Mitt attefallshus blev ett år försenat på grund av att badrummet var så undermåligt byggt att det måste rivas ut helt och göras om. Det började med en stor vattenskada; när de spikade panelen spikade de hål i vattenledningar. Huset har stått på tork 7 månader, huset skulle levereras i slutet av maj början av juni förra året. Det kom på plats 8 veckor senare men kan fortfarande inte användas. Badrummet kommer att byggas upp om ca en månad, då är det nästan ett år efter leveransdatum. Deras avtal är AA. Har jag då rätt till vite eller ersättning för denna långa försening? Eller är jag vara utlämnad åt deras goodwill?

Det här inlägget har flyttats från en tråd där det lå Off Topic

/moderator

Hade du en vitesklausul i kontraktet?

Jag tror inte det, men efter 8 månader har man rätt att häva avtalet. I övrigt är deras avtal AA-avtal för monteringsgfärdiga hus. Kan jag ha rätt att häva avtalet?

Det är möjligt att du kan ha rätt att häva avtalet. Inte självklart. Men innan du överhuvudtaget funderar på det, så är ju frågan vad du har betalat. För OM du har rätt att häva avtalet, så kan du i praktiken inte räkna med att firman betalar tillbaka något av det du ev. har betalat.

Jag har betalat 40 % av köpesumman. Jag undrar då om det är bäst att försöka sälja huset. Jag räknar med en del avdrag, men vet inte hur mycket avdrag nästan ett helt års försening är värt. Jag har en del konkreta avdrag som är kostnader jag har haft, men den mycket långa förseningen borde vara värt en del avdrag också tycker man.

Nja. Om du inte har ngn. vitesklausul så kan du bara räkna med ersättning för faktiska dokumenterade kostnader som förseningen har orsakat.

Det du kan göra är att anlita en annan entreprenör som får färdigställa huset. Då måste du skriva ett brev till nuvarande firma där du ställer ultimatum. Ngt. i stil med att de måste färdigställa inom 2 veckor, annars tar du in någon annan firma som får färdigställa på deras bekostnad. Tidsfristen måste vara realistisk (om de har fullt upp ngn. annanstans är inte ditt problem).

Du kan sedan dra av kostnaden för den andra firman från det du skall betala till firma 1. Kostar det mer så har du i princip rätt till skadestånd, men uppförsbacken att få ut något mer än det du håller inne är brant.

De färdigställer själva huset. Jag tycker dock att ett års försening är oacceptabelt.

De har garantier enligt AA12.

Det står så här i AA12:

10 § Vid dröjsmål på säljarens sida får köparen hålla inne betalningen enligt 11 §. Han får välja mellan att
kräva att säljaren fullgör köpet enligt 12 § och att häva köpet enligt 13 §. Dessutom får köparen kräva
skadestånd av säljaren enligt 14 §.

Det levererades inom 6 månader, men jag har inte haft tillträde till det på ett år. Räknas inte det som dröjsmål?

AA12 är ett avtal om köp av monteringsfärdigt husmaterial, inget annat. Detta betyder också att det är Konsumentköplagen som gäller! (Alltså inte konsumenttjänstlagen). Och du har inte rätt till vite, men du kan kräva skadestånd enligt § 14.

Vad har ni avtalat om utöver omfattningen i AA12?

Om jobbet (utöver leverans och stommontering) är överenskommet muntligen gäller konsumenttjänstlagen och du har rätt att häva enligt § 29 om dröjsmålet är av väsentlig betydelse för dig och dröjsmålet beror på entreprenören. Tiden i sig är inte relevant, det beror på vad ni har avtalat om från början och förutsättningarna för entreprenaden.

Men du har inte rätt till vite om ni inte avtalat om det.

Vårt avtal var leverans förra året i slutet av maj början av juni. Dröjsmålet beror på entreprenören. I avtalet jag har står att jag kan häva avtalet om leveransen försenas minst 8 månader. Tillträdet har försenats längre. Det spelar ju ingen roll om de levererat huset och jag inte kunnat använda och fortfarande inte kan använda det tycker jag. I deras avtal står att AA12 gäller och konsumentköplagen.

Kan jag istället för vite då ha rätt till skadestånd? Hur mycket kan det röra sig om?

Vad har ni för avtal med entreprenören ?

Det står ovan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.