Jag och min sambo är kunder hos SEB.
Vi har ett gemensamt privatkonto som är anslutet till betalservice för räkningar
och min sambo har ett bankkort Visa, jag har kort hos en annan bank.
Betalservice och Bankkort Visa ingår i tjänsten "Enkla vardagen" som vi
betalar 25:-/månad för, tot 300:-/år.
Nu till problemet, i feb 2014 upptäckte jag att banken utan att meddela oss
dragit 250:- för visakortet och 120:- för betalservice.
Till och med banker kan göra misstag tänkte jag och ringde upp banken och fick
mycket riktigt tillbaka pengarna, systemfel var orsaken bakom denna feldebitering fick jag höra, men det skulle givetvis åtgärdas.
I feb 2015 händer samma sak
Nu 2016 hände samma sak igen
.
Även om det "bara" är 370:- det handlar om i mitt fall så känns det otroligt oseriöst
tycker jag, jag undrar hur många de lyckats lura genom åren genom sina "systemfel".
Är det bara jag som tror att de inte vill ordna sådana här buggar i systemet?
Risken för en bank att hållas ansvarig för sina fel är väl obefintlig och förtjänsterna stora.
Vi har ett gemensamt privatkonto som är anslutet till betalservice för räkningar
och min sambo har ett bankkort Visa, jag har kort hos en annan bank.
Betalservice och Bankkort Visa ingår i tjänsten "Enkla vardagen" som vi
betalar 25:-/månad för, tot 300:-/år.
Nu till problemet, i feb 2014 upptäckte jag att banken utan att meddela oss
dragit 250:- för visakortet och 120:- för betalservice.
Till och med banker kan göra misstag tänkte jag och ringde upp banken och fick
mycket riktigt tillbaka pengarna, systemfel var orsaken bakom denna feldebitering fick jag höra, men det skulle givetvis åtgärdas.
I feb 2015 händer samma sak
Nu 2016 hände samma sak igen
Även om det "bara" är 370:- det handlar om i mitt fall så känns det otroligt oseriöst
tycker jag, jag undrar hur många de lyckats lura genom åren genom sina "systemfel".
Är det bara jag som tror att de inte vill ordna sådana här buggar i systemet?
Risken för en bank att hållas ansvarig för sina fel är väl obefintlig och förtjänsterna stora.
Har ni alltså betalat 25 kr per månad för "enkla vardag" plus 250 + 120 för visa och betalservice?
Annars låter det ju som att kontot inte är kopplat till "enkla vardag"-paketet utan att ni betalar för visa och betalservice som fristående tjänster.
Har också konto på SEB men har inte blivit debiterad något annat än 25 kr per månad. Inte vad som syns nu på kontoutdraget iallafall. Det är förvisso inte ett delat konto.
Be dem skicka en kopia på ert avtal. Där ser man exakt vilka tjänster som är kopplade till engagemanget.
Annars låter det ju som att kontot inte är kopplat till "enkla vardag"-paketet utan att ni betalar för visa och betalservice som fristående tjänster.
Har också konto på SEB men har inte blivit debiterad något annat än 25 kr per månad. Inte vad som syns nu på kontoutdraget iallafall. Det är förvisso inte ett delat konto.
Be dem skicka en kopia på ert avtal. Där ser man exakt vilka tjänster som är kopplade till engagemanget.
När ett sådant fel upprepas på detta viset, kan den där 99% klantiga personalen faktiskt bli straffrättsligt ansvarig, det kallas vårdslöshet.
Men att försöka få igenom det är säkert inget värt mödan för en privatperson. Ett brev till finansinspektion skadar dock inte, om det nu är dem som hanterar dylika bedrägerier.
Det är ju inte så konstigt att bankerna tjänar så mycket pengar som de gör, och ingen är väl direkt förvånad.
Men att försöka få igenom det är säkert inget värt mödan för en privatperson. Ett brev till finansinspektion skadar dock inte, om det nu är dem som hanterar dylika bedrägerier.
Det är ju inte så konstigt att bankerna tjänar så mycket pengar som de gör, och ingen är väl direkt förvånad.
Är lönsamheten högre inom banksektorn jämfört med andra branscher? Så var det inte när jag handlade med aktier för många år sedan, men det går givetvis upp och ner hela tiden.thomasx skrev:
Släpp sargen, läs boksluten. De flesta banker ökar varje år, rejält. Jag lovar att dom roffar åt sig allt dom kan och lite till....injonil skrev:
Tja, jag vet inte vilka andra branscher du tänker på, men Swedbank hade 2014 en omsättning på 39 miljarder och en EBIT på 21 miljarder. Vilka andra branscher uppvisar sådana resultat, menar du? Kan du ens nämna en enda bransch?injonil skrev:
Det finns några fler bolag som är lönsammare än knark,thomasx skrev:
http://www.allabolag.se/5566103429/Blocket_AB
http://www.allabolag.se/5568755937/Daniel_Wellington_AB
Ja precis, det är min sambo som har tjänsten enkla vardagen, för det drar de 25:-/månad från vårt gemensamma konto där betaltjänsten är ansluten.cpalm skrev:Har ni alltså betalat 25 kr per månad för "enkla vardag" plus 250 + 120 för visa och betalservice?
Det är för mig som de försöker lägga på avgift för betalservice och visakort, trots att jag inte har beställt eller har behov av det.
Men det kommer inte hända nästa år igen, vi har flyttat bolånen till Sbab och letar nu efter en ny internetbank för lönekonto och räkningar.