Juridik
mattiasp: Bra att vi har återgått till att diskutera snöröjning av kommunala trottoarer. Jag kommer fortsättningsvis att radera inlägg som handlar om vart fordonsskatten går osv. Låt oss hålla oss kvar inom ämnet. /Mod.
Odjuret: [citat] Attans... F´låt :D Tänkte inte på det! ;) Jag får ta å läsa domen... Men utan att ha läst så tycker jag ändå att det var rätt.
Odjuret: [citat] DE har du rätt i...Miss av mig...:) Problemet med för mycket kola... i huvudet...:D Men just AKO-chok är ingen favorit :D
hempularen: Det är nog så att OM det visar sig finnas ett fel som hade kunnat upptäckas om man lyfter på några pannor runt takfönstret, så hör det troligen till undersökningsplikten. Men det finns ju fel som är mer svårbedömda.
islander: Fungerar det inte så är det ju inte mycket mer att göra än att be lantmäteriet göra en gemensamhetsanläggning, eller uppdatera en befintlig, om det finns fastboende och sträckan är minst en km så utgår ju statligt bidrag om knapp 10.000kr / km och år, samt till kostnaden för att få upp standarden, vilket krävs för att få driftbidrag, vi har även kommunalt bidrag här så de
kallun: Skulle jag inte göra. Säg upp alla befintliga avtal och betala ingenting. Därefter kan du om du vill ingå NYA avtal med en annan firma du har referenser/litar på. Kliv dock helt ifrån alla ingångna avtal med de som misskött sig är mitt råd.
Marlen Eskilsson: Tack falkn, jag läste slarvigt och tänkte på överlåtelsebesiktning. Redigerade mitt inlägg med det felaktiga rådet.
Odjuret: Bra tips från plåthuset, att bara föra all kommunikation via mail eller brev! Då finns det skriftligt på allt som sägs!
KmeMek: [citat] Nog hade det varit det bästa! Men rent ekonomiskt tror jag inte jag har råd för tillfället. Inte för jag har nån aning vad det skulle kunna kosta. Men tror det blir för dyrt för tillfället. Skulle uppskatta det till 50-70 m2 som skulle vara aktuellt då iaf från min syn att se på det som jag ser intressant, för då kommer gränsen ligga mer som de naturliga gränserna bildar
fredand44: I vårt fall hoppas jag elektrikern löser detta åt oss. Känns krångligt att lösa detta senare vid deklarations-tillfället. Jag hoppas att jag inte kommer till den situationen. Exakt hur man ska gå tillväga om det blir lösning två vet jag inte. Men om jag kommer dit hoppas jag kunna återberätta det här.
A-Man_08: Personligen tycker jag det borde vara lättare att hyra ut sin bostadsrätt 6 -12 månader tycker jag tex är för lite för att provbo med partner.
Safet: [citat] Under förutsättning av att hantverkaren (utföraren) har gjort en ansökan så kommer det alltid tas ett beslut även om hantverkaren skulle "krokna" under handläggningen som givetvis går att överklaga av både utföraren och köparen. [citat] Isolering av ett befintligt fristående garage (Så länge det inte är inom 5 år från ett nybygge) ger rätt till ROT-avdrag.
A-Man_08: Kankse din hemförsäkring täcker en del av telefonen?
seniorkonsult: Reklamera. Det är byggarens ansvar att göra rätt, följa regler om nu inte ritningar säger annat, t ex i strid med vedertagna normer.
Thomlar: Hur gick det till sist? Blev ni kontaktade av konkursförvaltaren eller skrevs ett nytt avtal?
Kneppe: Nej jag tänker inte betala innan felen är åtgärdade. Min fråga gäller vad som är kutym eller om det finns regler som reglerar hur återbetalning sker. Om man betalar det i delar eller i klumpsumma när alla felaktigheter är åtgärdade.
hempularen: Det var det jag funderar över. Visserligen så är troligen ett verifierat marknadspris som ju upp kommer ifall du säljer den på öppna marknaden, ett starkt bevis för vad som kan vara en skälig nivå. Men om det inte finns klart utsagt att den skäliga ersättningen måste vara lika hög som det försäljningpris de intervenerar mot, så skulle det kännas osäkert att betala så mycket
Plåthuset: Som hempularen skrev kan du inte utgå ifrån att garantin följer med fastigheten och du kan inte känna dig trygg med utlåtandet från byggbolagets företrädare. Du behöver ta del av garantins ordalydelse och bilda dig en egen uppfattning, själv eller med hjälp av advokat. Det du dock kan vara ganska säker på är att om garantin innehåller ett överlåtelseförbud (text om att garantin
Hemmakatten: Aha, men så har vi inte alls vår bastu byggd. Vår bastu finns i vår bastu/gäststuga-byggnad. Ena ytterväggen är glas från golv till tak. Andra ytterväggen har ingen diffusinsspärr. Panel på tredje väggen och murstock och dörr på fjärde väggen och så klinker med spygatt på golvet.
falkn: Rent juridiskt så är det ju det som står på överlåtelseavtalet till bostadsrätten som gäller. Frågan är om det står att farmodern äger någon andel där alls.
Blazermannen: http://www.bolagsverket.se/ff/foretagsformer/kommanditbolag/starta/bolag/man-1.3252 Citat därifrån (min fetning): Ansvar I ett kommanditbolag ska det finnas minst en komplementär och en kommanditdelägare. Komplementären har ett obegränsat ansvar och svarar för företagets skulder med hela sin förmögenhet. Kommanditdelägaren har ett begränsat ansvar (och svarar endast med sin
Fummel: Registerkartan har ingen rättsverkan, utan det är förrättningsakten som har det. Se ex: https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/Fastighetsinformation/Fastighetsregistret/Registerkartan/ Samma sak med produkten Fastighetskartan. Den upplyser om att det finns gränser, men inte exakt var de går (om man skall hårddra det lite. Ni vinner alltså inget på att få kartan ändrad, och
torbeno: Fick en mer komplett beskrivning nu. Trägolv enl val Golvfoam Plastfolie 22 golvspånskiva 45x220 K24 reglar c600 45 mineralull Armerad plastfolie 28x70 glespanel c300 Takskiva Jag tror jag kan nöja mig med det eller? Det skall in vattenburen golvvärme i det här också som vl tar en viss plats och typ har en metallplåt under sig som tar lite ljud även den.
Eld: [citat] ALLT ingår! Studielånen ingår i den ekonomiska pott som ska delas upp och som sagt även privat sparad pension som kanske inte ens är åtkomlig. Såvida man inte är överens om något annat förstås.
Spikin: Utgångspunkten är att fastigheten köps som den är och som köparen har utfäst . Före sitt livs största affär bör alla förbereda sig mkt noga och köpa 1 timma hos en fastighetsjurist (avdragsgillt) samt använda en välrenommerad besiktningsman ( avdragsgillt) oavsett om man är lekman eller ej . Kolla besiktningsmannen noga hos KFM,Tingsrätt och utfärdande org.