3 603 läst ·
26 svar
4k läst
26 svar
Distansavtalslagen om varan kostat 0 kr?
Sida 1 av 2
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Har du förköpt dig MathiasS 
Om priset är noll, är det överhuvudtaget ett köp då, är det inte snarare en gåva?
Men det tillkommer kanske frakt, expeditionsavgift, porto...
Varför frågar du?
Om priset är noll, är det överhuvudtaget ett köp då, är det inte snarare en gåva?
Men det tillkommer kanske frakt, expeditionsavgift, porto...
Varför frågar du?
Nja det är väl inte riktigt vad ni ser framför er, ska redogöra för det hela när saken är löst. Håller låg profil just nu och väntar med att gå bärsärk. Löser det sig inte kommer det bli ett jädra liv kan jag lova.
KOW, sakfrågan är just det - jag hittar ingenstans att distanslagen kräver ett nollskillt pris. Någon hemförsäljning är det inte frågan om, jag har förändrat en tjänst via ett företags websida, en i sig kostnadsfri förändring som dock leder till icke reversibelt tillstånd i abonnemanget som på sikt kan innebära en högre totalkostnad för tjänsten jag köper.
KOW, sakfrågan är just det - jag hittar ingenstans att distanslagen kräver ett nollskillt pris. Någon hemförsäljning är det inte frågan om, jag har förändrat en tjänst via ett företags websida, en i sig kostnadsfri förändring som dock leder till icke reversibelt tillstånd i abonnemanget som på sikt kan innebära en högre totalkostnad för tjänsten jag köper.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vi håller tummarna så länge! Knepig situation låter det som.
Sist jag bytte teleleverantör och elavtal garanterade de faktiskt att jag hade kostnadsfri "ångerrätt".
Som jag uppfattade det i alla fall.
Sist jag bytte teleleverantör och elavtal garanterade de faktiskt att jag hade kostnadsfri "ångerrätt".
Som jag uppfattade det i alla fall.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Det låter som det gäller en tjänst. I så fall har du en skrivning i lagen att ångerrätten inte gäller om du har börjat nyttja tjänsten. Eftersom det gäller en ändring av ett bef. abonnemang, om jag förstår rätt, så har du antagligen börjat använda den ändrade tjänsten omedelbart.
Ja, till att börja med krävs ju att ett avtal ingåtts, men vad jag förstår att ditt senare inlägg hade ett avtal ingåtts redan tidigare, och det var en ändring i detta avtal som lett till det hela.
Du skriver att kostnaden var noll, men att icke reversibla villkor inträtt, vilket jag då tolkar som en bindning av abonnemang, som de facto är en kostnadsökning eftersom du då blir skyldig att betala pengar som du annars inte varit tvungen till.
Så, om du har ångerrätt är jag osäker på, som nämnts förverkas ju den när man börjar nyttja tjänsten, men jag gissar att det skedde i samma sekund som det nya avtalet ingicks eftersom det redan var ett befintligt abonnemang, hur konsumentskyddet ser ut där kan man ju undra lite över. Den andra vägen ut är om du vid det nya avtalets ingående inte blivit informerad om de nya villkoren, vilket jag förmodar är fallet. Gäller för dig då att kunna visa detta. Vilket är en anledning till att man alltid ska ha appen ACR installerad och rullande på telefonen....
Du skriver att kostnaden var noll, men att icke reversibla villkor inträtt, vilket jag då tolkar som en bindning av abonnemang, som de facto är en kostnadsökning eftersom du då blir skyldig att betala pengar som du annars inte varit tvungen till.
Så, om du har ångerrätt är jag osäker på, som nämnts förverkas ju den när man börjar nyttja tjänsten, men jag gissar att det skedde i samma sekund som det nya avtalet ingicks eftersom det redan var ett befintligt abonnemang, hur konsumentskyddet ser ut där kan man ju undra lite över. Den andra vägen ut är om du vid det nya avtalets ingående inte blivit informerad om de nya villkoren, vilket jag förmodar är fallet. Gäller för dig då att kunna visa detta. Vilket är en anledning till att man alltid ska ha appen ACR installerad och rullande på telefonen....
Ja, hade själv en dust med kundkraft.se i förra veckan om hur dåligt de informerar. Vart en hel del tjafs tills jag mailade det inspelade samtalet från säljaren....thomasx skrev:
Gött! Där fick de så det tegmexitegel skrev:
Själv valde jag bort kundkraft efter lite kontakt med dem och ett konstaterande att de inte håller vad de lovar. Deras priser ligger konstant högre än de man själv får via tjänster som t.ex. elskling. Det blir ingen som helst leverage av att det är många som går ihop. Tvärtom tycks elbolagen ha lärt sig att de kan tjäna en extra liten hacka på de som inte själva orkar kolla upp priserna utan "förlitar" sig på kundkraft.
Hoppas inte jag trampade på nån öm tå nu, det var bara min erfarnehet och slutsats om kundkraft.
Ok. Att man börjat använda tjänsten är ett bättre motiv till att distansköplagen inte gäller än att priset är noll. Det låter rimligare. Men, samtidigt har tilläggstjämsten gett konsekvenser som inte är rimliga och som säljaren inte upplyst om, vilket inte är ok oavsett distanslag.
Tack för er input så långt!
Tack för er input så långt!
När jag själv nyligen förändrade ett abonnemang erbjöd mig leverantören en hyfsad sänkning på månadsavgiften om jag accepterade en bindningstid på 1 år, vilket jag då gjorde.
Jag såg dock på "min sida" att där stod ordinariepris på mitt abonnemang, ska bli intressant att se vad första fakturan är på. Tur att jag har ACR installerat
Jag såg dock på "min sida" att där stod ordinariepris på mitt abonnemang, ska bli intressant att se vad första fakturan är på. Tur att jag har ACR installerat
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Enda sättet att få slut på de här bedrägerierna är att konsekvent sluta handla av telemarketing säljare. OCH dessutom prioritera bort de företag som anlitar telemarketing när man väljer vad man skall köpa.
Om tillräckligt många "straffar" de här företagen med bojkott så kommer de att sluta.
Om tillräckligt många "straffar" de här företagen med bojkott så kommer de att sluta.