Juridik
Freddedan: Finns ju inte så mycket svartvitt rätt och fel i byggvärden och har det inte blivit någon egentlig skada så har jag svårt att se hur man ska kunna driva det här vidare. Och att besiktiga ett hus handlar ju mycket om detektivarbete och känna in helheten. T.ex om säljaren berättar att hen själv inrett vinden och inte kan redogöra i detalj hur det är gjort och i övrigt känns som en
jackt: [citat] Håller med, tycker det är sk*t dåligt hanterande, samt hur de *icke* löste problemet, men nu är de borta och eftersom den nya offerten är lägre så behöver vi inte strida, och jag tror inte vi hade orkat heller. Den nya firman har ett gott rykte och sysslar med sådana här projekt så det känns skönt.
Strip: Det var syftningarna i ditt inlägg jag syftade på :) - De fyra och LM är överens om att det bara är de fyra som är inblandade i ägandet. - Enligt LM är det oklart vem som äger vilken del, medans de fyra är helt överens om den saken. Låter jag då alla fyra skriva under avtalet i tre exemplar bör framtiden vara någorlunda säker. De två paren får varsitt exemplar och jag
HerrOso: Skriftligt löfte om att få köpa fast egendom, så kallat optionsavtal, är inte gällande (följer av bestämmelser i 4 kap JB). Det är inget man kan "strida" sig till jämtemot ev säljare. Hen är inte bunden av avtalet. Skriver man optionsavtal för fast egendom får man helt förlita sig på parternas goda vilja. Kanske inte svar på grundfrågan, men ev en aspekt att ha koll på.
-MH-: Kolla med trafikverket, de kan nog ge svar. Det kan finnas något i planerna när vägen byggdes.
INTP: [citat] Företag som handlar med begagnade grejer använder vanligtvis vinstmarginalbeskattning. Det är samma andel av pengarna som vanlig moms, 25%, men endast utav vinsten. Dom köper t.ex. en skrotbil för 5000kr, dom säljer delar för 15000kr, vinsten är 10000kr och 2000kr av det går till skatteverket - precis som om man sålt för enbart 10 000kr inklusive moms i vanliga fall. Nu räknar
Snailman: En granne till mina föräldrar ställde ut en varningstriangel på uppfarten när grannen mittemot brukade vända där:) Han hade asfalt på sin uppfart, och med åren så blev det djupa hålor under däcken där bilen brukade stå, så den var inte så hållbar. En granne mittemot mej brukade backa in nån meter hos mig när han backade ut från sin uppfart ( de är mittemot varandra) tror att
Odjuret: [citat] Om du hade läst ordentligt så inser du att även om du omformulerar dig så förändras inte sakfrågan... tyvärr. Att bara sluta betala eller hålla inte med betalningen är inte okej. Det får man ta upp med styrelsen innan man tar ett sådant beslut. Så jag kommer alltså fortsätta med en dåres envishet att säga du har fel... :)
Räknenisse: Och det är det som jag tror inte går när det gäller fast egendom. Typ formkrav i jordabalken som gör att man inte kan ge framtida löften om rätt att köpa etc. Antingen är det ett fullföljt köp eller så gäller inte avtalet. Håller med... om man vill försöka sig på något liknande så bör det göras med juristhjälp. Men kanske var det jag som missuppfattade vilket mål som TS var
mattiasp: Jag har städat bort lite otrevligheter här. Det är inte så här vi välkomnar nya medlemmar. Tydliga frågor får tydliga svar, men det torde vara utrett. /Mod.
klaskarlsson: Hålelr med om ovanstående - blanda inte dina krav på åtgärdande med tillåtande att använda din tomt. Innan du begär handräckning bör du kanske ha skickat ett krav skriftligen att dom inte längre får använda din tomt, där du också anger en tidsfrist när grejjerna skall vara borta - så har du något att hänga upp det på (mail lär nog funka bra, alt brev där du arkiverar en egen
HerrOso: Som jag tolkar det har ni reserverat en viss bit mark, blivande tomt A, på något sätt (oklart om det är skriftligen eller muntligen). Oavsett form, så tycker jag att det låter som att ni bokat en tomt, dvs fast egendom, för förvärv i framtiden. Det vill säga ett optionsavtal. Optionsavtal är inte giltiga för fast egendom, vilket följer av 4 kapitlet JB. Ett korrekt förfarande hade
elpaco: [citat] "att ha insikt om att alla inte sitter fast vid datorn med navelsträngen och kan ha mycket viktigare saker för sig" Tycker iaf jag är ett helt onödigt och otrevligt raljerande .. Men kanske normalt sätt att samtala hemma hos dig?
