O
Åttioettan skrev:
Varför inte det?
Satt som ordf i BRF tidigare och vi hade i snitt ett vattenskadeärende/år. Var väldigt trevligt med en försäkring som täckte allt (förutom självrisk) då. Jobbigt att behöva stå för allt själva.
Men du menar att FB skriver av allting inte bara avloppsrören bara för att man har gjort en relining?
Oavsett så med tanke på att eventuella vattenskador pga avloppsrör borde minska med nästan 100% så spelar det ingen större roll.
Premien och självrisken borde varit brutalt om man har en vattenskada om året...

Odjuret skrev:
Men du menar att FB skriver av allting inte bara avloppsrören bara för att man har gjort en relining?
Oavsett så med tanke på att eventuella vattenskador pga avloppsrör borde minska med nästan 100% så spelar det ingen större roll.
Premien och självrisken borde varit brutalt om man har en vattenskada om året...
Jag har inte skrivit något ang relining.
Premien och självrisken för en BRF är såklart högre än för en privatperson. Det var en stor förening med även många hyresrätter, därav mängden vattenskador. Dock ingen pga stammarna under min tid i styrelsen. Men surt om du kör på relining, vattenskada uppstår och försäkringen inte täcker alls (nu vet jag inte om det är så men det bör ju föreningen säkerställa först).

O
Åttioettan skrev:
Jag har inte skrivit något ang relining.
Premien och självrisken för en BRF är såklart högre än för en privatperson. Det var en stor förening med även många hyresrätter, därav mängden vattenskador. Dock ingen pga stammarna under min tid i styrelsen. Men surt om du kör på relining, vattenskada uppstår och försäkringen inte täcker alls (nu vet jag inte om det är så men det bör ju föreningen säkerställa först).
Men om du inte har någon egen erfarenhet, varför nämner du inte det? Fick ni inte ganska höga premier och självrisker med så många vattenskador? För det var så jag menade från början. Du kan naturligtvis inte jämföra försäkringarna. Inga ver dessutom pga av stammarna.
Jag skulle inte tveka att relina stammarna istället för ett komplicerat och dyrt stambyte. För stammarna blir som nya för inga pengar alls...

Odjuret skrev:
I föreningen där jag var ordf. så hade vi ungefär en vattenskada, pga. läckande stammar var 14e dag (inte riktigt, typ 20 om året), innan vi kom igång med stammbyte. Försäkringsbolaget var rätt trötta på oss...

Odjuret skrev:
Men om du inte har någon egen erfarenhet, varför nämner du inte det? Fick ni inte ganska höga premier och självrisker med så många vattenskador? För det var så jag menade från början. Du kan naturligtvis inte jämföra försäkringarna. Inga ver dessutom pga av stammarna.
Jag skulle inte tveka att relina stammarna istället för ett komplicerat och dyrt stambyte. För stammarna blir som nya för inga pengar alls...
??? Kan det vara så att du blandar ihop mig med någon annan?

Klart man kan jämföra försäkringarna. Poängen var ju att det kanske inte är så snart att ignorera om försäkringsbolaget ger sämre villkor om man väljer att köra på relining istället för att helt byta stammar. Vattenskador händer och det är inte alltid man med 100% säkerhet kan klarlägga exakt varför en viss skada uppstod och då vill man inte i onödan ge försäkringsbolaget ett skäl att minska ersättningen. Självrisken var avtalad och inget som påverkades av skadorna men självklart var premien hög, dock räknar ju bolagen med en viss % av skador/avtalsperiod och har man många lägenheter så blir den procenten = ett antal skador. En skada/år i en förening med 10 lägenheter är såklart värre och skulle säkert genererat en premiehöjning.

Nu har jag inte informerat något men här kommer det. Det var en stämma för omröstning OBS endast omröstning ingen sakframställan ingen diskussion! När några medlemmar ville ha en diskussion så sas att dagordningen var godkänd.
Ganska få röstade nej kanske 10% de flesta äldre. Har fått höras att det finns äldre i huset som i princip är sängliggande samhället vill ju ha hemsjukvård och hur de skall fixa detta förstår jag inte. Den första prel tidsplanen har inte hållits och avtal har inte skrivits ännu.

Om medlemmarna inte har fått tillbörlig information och beretts tillfälle att ställa frågor om de förslagna åtgärderna, inför beslutet, så känns det inte som årsmötet har genomförts på ett korrekt sätt.

Jag skulle råda er att gå med i, om ni inte redan är med i, hyresgästföreningen eller villaägarna, och be dem om råd och stöd i detta, för att, om det nu är så illa att årsmötet inte har genomförts på ett korrekt sätt, eventuell gå vidare med en anmälan. Lämpligen då i samråd med andra boende som tycker som ni.

