Juridik
hempularen: Blev lite oklart, det är F och M2 som har inbördes testamente.
Hubbe2: Den prissänkning som är rimlig är skillnaden mellan det du betalar och vad den kostat med badrum i originalskick. Svårt att värdera men det är inte alltid hela badrumsrenoveringskostnaden faktiskt återspeglas i prisskillnaden.
karlmb: [citat] Ja, det gör det om det är en sk riskkonstruktion. Och om man inte kan inspektera pga fysiska hinder, så ska man antingen avstå från att köpa huset, pruta, be om lov att ta upp nödvändiga inspektionsluckor, eller köpa ändå på egen risk.
HSEMNG: Precis som Kalle Andersson så "har jag låst fast mig" på en rivningsfastighet men säljaren drömmer ett pris som är orimligt i förhållandet till de kostnader som kommer till vid sanering/rivning. Precis som KA har jag ett projekt jag vill driva igenom. Kommunen har inte belastat ägaren med föreläggande eller vite men det kan bli aktuellt framöver. Kåken har nämligen stått tom ett
Västanfläkt: Hej JohnPersson! Har läst ditt inlägg ovan. Du verkar kunnig i ärenden liknande mitt (Västanfläkt) så jag undrar om du har någon jurist eller annat du kan tipsa mig om. Jag har varit i kontakt med många jurister och lagt ut en förmögenhet på dem. men ingen verkar veta hur man ska handskas med mitt problem. Det är både förtida arv, Arvstätt, Avtalsrätt och Fastighetsrätt. Jag
hempularen: OK, det är alltså ett bokningsavtal, inte ett färdigt köp av tomten. Då gäller dte att undersöka vilka möjligheter, och till vilka ev. kostnader det går att komma ur bokningen (om det nu är det du vill). Det är normalt sett inte lika tungt som ett köpekontrakt.
Hemmakatten: I alla mäkalrannonser står boarean,dvs. den som är uppgiven till Skatteverket. En för liten angiven boarea kommer då att stå i annonsen och i värsta fall avstår eventuella köpare att titta på fastigheten pga att den är för liten.
Hemmakatten: Jag har ju ingen aning om byggherrarna hade tagit fram k-rtiningar mm innan bygget. Men jag såg två hus under byggnad av KEBAB och där såg det ordentligt och noggrant ut. Själv tror jag ritningar underlättar för att få det hus man vill ha. Men vår byggare byggde ett lösvirkeshus efter oss på enbart bygglovsritningar (på löpande räkning). Nu är han erfaren och huset var ett 2-plans
Jonatan79: Bygg precis som du vill med väggarna så länge det inte är bärande! Glöm inte att skicka in kompletterade ritningar efteråt bara.
klaskarlsson: Hur många grannar är det ? Har du en bra relation, eller inte fog för att förutsätta annars, kan du väl ringa runt och höra efter först - borde vara det snabbaste/lättaste ? Sen komemr dom få en skriftlig fråga, men då har du ju redan kollat av läget iaf ? /K
klaskarlsson: I just det fallet får man nog avvakta vad Hovrätten säger, tingsrätter är...tingsrätter :) I vissa andra fall är det väl lättare: Tex saker som har med våtrum att göra eller elsäkerhet där det finns lite tydligare relger. Man kan ju också förutsätta att konstruktionssäkra lösningar används (så att saker inte rasar) etc. "Snygghet" är en av de svåra, det beror ju mkt på
hempularen: Jag är osäker på om lågt pris automatiskt räknas som gåva, eller om det bara är så att man har rätt att deklarera det som gåva. Ett "gåvoalternativ" som inte är OK. är ju att "köpa" till fullpris, men göra upp det så att huset skänks till köparen, som skänker köpesumman till säljaren. En sådan affär räknas som försäljning oavsett om man försöker kalla det för gåva.
Henri: Att prata här om Hesta Snickeri är absolut för en god sak! Vissa företag behöver få ögonen på sig, bl a på Google.
hempularen: För att undvika upprepade skador så är det ju iofs intressant att kolla ifall fukten kommer underifrån. Men det påverkar inte ansvarsfördelningen.
