6 665 läst ·
23 svar
7k läst
23 svar
Tvist med hantverkare om slutbetalning
Bra beslut.jhall skrev:Tack för alla svar.
Det står ju i ABS09 att entreprenören har rätt att jämka vite om man haft möjlighet att ta ytorna i bruk innan slutförande, men från kommunens sida så är det ju belagt med vite att göra så innan slutbesked erhållits.
Vi har valt att inte betala det han ska ha, för precis som ni säger känns det inte som om det kommer förbättra något.
Då kommer vi till nästa fråga, de har en del material kvar här, beställda saker som som inte användes och de pratade tidigare om att de tänkt lämna dem i retur, samt en elcentral som fortfarande är inkopplad i elskåpet. Nu har de stått i carporten i en månad ungefär och vi börjar ledsna.
Vi har påmint dem två gånger, men de verkar inte bry sig nämnvärt, vad kan vi göra? Frugan vill köra sakerna till tippen, men jag antar att vi hamnar i en dålig sits då.
Angående prylarna, 2 påminnelser tycker jag borde räcka, så lämna in de hos polisen som hittegods så får firman lite extra jobb med att bevisa att de äger allt
Sådärja, nu har det eskalerat ytterligare ett steg. Ärendet är hos inkasso, varpå jag har bestridit det igen med en rätt rejäl mängd bevis för att styrka vår sak. Byggaren har inkommit med mer "mjuka" saker, där han skyller på att vår separat upphandlade entreprenad med elektriker och målare försenat arbetet (vilket inte är sant) samt att vi var ok med att de blev lite sena i starten (vilket vi aldrig sagt).
Han avslutade så snärtigt med att påpeka att det blir dyrt för den som förlorar i tingsrätten.
Så... behöver jag hitta ett ombud kanske? Hur tungt väger muntliga saker som man är oense om mot skriftliga?
Han avslutade så snärtigt med att påpeka att det blir dyrt för den som förlorar i tingsrätten.
Så... behöver jag hitta ett ombud kanske? Hur tungt väger muntliga saker som man är oense om mot skriftliga?
Rådfråga jurist på Villaägarnas eller Konsumenternas.jhall skrev:Sådärja, nu har det eskalerat ytterligare ett steg. Ärendet är hos inkasso, varpå jag har bestridit det igen med en rätt rejäl mängd bevis för att styrka vår sak. Byggaren har inkommit med mer "mjuka" saker, där han skyller på att vår separat upphandlade entreprenad med elektriker och målare försenat arbetet (vilket inte är sant) samt att vi var ok med att de blev lite sena i starten (vilket vi aldrig sagt).
Men i nuläget tycker jag du ska avvakta beslut från Inkasso och entreprenörens nästa steg. Det är han som ska ta det vidare till Tinget.
Skriftligt väger tyngre än muntligt. Om ord står mot ord brukar konsumentens ord väg tyngre än företagets.
Du behöver inte (eller till och med BÖR inte) bevisa nånting för inkassoföretagen. Det är inte de som avgör om fodringen är giltig eller inte.jhall skrev:
Det enda du ska tala om är att du har bestridit fakturan.
Moderator
· Stockholm
· 57 846 inlägg
Ja ju mer "bevis" du visar nu, desto lättare blir det för byggaren att hitta på argument till tingsrätten.
Ok tack för tipsen. Jag har inte brännt av allt, utan snarare som Henri sa, försöker få byggaren att inse att det inte finns något att vinna på att dra det hela vägen.
Hur som helst, han har nu börjat visa _lite_ vilja att förlikas till skillnad från hans fasta position tidigare. Eftersom min synpunkt är att vi är skuldfria och hans är att vi är skyldiga honom 55.000kr så försökte jag hitta ett steg närmare honom, och erbjöd 10.000. Han svar var raka motsatsen, att att dra av 20.000 från totalsumman. Jag försökte förklara att han borde se att han inte har så lätt att ta hem det i tingsrätten, och pekade på att det inte är så mycket pengar kvar att bråka om att det är värt det för honom, men det känns som om han inte riktigt har koll och bara vill ha ut det han tycker han har rätt till.
Jag ska ta och höra mig för om man kan hitta någon som kan representera en juridiskt. Har man någon hjälp av försäkringsbolaget?
Hur som helst, han har nu börjat visa _lite_ vilja att förlikas till skillnad från hans fasta position tidigare. Eftersom min synpunkt är att vi är skuldfria och hans är att vi är skyldiga honom 55.000kr så försökte jag hitta ett steg närmare honom, och erbjöd 10.000. Han svar var raka motsatsen, att att dra av 20.000 från totalsumman. Jag försökte förklara att han borde se att han inte har så lätt att ta hem det i tingsrätten, och pekade på att det inte är så mycket pengar kvar att bråka om att det är värt det för honom, men det känns som om han inte riktigt har koll och bara vill ha ut det han tycker han har rätt till.
Jag ska ta och höra mig för om man kan hitta någon som kan representera en juridiskt. Har man någon hjälp av försäkringsbolaget?
Jag tror inte heller att det är bra att börja förhandla. Antingen ska vitet gälla, eller inte. Kommer det till rätten vill de säkert att ni i första hand ska förlikas; ni ska mötas i mitten.
Du har hjälp av försäkringsbolaget om du har rättsskydd i din hemförsäkring.
Du har hjälp av försäkringsbolaget om du har rättsskydd i din hemförsäkring.
Klicka här för att svara