Vad gäller "hantering av äldre" vid stammbyte. I föreningen där jag var ordf. för drygt 25 år sedan hade vi ca 300 pensionärer (800 lgh), flera av dem var helt sängbundna (ren misär.).

Vi hade lite referensmaterial från två grannföreningar som utförde stammbyte före oss, det var föreningar med 150 - 250 lägenheter. De valde en (dyr) totallösning med evakuering till en tillfällig barackstad.

I vår förening valde vi en stenhård kostnadsreducering och lyckades spara in ca. 250 milj, från ursprungsplanen. Det innebar bla. kvarboende, evakueringen skulle kostat ca 10 milj.

Vi hade några f.d personalbostäder i föreningen, som hyrdes ut som hyresrätter. Vi inredde dem som evakueringsbostäder för de värst utsatta. Det gällde dels äldre som pga. sjukdom omöjligt kunde klara att bo i bygget, dels vissa medlemmar som drabbades extra hårt, vissa lägenheter hade stammar horisontellt i vardagsrummsgolvet, och under en etapp av bygget behövdes det borras 200 hål ner genom ett två meter tjockt betongvalv, borrningen fick bara göras nattetid för att inte störa verksamheten i lokalen under.

För de flesta gällde det att toaletter och duschar fanns i byggbaracker på gården, varje lägenhet var drabbad i 3 veckor. Vi skaffade även en del mobila toaletter som kunde kopplas in på köksstammens avlopp hos några äldre med röelsesvårigheter.

Byggtakten hölls, tidplanen tickade med avstämning var 6e minut, ett badrum påbörjades och avslutades var 4e timme. projektledningen från byggfirman var imponerande.

Redigerat:
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Där verkar ni har gjort ett bra jobb. Stor förening och hus som ej verkar byggt för att renoveras. Tack för att du tog dig tid att berätta.

Jo jag avslutade förra inlägget lite hastigt.

En sak vi såg var att i grannföreningarna som evakuerade hela hus i bortåt 7 - 8 månader, så var det en hel del av de skröpligare gamlingarna som inte mådde bra av flytten, de blev förvirrade, och nedstämda. Under evakueringstiden i de föreningarna skedde minst två självmord. Det går givetvis inte att veta om de hade skett ändå, man får räkna med en del dödsfall i en såpass stor grupp gamla människor. Men det fanns indikationer på att flera mådde dåligt av flytten till evakueringslägenheter.

Det fanns å andra sidan säkert några som blev förvirrade och nedstämda över att behöva bo i bygget, när vi stammbytte utan evakuering. Men det var under väldigt kort tid.

Det talades då om att vi var ansvarslösa (från den sedemera sparkade proj. ledaren som förespråkade evakuering och dyr-lösningar) för att vi inte evakuerade de äldre. Men jag tror att kvarboendet blev en bättre lösning, framförallt för de som var gamla och sjuka.

En av mina absolut bästa förhandlingar fick jag vara med om också. En myndighet, skall inte gå in på vilken, Hade ett oskick på den tiden ta ut en form av straffavgift för vissa typer av ombyggnader i bostäder. I vårt fall handlade det om ca 30 milj. När det blev klart ringde jag upp den högst ansvarige direktören på Länstyrelsen för verksamheten. Och meddelade att OM vi skulle debiteras denna avgift, så blir det billigare att riva och bygga nytt. Så i så fall tågar vi upp på stadsbyggnadskontoret i övermorgon med en ansökan om rivningstillstånd för 7 kvarter i centrala Stockholm. Jag antydde även att vi redan hade ordnat med massmediebevakning av vår ansökan. Mindre än en timme senare meddelade direktören "glöm avgiften" det är inte längre aktuellt att kräva in den för det här projektet.

• Gilla
MiaSthlm och 2 till
  • Laddar…
Om jag bara ser till mig som fullt frisk så skulle jag alla gånger hellre välja tre veckor med nästan hur mycket stök som helst än ett halvår som jag inte kan komma åt min egen lägenhet. Toalett på gården framstår som väl värt det sett till varför man gör det och vad man i slutändan får ut.

Dock avgörande med planeringen, att veta i förväg exakt när och att det inte kommer ändringar eller förseningar på det. Kanske det som avgör vad firman förespråkar om de är kapabel att klara av den biten. Prio ett i upphandling och budgetplanering att få hög kvalitet på projektledningen!

Tack igen hemmapularen för vad du delar med dig. Ang äldre och flytt så är det välkänt att äldre personer absolut inte mår bra av flytt. Här är det 85 lägenheter som skall stambytas på 7 mån 7-8 veckor per lägenhet, enl styrelsen.Det jobbiga här är att styrelsen tar på sig allt utan att kommunicera med medlemmarna och första förslag till tidsplan som informerades om innan omröstning är inte längre aktuell.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.