Napalm: Ja.. Tur att jag tog mig en titt så att jag kunde berätta för dottern att tanten med största sannolikhet inbillat sig allting.
hempularen: Det du kan göra med ex. övervåningen är att du kan etappindela bygget. Men du måste ha grundläggande funktioner innan du får flytta in. Dvs. el, vatten fungerande kök och badrum. Och (tror jag) även ur handikappssynpunkt fungerande. Jag tror att även ventillationen måste fungera. Bygget måste vara klart så lång att inget är farligt. Så byggarbetsplatsen på övervåningen måste
Marcussjogren: [citat] Ja alltså jag eldar inte utan golvskydd om ni fick för er det - skulle aldrig falla mig in. Mattan skulle ju även den åka från "skottzonen" om det skulle bli till att elda. Eldar i tre andra eldstäder så jag vet hur lätt det är att få ut en loppa. Har till och med fått ut loppor ur dragluckan på en annan kakelugn några gånger.
Plåthuset: Intressant läge. Rätta mig om jag har fel nu, men ROT-reglerna har väl varit på gång att ändras ganska länge. Kommer dock inte ihåg när det formella beslutet fattades. I alla fall bör en näringsidkare som offererar privatpersoner ha koll på detta och uttrycka sig tydligare i offerten. Att så inte har skett lär ligga näringsidkaren till last. Under alla förhållanden har ju
Plåthuset: Svaret på frågan i första inlägget är "ja". I förhållandet mellan företag är ansvaret väldigt litet, men det finns även där. I det aktuella fallet kan jag dock inte se att något sådant förhållande skulle föreligga, men det kan ju finnas fler detaljer som inte ens denna vinklade artikel tagit upp. Visst, hyresvärden lär inte vinna "Årets hyresvärd" genom ett sådant agerande,
Plåthuset: Påföljderna enligt konsumentköplagen vid säljarens dröjsmål med att avlämna varan är att köparen hålla inne betalningen enligt 11 §. Köparen får välja mellan att kräva att säljaren fullgör köpet enligt 12 § och att häva köpet enligt 13 §. Dessutom får köparen kräva skadestånd av säljaren enligt 14 §. Skadeståndet i detta fall är blir väl en uppskattad merkostnad
fusion: Pheeww , snackade precis med SKV och nu hade begäran kommit in, så nu behöver man bara oroa sig för ev del av avdraget som blir underkänt.
hempularen: I den typen av överenskommelser så formuleras det ofta en friskrivning, som innebär att man är "överens" om att frågan är slutligt löst, ingen får ställa ytterligare krav osv. OM det finns något i den stilen i ert avtal, så minskar givetvis chansen att få ytterligare ersättning nu. Men jag tror att även en sådan friskrivning kan rivas upp om omständigheterna kraftigt förändras.
Lolle: [citat] Det är juridiskt de facto precis som Vanbeasten skrev att lägenhetsinnehavaren skall betala elräkning för att sedermera ställa krav - det är skillnad på att betala och ersätta. Gällande kostnader så är det likadant där, om man drar på sig extrakostnader som uppfyller rekvisiten i skadeståndslagen så kan detta ersättas - om man däremot "står ut" så finns juridiskt sett
MathiasS: [citat] Som sagt, enligt det avtal vi fått se exempel på här i tråden så har du fel. Det kan ju förstås vara annorlunda i ett annat avtal. Vilket avtal tänker du på?
Robert63: [citat] Det var en erfarenhet så god som någon. Jag har aldrig nåtts av reklam för en sådan försäkring, vilket är lite märkligt. [citat] Synd att inte produkten är större, den skulle underlätta mycket. Gissar att viljan att betala grundar sig i kompetens, något jag tror saknas på lekmannanivå där jurister ska snurra till det.
öringen: det behövs lite mer info om dit värmesystem, har inte läst hela tråden men vad har du för värmesystem?
tommib: Du tolkar det som en avsättning i gatan. Jag tolkar det som en ny servisledning, fram till mätaren (och indirekt också avlopp, även om detta är lite svårare). Vem som äger vad eller vad det kostar är inte relevant. Se gärna länken till stockholm vatten där de på ett väldigt bra sätt beskriver ansvarsfördelningen och ägarskapet av servisledningen. I det aktuella fallet hade det
cpalm: [citat] Underårigas möjlighet att ingå avtal är enligt föräldrabalken väldigt begränsad. Vet inte om olagligt är rätt uttryck, men enligt lagen kan hon inte ingå ett juridiskt bindande köpeavtal. Det är dock enligt min mening ett argumentationsfel att utifrån detta dra slutsatsen att det därmed är olagligt för henne att köpa godis i kiosken.
Nerre: Jag menade att med företag så är det större sannolikhet att de har koll på sakerna eller att de blir anmälda, eftersom de är tydliga med att det är de som ligger bakom. Privatpersoner har oftast ingen aning om att det finns regler, de har sett att andra har en webkamera och sätter upp en själva. Som om det tekniska vore det svåraste.
Profossen: Tack för råd. Ska kolla runt igen då.