T
Frågeställning:
Är det lagligt att transportera latrin (fulla latrintunnor från torr-/kemdass) i privatfordon på allmän väg?

Bakgrund:
Den kommun i norrlands inland (nämner inget namn) där jag och mina föräldrar har fritidshus har sedan några år tillbaka tagit bort latrinhämtningen från stugområdena och kräver istället att varje hushåll ska transportera sina latrintunnor i egna fordon på allmän väg till återvinningsstationen ca 5 mil bort.
Tidigare hade varje stugområde ett latrinskåp/-bod vid allmän väg där tunnorna ställdes i väntan på upphämtning av kommunens entreprenör för latrinhämtning.

Min far hävdar att det inte är lagligt att transportera "skiten" i privatfordon på allmän väg, utan att det ska ske i avsedda fordon och av folk med erforderliga tillstånd.
Kommunen hävdar å sin sida att de visst får kräva att privatpersoner ska transportera "skiten" själva i egna fordon "för det har EU sagt". EU-hänvisningen verkar vara okunskap eller bara kommuntjänstemanna-BS i allmänhet, men vilka andra lagar gäller?

Så frågan är, vad säger lagen om latrintransport på allmän väg?

Latrin borde räknas som "Avfall" och så här står det på Länstyrelsens hemsida i Östergötland:
[h=1]"Transport av avfall[/h]För att få transportera avfall krävs antingen att man har tillstånd till transport av avfall eller att man gjort en anmälan om transport av avfall."
http://www.lansstyrelsen.se/ostergo...h-restprodukter/Pages/Tansport_av_avfall.aspx

Gå till Länstyrelsens hemsida i länet där stugan ligger och sök på "Transport av avfall".

Tillstånd behövs bara vid yrkesmässig hantering eller vid transport av farligt avfall. Givetvis får man köra en tunna skit ett par mil om man behöver.

• Gilla
injonil och 1 till
  • Laddar…
Just det, det är ju bara en skitsak :p

Inget för myndigheterna att bry sig om.

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
TechMark skrev:
Min far hävdar att det inte är lagligt att transportera "skiten" i privatfordon på allmän väg, utan att det ska ske i avsedda fordon och av folk med erforderliga tillstånd.
Du bör väl börja med att fråga din far enligt vilken lag det skulle vara olagligt.

För att få transportera avfall lär man ha tillstånd från länsstyrelsen samt ha godkänt fordon för avfallshantering. Har själv kört sopor men nu kör jag slam. Tror dock det kan skilja sig från kommun till kommun. Hör hemma är det förbjudet att transportera hushållsavfall samt latrin i personbil. Men det tror jag mest beror på att kommunförbundet har monopol på sop/slamtömning.

Att tex transportera asbest som är farligt avfall, krävs det specialtillstånd och särskilda kärl om en anställd chaufför skall utföra transporten. Detta är dyrt.

Men för en privatperson som gör transporten icke yrkesmässigt finns det inga hinder.

Detta utnyttjar kommunen (där jag bor) genom att bara ha återvinningsmottagning på ett eller ett fåtal av sina återvinningsstationer för att hålla nere kostnaderna.

Privapersoner hänvisas att transportera avfallet kors o tvärs i kommunen själv och detta kan i princip göras utan skyddsåtgärder. Ingen bryr sig.

Peter_1 skrev:
För att få transportera avfall lär man ha tillstånd från länsstyrelsen samt ha godkänt fordon för avfallshantering. Har själv kört sopor men nu kör jag slam. Tror dock det kan skilja sig från kommun till kommun. Hör hemma är det förbjudet att transportera hushållsavfall samt latrin i personbil. Men det tror jag mest beror på att kommunförbundet har monopol på sop/slamtömning.
Detta avser när man bedriver kommersiell verksamhet och inte om du kör det för privat bruk. Se det så här, om du har en säck med sopor hemma, dvs avfall från hushåll, hur skulle du transportera den till återvinningscentral?

Nyfniken skrev:
Du bör väl börja med att fråga din far enligt vilken lag det skulle vara olagligt.
Det är Avfallsförordningen som reglerar detta.

AndersS skrev:
Detta avser när man bedriver kommersiell verksamhet och inte om du kör det för privat bruk. Se det så här, om du har en säck med sopor hemma, dvs avfall från hushåll, hur skulle du transportera den till återvinningscentral?
Det du kör till en återvinning räknas ej som hushållsavfall. Det är material för återvinning. Hushållsavfall är sopor som du har under diskbänken hemma..

Ja nog är det skillnad på avfall och avfall...... Problemet i de flesta kommuner gissar jag är att det inte finns någonstans att lämna in en tunna skit som privatperson. Transporten dit är inte problemet i praktiken.

Är ett vanligt hederligt utedass ett alternativ?

I många fall är lagen betydligt strängare mot företag än mot privatperosner. Som exempel, om företaget där jag jobbar ska åka till återvinningscentralen för att slänga tomma sprayburkar (vilket klassas som farligt avfall), så ska vi fylla i och lämna in en transportanmälan till länsstyrelsen (vi talar om 20-30 burkar här). Är det lite större mängder behöver vi dessutom ett transporttillstånd.

T
Workingclasshero skrev:
Är ett vanligt hederligt utedass ett alternativ?
Det är faktiskt förbjudet att "gräva ned skiten" som man gjorde förr med de hederliga utedassen.
Det du får göra (behovet av tillstånd varierar mellan kommunerna) är att upprätta en latrinkompost, i den aktuella kommunen säger reglerna att det måste vara ett tätt kärl på minst 125 liter.

Jobbar med miljöinspektörer emellanåt och det är precis som framkommit tidigare i tråden först när det är yrkesmässig trafik som alla tillstånd behövs. Som privatperson är det fritt fram.

• Gilla
Enolf
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.