Det är så att vi håller på och bygger hus. Vi skrev alla kontrakt med entreprenörerna innan årsskiftet

I veckan var det dags för en av dom att komma och göra sitt jobb. Han var där i måndags och jag hade telefon kontakt med honom.

Igår ringde en annan kille inom samma yrke upp mig så jag tog föregivet att han var anställd av honom. Vi bokade in en träff idag för att gå igenom detaljer.

Under träffen så framkommer det att han inte är anställd av han vi har kontrakt med utan han har ett eget företag.

Han verkar vara ok och jag har gjort lite sökningar på honom nu men det skulle ändå kännas tryggare att ha han som vi har kontrakt med och som vi verkligen vet är seriös. Han vi har kontrakt med har inte hört av sig ang detta. I måndags när jag pratade med honom var allt i sin ordning.

Jag är lite tagen på sängen just nu kan man säga.

Men är inte detta ett kontraktsbrott så det sjunger om det? Vi måste ha just den entreprenören där nu för annars stannar bygget i tidsplanen. Men tycker det känns väldigt oseriöst att det bara dyker upp ett helt annat företag utan att jag ens har blivit meddelad

Åsikter om detta mottages :)

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Det är ju onekligen dålig information från din avtalspart, men det behöver inte vara kontraktsbrott. Såvida det inte står någonting annat i ert avtal har entreprenören rätt att utföra sina åtaganden med hjälp av underentreprenörer. (Ansvaret ligger ju dock fortfarande kvar hos avtalsparten.)

Har du försökt nå avtalsparten?
Kan det vara så enkelt att hen har blivit akut sjuk, fått dödsfall inom familjen eller annat akut?

C
Kenale skrev:
Men är inte detta ett kontraktsbrott så det sjunger om det?
Det beror väl på vad som står i kontraktet. Att en entreprenör i sin tur anlitar en underentreprenör för åtminstone vissa delar av ett jobb är ju vanligt förekommande. Givetvis sker all interaktion med den entreprenör du har avtalat med. Acceptera aldrig fakturor osv. direkt från 3:e part.

Det låter ju som detta är precis i uppstarten av husbygget. Den första kategorin som skall in är ju då oftast en markentreprenör som skall schakta, och som ibland jobbar ända upp till färdig grund. Det är rätt ovanligt att en och samma firma gör både grävning, gjutning av grund och resning av hus.

Du kommer att träffa på fler underentreprenörer i bygget.

Under-, underunder- och underunderunderentreprenörer är vardagsmat i byggsvängen så det är nog mest ett fall av dålig information.

Lite mer kött på benen nu.

Han som är där nu jobbar istället för han vi skrev kontrakt med pga att han hade fullt upp med annat (dålig planering av honom anser jag). Försäkringar osv kommer han vi har kontrakt med fortfarande att ansvara för ifall något skulle gå fel.

Entreprenören gör ett jobb som är ganska visuellt kan man säga så att han besitter rätt kunskap och är skicklig i sitt yrke är mycket viktigt. Vill inte hänga ut någon i onödan så därför är jag lite kryptisk.

Hur som helst skulle jag önskat att någon hade förklarat läget för mig i ett tidigare skede så att man skulle sluppit denna oro.

Det som däremot kommer bli intressant är att se vem av dom som kommer att fakturerar mig. Jag betalar endast till honom som vi har kontraktet med

Står det i kontraktet exakt vem som skall utföra jobbet, eller får den du har skrivit kontraktet med anlita någon annan?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.