T
Sambon ville flytta isär så hon tog sonen och stack och jag har fått jobbiga panikångestattacker efter och kan inte ha han. Här står jag med ett orenoverat hus. Två badrum ska renoveras ett garagetak som läcker in vatten så det kommit in i en vägg och nu för någon dag sen såg jag att avloppet i köket har läckt så det gått ner i golvet och försäkringsbolaget försäkrade inte mot fuktskador då badrummen var dåliga när vi försäkrade. Jag har sagt åt henne att jag kan bo kvar i huset och renovera klart allt vi måste ta ett lån för det men hon vägrar och vill jag ska ta över det men jag vill inte ha huset då det här tagit så hårt på mig och jag vägrar gå med förlust när vi säljer det som kommer bli ca 100k. Jag har sagt att vill hon sälja nu så får hon göra det själv och ta förlusten själv om hon inte vill ta ett lån så jag kan fixa allt så vi kan sälja +- 0. Vet inte riktigt hur det här ska lösa sig.

Hjälp! Bästa va om hon bara tog det och få ta förlusten. Jag vet inte riktigt hur det här fungerar.... Känns så jobbigt....

Fokusera på din före detta sambo och son, se till att ni alla tre landar i er nya situation, vill du fortsätta med huset måste det vara förknippat med glädje att hålla på, annars låt bli. Självklart måste du kunna ta hand om din son, sök hjälp om du inte klarar det på egen hand, den relationen är livslång och därför blir även relationen med mamman livslång. Lycka till, det brukar ordna sig med tiden.

• Gilla
teamlundver och 1 till
  • Laddar…
T
Jo så är det men frågan är hur vi ska göra med huset då hon vill bli av med det snarast. Hon menar på om vi säljer så måste vi dela på förlusten enligt lag men det vägrar jag göra. Vad gäller egentligen?

Rent juridiskt är det tyvärr så att det måste vara ett gemensamt beslut - du kan inte tvinga henne varken att ta över huset eller att ta nytt lån och hon kan inte tvinga dig att sälja. Oavsett vad det landar i så kommer ev vinst/förlust vid försäljning delas mellan er (förutsatt att ni inte skriftligen kommit överens om annat innan). Det svåra här är ju att ni vill olika. Om detta skulle dras till sin spets (kan ta år i tingsrätt) så skulle du tvingas antingen sälja eller lösa ut henne.

Jag förstår att det är väldigt jobbigt för dig! Måste vara hemskt att känna som du gör och inte kunna vara med sin son, jag avundas dig inte! Men ibland funkar det inte som man vill. Om du inte kan lösa ut henne är det enda rätta att ni säljer tillsammans. Jag har själv sålt med förlust när ett förhållande tog slut. Det var surt och tog 2 år att betala tillbaka skulden men inget jag någonsin ångrat. Det hade varit betydligt värre att inte göra det.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
T
Okej, separationer är inte roliga....

Hon menar på att om hon vill sälja är jag tvungen enligt lag och skriva under försäljningen. Är det så?

Hon har sagt att jag skulle få 70k av henne för att renovera huset om jag tar över huset själv bara hon slipper det. Har räkna på att renoveringen kommer gå på ca 120-150k till. Kanske är en bra deal men mycket minnen och känslor är iblandade i huset så vet inte om jag pallar det. Hur blir det om hon gör så att ger mig 70 k sen skriver vi över papprena på mig. Kommer det bli några andra kostnader runtomkring för mig? Vi är inte gifta bara vart sambos och ett barn.

Av erfarenhet från närstående så ju längre ni drar ut på beslutet desto mer kommer det kosta. Beslutet bör tas omgående och sen genomföra detta. Sen ska titta framåt.

T
Jag vill ska gå +/- 0 men de kommer ta ett tag och renovera. Jag vill inte sätta henne i skiten men om hon vill bli av med det fort får hon ta förlusten för jag vill helst få bort alla dolda fel och göra huset säljbart. Jag har ett annat hus som jag har verkstad i som hon står skriven på med -_- och det är så lågt värderat att jag inte kan ta lån på det huset så jag tänkte ta ett vanligt lån så jag kan göra det beboeligt och värdera upp det och lägga om lånen så sonen kan få bo kvar i byn och få möjlighet till en verkstad. Då måste jag bli kvitt det här huset så jag får ta ett lån. Vilken soppa....

Redigerat:
  • Gilla
Donwoody
  • Laddar…
Sälj det med förlust, 100 tkr är en billig peng för att du ska kunna fokusera på relationen med din son och ditt ex. Det är också en tydlig signal till ditt ex att ta ansvar för ert gemensamma hus.

Håll inte på att deala med lån hit och dit. Sälj, släpp taget och gå vidare.

• Gilla
fia_mstd och 7 till
  • Laddar…
T
Ja det eller om jag får pengarna av henne och bor kvar och renoverar klart det. Men om jag gör så och huset skrivs över på mig kommer jag få några andra kostnader runt det? Exempel skatteverket eller dylikt?

D09
Gör dig av med huset

Fokusera på sonen och din hälsa

Redigerat:
  • Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
T
När hon bodde här så fick vi erbjudan om fiber och jag var inte så intresserad men hon skulle ha det och övertalade mig till slut och det kommer grävas in sent i höst och det är en kostnad till på 20k som är bindande....

T
Jag läger väldigt mycket fokus på han. Han vågar inte sova hos mig när jag åker på attackerna men vi ses ofta, det får ta sin tid och ebba ut. Sist jag hade det var 11 år sedan och det tog två år innan det försvann helt fast jag fick hjälp mot det. Sälja eller behålla det är frågan, sonen vill att jag ska ha kvar huset eller fixa i verkstaden så vi kan bo där sen.

T
Saken är den att jag inte kan gå med förlust om jag ska börja ta massa lån på verkstadshuset, Det kommer säkert behövas 100-150k då ett helt tak ska bytas och även innetaket det är nog jobbigt det.

Rent fomelt juridiskt. Så kan din sambo kräva att huset säljs genom lagen som samägande. Dvs. Om en delägare vill sälja så kan man gå till tingsrätten som utser en god man, som genomför försäljningen genom offentlig auktion. Det är ett absolut sista alternativ. Proceduren är väldigt dyr (gode mannen är en advokat), och priset på en auktion blir ofta lägre än vid en normal försäljning.

Efter försäljningen så delas ev. kvarvarande pengar på ägarna, alternativt så fördelas skulderna ut på delägarna. Vad gäller ev. kvarvarande skuld till banken efter en försäljning, så är ni solidariskt betalningsskyldiga. Banken kan därmed begära hela summan från en av er (den som banken tycker verkar vara lättast att kräva), och så får ni fixa sinsemellan därefter.

OM det är så att huset, med renovering blev en utlösande faktor för brytningen. Då säger jag också: Satsa på relationen med barnet, och om möjligt med ditt ex, Ett hus är inte värt det.

• Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
T
Okej. Ja huset var en faktor som tog på henne och mycket annat strul. Det lutar mot att jag tar huset om jag får pengarna utav henne och får fixa resterande pengarna och renoverar klart huset och bor där men sonen så slipper jag fixa en lägenhet i verkstaden. Men jag ska fundera lite till. Det kommer vara tungt i början men men det är nog enklaste lösningen så vi bägge kan gå vidare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.