kr/tim och hans medhjälpare på 850 kr/tim. Plus moms.
Han som var här hade under sin aktiva karriär aldrig varit med om en mätning som kostat under 20.000 kr.
Kan vara bra å veta iaf
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Kanske en timmes jobb att hitta fyra rör i hörnen på tomten.Bödde skrev:För kännedom: Lantmäteriet kostar mycket pengar.
Kan vara bra å veta iaf![]()
Enligt min avstyckningskarta mäter de med ± 25 mm precision, så att hitta ett gammalt rör borde inte vara svårt.
Men det blir en resa ToR, bil, två personer, en dag, så kostnaderna springer iväg något oerhört.
Men som jämförelse hörde jag på radion att advokaterna som skötte SAABs konkursbo debiterade 3.500 - 4.000 kr/tim. Och de lämnar nog inte kontoret en gång.
Redigerat:
Eller varför inte åka till kommunens förråd o be gubbarna att få låna en sån där grej som man söker metall I marken med. Du vet ju ungefär var pinnarna skall finnas uppfattar det jag som....
Jag lånade grejen o hittade fort min pinne som befann sig under det som var vägen....
Jag lånade grejen o hittade fort min pinne som befann sig under det som var vägen....
Det är en myt att det skall vara så sjukt dyrt, har själv haft dom hemma och en tomtvisning där dom letade reda på hörnen och slog ner träpinnar i alla fyra samt några pinnar längs ena långsidan gick på ca2000:-Bödde skrev:För kännedom: Lantmäteriet kostar mycket pengar.
Mätningen gick på en timme och resten var körtid och en kvart för att leta fram en karta.
Det som blir dyrt är om man skall sätta ut tomten och ha ner markeringar/permanenta rör.
Varför i hela friden skulle det vara två man för att hitta en tomtgräns?
Du tänker nog på en fastighetsreglering eller avstyckning av fastighet som är en helt annat arbete även administrativt. I detta fallet så är det endast att på nytt märka ut befintlig tomt.Bödde skrev:För kännedom: Lantmäteriet kostar mycket pengar.
Men, men, är det gamla gränser så kan det även här bli lite arbete. Fastigheter som varit intakta i 100år eller mera har inte alltid så tydliga gränser.
Och "storbonden" behöver du inte vara så orolig för då 50 hektar idag är en mindre jordbruksfastighet.
Redigerat:
En mätning är ju inte samma sak som en förrättning så det kan skilja mycket i pris. Men man behöver ju inte anlita Lantmäteriet för att hitta hörnstolparna, det finns ju firmor som kan göra sånt. Koordinaterna finns normalt på Min Fastighet.
Ja, det var en fastighetsreglering vi gjorde, så helt fel av mig!
Jag trodde i min okunskap att det var samma arbete (alltså att gränser kollas, markeras och läggs in korrekt i karta, etc). TS, glöm mitt inlägg
Men jag tycker däremot inte det är någon myt att det är dyra att anlita Lantmäteriet. Vår utmätning på plats tog ca 1,5 tim (de mätte en sträcka på ca 300 m och slog ner tre metallrör). Jag var själv med så jag vet. Självklart tar det mycket tid att administrera också, men 25.000 är ändå mycket pengar. Tycker jag iaf.
Fast det gäller inte TS, så i det här fallet är det ju helt ointressant hur vårt fall såg ut
Jag trodde i min okunskap att det var samma arbete (alltså att gränser kollas, markeras och läggs in korrekt i karta, etc). TS, glöm mitt inlägg
Men jag tycker däremot inte det är någon myt att det är dyra att anlita Lantmäteriet. Vår utmätning på plats tog ca 1,5 tim (de mätte en sträcka på ca 300 m och slog ner tre metallrör). Jag var själv med så jag vet. Självklart tar det mycket tid att administrera också, men 25.000 är ändå mycket pengar. Tycker jag iaf.
Fast det gäller inte TS, så i det här fallet är det ju helt ointressant hur vårt fall såg ut
Redigerat:
Klicka här för att svara