Hej,
Jag och min sambo skall skriva på köpekontraktet för ett hus i morgon eftermiddag och har fått ut en kopia på kontraktet. Jag skulle behöva lite hjälp att gå igenom det så att det inte innehåller några felaktigheter.
Vi kommer att besiktiga huset på måndag och har således bett om att skriva in en besikningsklausul, se §17.
Se länk för kontraktet:
https://www.dropbox.com/s/p9txw05ierqnw5c/Köpekontrakt.pdf
Jag och min sambo skall skriva på köpekontraktet för ett hus i morgon eftermiddag och har fått ut en kopia på kontraktet. Jag skulle behöva lite hjälp att gå igenom det så att det inte innehåller några felaktigheter.
Vi kommer att besiktiga huset på måndag och har således bett om att skriva in en besikningsklausul, se §17.
Se länk för kontraktet:
https://www.dropbox.com/s/p9txw05ierqnw5c/Köpekontrakt.pdf
Jag är inte jurist men om jag skulle köpt en fastighet så skulle detta kontrakt inte vara ett problem för mig.
Ser väl ut som ett standardkontrakt.
Sen kanske jag kan tycka att tiden är lite snålt tilltagen när det gäller besiktningsklausulen.
Om besiktningsmannen föreslår en fördjupad undersökning på någon del så kan det bli snålt om tid.
Ser väl ut som ett standardkontrakt.
Sen kanske jag kan tycka att tiden är lite snålt tilltagen när det gäller besiktningsklausulen.
Om besiktningsmannen föreslår en fördjupad undersökning på någon del så kan det bli snålt om tid.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det ser helt OK ut.
Och om det blir problem med att fixa besiktning precis inom en vecka, så går det nog att få säljaren att (skriftligt) tänja på gränsen lite grand.
Från det ena till det andra: Har ni inte haft några funderingar om radonhalt i huset?
Och om det blir problem med att fixa besiktning precis inom en vecka, så går det nog att få säljaren att (skriftligt) tänja på gränsen lite grand.
Från det ena till det andra: Har ni inte haft några funderingar om radonhalt i huset?
Tack för svar, ja en fördjupad undersökning (om den behövs) på en vecka kan bli tight. Ska se om det går att flytta fram det datumet lite.KnockOnWood skrev:
Radon är uppmätt till 30bq 1996. Efter det är ventilerat golv installerat på hela bottenvåningen samt att inner-/ytterväggs syllar är bytta 2002 (hus med platta på mark från 70-talet). Så om något borde det vara ännu lägre radonhalt nu.
Men grundkonstruktionen är såklart en riskkonstruktion även om den ska vara åtgärdad.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ser mycket fint ut!
Svårt att se något negativt, men här kommer det:
Mycket trottoar att skotta när det har snöat
Svårt att se något negativt, men här kommer det:
Mycket trottoar att skotta när det har snöat
Tackar!
Haha KnockOnWood första överraskningen (av många?)som nybliven husägare :banghead:, läser på kommunens hemsida:
Haha KnockOnWood första överraskningen (av många?)som nybliven husägare :banghead:, läser på kommunens hemsida:
Men säljaren nämnde något om en vägförening eller liknande som skulle sköta skottningen, mot en avgift såklart.[h=1]Fastighetsägares ansvar[/h][h=2]Gångbanerenhållning[/h]Äger du en fastighet i någon av kommunens tätorter har du skyldighet att se till att det hålls snyggt, snöröjt och sandat på trottoaren utanför huset. Fastighetsägare ansvarar för att:
- ta bort ogräs och annan växtlighet samt ta bort skräp från gångbanan
- skotta snö, se till att snö och is forslas bort samt sanda vid halka.
- sopa upp och föra bort sand från gångbanan.
- hålla galler till rännstensbrunnar fria från snö och is.
- se till att gångbanan är trivsam, framkomlig och trafiksäker.
Klicka här för att svara