Mamma har tagit hand om en sommarkatt som hon hittade på tomten som blivit blind på ena ögat kanske via kattbråk. Mamma har byggt ett litet hus åt katten och den har gått från hade vara superaggressiv mot alla till att vara världens mysigaste katt. Blev sönderbiten av deras grannes hund i helgen pga att den inte rör sig så snabbt då den är halvblind.

Jag tycker de ska polisanmäla grannen för bristande tillsyn men mamma vill värna om grannsämjan. Känns inte kul att låta min son leka ute i deras trädgård :/

Själv är jag sugen på att göra processen kort med hunden och skita i lagen

• Gilla
FG
  • Laddar…
Självklart ska det polisanmälas.

Be mor din hålla din son inomhus tills vidare.

• Gilla
kallun och 1 till
  • Laddar…
Varför ska det polisanmälas? Tillsynslagen innebär inte att man ska sitta och titta på sin hund dygnet runt.
Var katten exempelvis på hundägarens väl inhägnade tomt, så ligger ansvaret på kattägaren, däremot om hunden kom lös och bet katten är det hundägarens. Överlevde katten och det är hundägarens ansvar, så går kattens veterinärkostnader på hundägarens ansvarsförsäkring (hemförsäkringen).
Har man utekatt (det har jag också), så får man också vara beredd på att katten kan hamna i slagsmål osv, en av mina blev slagen av en havsörn (vem ska jag polisanmäla då? ;) ).

Att en hund biter en katt betyder verkligen inte att den kommer bita en människa, eftersom de är två helt olika arter och dessutom två arter som är välkända för att inte fungera optimalt tillsammans alla gånger. Min ena hund klipper höns om hon får tillfälle, men hon är samtidigt världens bästa barnvakt.

Jag klipper frigående hundar titt som tätt, gärna så så de får ligga och lida några timmar innan de förblöder, kommer ägaren och försöker hjälpa dem nackar jag de också. På min tomt självfallet ;)

• Gilla
oliva och 3 till
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Jag klipper frigående hundar titt som tätt, gärna så så de får ligga och lida några timmar innan de förblöder, kommer ägaren och försöker hjälpa dem nackar jag de också. På min tomt självfallet ;)
Ähum ... Och du bor i Sverige eller?

Jag undrar fortfarande vad syftet med en polisanmälan skulle vara.

AndersMalmgren skrev:
Men bara på din tomt!

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
MissAnpassad skrev:
Jag undrar fortfarande vad syftet med en polisanmälan skulle vara.
Nej det läggs väl ner så då är det ju faktiskt bara trubbiga sidan på en yxa kvar, tack för att du poängterar det som jag borde förstått direkt

MissAnpassad skrev:
Varför ska det polisanmälas? - - - Var katten exempelvis på hundägarens väl inhägnade tomt, så ligger ansvaret på kattägaren, däremot om hunden kom lös och bet katten är det hundägarens. Överlevde katten och det är hundägarens ansvar, så går kattens veterinärkostnader på hundägarens ansvarsförsäkring (hemförsäkringen). Har man utekatt (det har jag också), så får man också vara beredd på att katten kan hamna i slagsmål osv, en av mina blev slagen av en havsörn (vem ska jag polisanmäla då? ;) ). Att en hund biter en katt betyder verkligen inte att den kommer bita en människa - - -
Således: var skedde skadan?

Hur var det nu då, var blev katten anfallen? :)

Om hunden kom inspringande på din mors tomt så har hundägaren brustit i sin tillsyn, det är naturligtvis inte OK. Om katten spatserade in på hundens område så är detta naturens gång.

Finns inget vittne till händelsen, men katten som har varit med om sju svåra vintrar innan den hade turen att stöta på mins föräldrar går inte en meter från sitt krypin eller matskål förutom runt trädgården när den har mamma som följeslagare. Och katten hittades död vid dess krypin med blod runt hela området, detta är ca 10 meter in på tomten från grannen sett

Skadade katter kan ta sig långt och det går ju inte heller att fastställa att det var hunden som gjort det utan vittnen, det kan ju lika gärna varit en räv, eller för den delen att katten blivit påkörd en bit bort.
Missförstå mig rätt, jag tycker det är jättetråkig att din mammas katt råkat illa ut, men man ska vara försiktig med att peka finger utan bevis.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Eftersom det inte finns några vittnen till händelsen, hur ni kan vara säkra på att det är grannens hund?

Äsch, tvåa på den också :)

Aldrig hört om en räv som tagit husdjur i Ålsten, Bromma. Men nej nog svårt att bevisa att det var just grannens hund, dock hördes både katt och hund inne från villan, dock var det för sent när pappa kom ut

S
Värna om grannsämjan när grannhunden dödat en familjemedlem? Högst sannolikt på eran tomt... Skulle inte bry mig om grannsämja här...

• Gilla
kallun och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.