3 538 läst ·
18 svar
4k läst
18 svar
Ett beviljat lån betalas inte ut!
Lite märklig inställning, om nu inte omständigheterna förändrats så att banken av någon anledning inte vill ha lånet längre.
Vissa banker rekommenderar ju till och med att man gör en låneansökan i god tid innan och sedan skriver på och skickar in om/när det blir dags. Vill minnas att jag hade ett antal månader på mig sist.
Vissa banker rekommenderar ju till och med att man gör en låneansökan i god tid innan och sedan skriver på och skickar in om/när det blir dags. Vill minnas att jag hade ett antal månader på mig sist.
Jag kan mycket väl tänka mig att företag som lånar ut pengar över nätet är mycket noggrannare med tidsgränser och liknande pga den stora andelen bedrägerier som görs på allt som har med pengar att göra på nätet. Jag kan gissa att pga att du inte skickade in papprena inom vad dom anser som rimlig tid så hamnade du på deras lista över misstänkta transaktioner som bör kontrolleras extra noga enligt dom. Fast dom kommer aldrig att erkänna åt dig att det är så.
Underskrift, är så gott som säker att allt redan var signerat via bankid. Det är typ praxis att saker skrivs under den vägen numera...thomas33 skrev:Du får även se det lite från långivarens sida. De har beviljat dig att låna en summa pengar och därmed reserverat dessa till dig. Om du då inte kommer in med en underskrift för att få lånet inom rimlig tid för dem, tror de säkert att du inte är intresserad och lånar ut pengarna till någon annan.
Är det så viktigt med tex bilköpet, ser du till att pengarna finns på ditt konto innan du bestämmer dig för att handla.
Allt var klart (enligt mig), pengarna hade tom en utbetalningsdag, de skulle varit på mitt konto den 27... men den 28e var sista dagen att skicka in papperen.
Om det hade funnits en formulering, "pengarna på ditt konto två dagar efter vi fått avtalet i retur" eller nåt liknande.
Men papperen hade ränta, utbetalningsdag - alla sådana villkor. Fanns inget som antydde att det var ett direkt krav att returnera något i tid för att lånet skulle vara fortsatt beviljat.
Papperet hade rubriken "Din låneansökan är beviljad".
Gången är förvisso låneansökan, sedan tecknar man låneavtalet, sedan betalas pengarna ut.larka742 skrev:
Att låneansökan är beviljad räcker alltså inte. De kunde förmodligen varit tydligare, men det torde varit underförstått att lånet inte kan betalas ut förrän låneavtalet är påtecknat. Om inte annat framgår det säkert av det finstilta.
Klicka här för att svara