Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Det beror ju på vad vägföeningen har för typ av "rätt" till vägen. Om vägföreningen bara sköter en servitutsväg, så har inte vägföreningen mer rätt att bestämma över området än om en enskild har servitutsrätt. Och servitut ger som sagt oftast bara rätt att färdas på vägen, och att anlägga, underhålla vägen osv.Thomas74 skrev:Tyvärr står Lantmäteriet på hennes sida. Stora frågan er om det finns nåt sätt att överpröva beslutet.
När man har haft en parkering bredvid vägen i 10 år med vägföreningens tillstånd så tycker jag det är konstig att tomtägeren kan börja kräva nåt, särskild när man pratar om ett område som ligger under vägföreningens kontroll.
OM nu markägaren har rätt (och om LM "står på på hennes sida" så har hon nog rätt). Så kan man iofs tycka att hon är ogin som stoppar parkering på hennes oanvändbara mark. Men personligen tycker jag nog att man får respektera ägarens önskan.
OM det är så att det inte på ett rimligt sätt går att anlägga P-plats på den egna tomten, då kan man i många fall tvinga fram en fastighetsreglering där man tvångsköper mark för ändamålet.
Finns en tråd här om en medlem som råkade ut för att få tvångsförsälja just av det skälet, han uttryckte sig lite olämpligt mot sin granne, och dömdes för hot mot tjänsteman, grannen som "skaffade" sig parkering råkade vara polis.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Kan vara svår att hitta, tråden handlade egentligen om ngt. annat. Den kom in på frågan om åtalet via "ordspråket" som ansetts vara ett hot. Ett eller två år sedan.
Är det den här?hempularen skrev:
http://www.byggahus.se/forum/juridik/106457-stamning-av-kopare-badrum-7.html
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Ja det var den jag tänkte på, inlägg 95 och frammåt.
Klicka här för att svara