Villa vista: Normalt sett har entreprenören skadeståndansvar för tredjepersonskada. Byggherren ansvarar ej för skador som en entreprenör åsamkar personer utanför arbetsområdet.
heisiandiishe: Om man ska undvika att grotta i andelstalen, hur löser man det då. Registrerar den "ovanpå" de befintliga 100 procenten och då behövs ingen föreningsstämma? Är du säker på att hyresnämnden ska godkänna ytterligare tillkommande bostäder i en bostadsrättsförening, i så fall varför?!
Odjuret: Tidspassningen glömde jag.... :D Komma nästan i tid (inom 7 dgr) +150000:- Komma i tid helt (inom 30min) +500000:- Utföra arbetet nästan inom utsatt tid (inom 3månader) +50000:- Utföra arbetet helt inom utsatt tid (+- 3dgr) +100000:-
Michael Lannhagen: Hej på er tack för alla svar och synpunkter. För att stänga detta nu så kommer lite information som jag sammanställt med hjälp av polis och jurister. Vid krutspräckning så MÅSTE tillstånd sökas hos polisen om spräckningen sker i detaljplanerat område. Besiktning krävs inte av intilliggande hus vid användande av denna metod, men OM det dock uppstår sprickor i grannars hus så
Fredrik86: Nu är ju dessutom huspriserna höga så du kanske gör dig en hacka om ni skulle separera ☺ Skämt å sido! Lycka till
dof: Som jag skrev ovan så var det jag som kom ihåg fel. Har hittat cementklumpen men inget rör :(
kindvall: Det senaste alternativet är nog det vettigaste om du kan få med grannen och brf på det. Iom att de reglat upp ett innertak antar jag att viss renovering ändå behövs av det ytskiktet om de vill ta bort innertaket igen. Kan ju vara en fördel för dem att slippa vara av med badrummet under den tid det hade tagit att återställa taket. Finns ju alltid risk för följdåtgärder för skador
Senior: [citat] Bortgrävt troligen på 50-talet! Värre än 10 år. Dokumentationen var nog inte så tillförlitlig då, om man säger så...
Cecilia R: Vad roligt att det gick bra, hoppas allt blir bättre nu så ni kan njuta av tillvaron på lotten obehindrat! :)
kindvall: Fast nu har det inte avtalats något pris. Det har avtalats om en löpande kostnad, och vad jag förstår har det inte väckts något tvivel från TS om att debiterat arbete + material inte motsvarar vad som faktiskt utförts. Sen håller jag med om att det är kasst av utföraren att glömma ett moment i kostnadsuppskattningen. Och sker det systematiskt kan man ju börja undra.
under_construction: Det regleras i konsumentköplagen. Fullgjord betalning tillsammans med kvitto innebär att avtalet är bindande. Det kan dock hävas av olika anledningar. En av dem är om köpet gjordes i ond tro. För att få igenom köpet ska du alltså inte ha förstått att varan var felprissatt när du la beställningen. På sin hemsida hänvisar Bolist till diverse möjligeter att neka köp pga tex fel
Remco: Jag hittade nedanstående text i ABS 09 och undrar när och hur man kan använda sig av det ? Gäller det också för lyckor i entreprenadavtalet ? Vid småhusentreprenad gäller vad konsumenten påstår har avtalats om 1. arbetets omfattning, 2. priset eller grunderna för hur priset bestäms, 3. tiden för betalning, och 4. tiden för arbetets avslutande, om inte annat framgår av ett