Som katt och hundägare ska man ta sitt ansvar, djur som behandlas varsamt och hålls kopplade lär sig vem som är ledare och rättar sig efter det ,en hund kan man låta springa fritt om den är tränad och lyder så kallad tjänstehund

En hund som uppför sig aggressivt är ofta osäker i sig själv vilket gör den opålitlig ,att en hund blir så beror till största delen på ägare som inte tar sig tid med motion lek har valt fel hundras.

I vår by finns flera hundar varav en spets lyckades smita resultatet var att dottern blev biten när hon cyklade förbi den hunden, förpassades av ägaren till hundhimmelen samma kväll -han sa har den en gång gett sig på att bita ett barn kan man aldrig mera lita på den.

Även om man bara håller sig på den egna gårdsplanen med en hund ska den hållas under uppsikt helst vara kopplad ,har en hunden möjlighet att utvidga sitt revir så gör den det .

Kan man inte sköta sin hund ska man ingen hund ha.

Så mitt svar är :Man ska inte tolerera att hundar kommer in på tomten utan att ägaren är närvarande och håller hunden kopplad bör även gälla katt.

• Gilla
ghoti och 1 till
  • Laddar…
Jag har en kompis med stark hund hemma som är vältränad, kanske börjar grannens skurmopp moppsa, ojsan ojsan, där blev det enkel biljett till...Jag känner inte igen dig Anders, måste tagit väldigt hårt på er det som hände. Är själv kattmänniska, dock allergisk tyvärr. Förstår inte mig på hundar alls, odugliga.

Har inga hundvänner som kan låna ut kamphund tyvärr. Däremot har jag en exkollega med licens för skyddsjakt och även tillstånd för att använda ljuddämpare. En upphöjd altan där vi kan ligga och vänta. Men känns fel på något sätt, man vill ju helst att det ska ske med lagboken i ryggen

edit: Förövrigt tror jag Marlene inte vill att vi ska prata om sådant då hon raderar inläggen i fråga.

Exakt. Vi är djurvänner här och både hund- och kattägare ska trivas. :)

• Gilla
Jante
  • Laddar…
Det här är ett råd som du ska fundera igenom innan du genomför och vara införstådd med konsekvenserna. Går det snett så ska du inte straffa hunden, den agerar då på instinkt och är inget den kan rå för.

Förbered dig noga för detta och har du inte rätt tajming eller visar minsta tvekan eller rädsla så funkar det inte. Det måste ske bestämt och så snabbt att hunden inte hinner förstå vad som är på väg att hända.

Du får bara göra detta en gång för att inte förstöra hundens psyke. Det finns i princip bara tre utgångar;
* det funkar och det blir en bättre hund
* det funkar inte och du blir hundbiten
* det funkar inte och hunden blir ett nervvrak

Nästa gång, precis när hunden gör ett utfall mot dig, men du får absolut inte provocera fram det, det måste komma från hunden själv, så tar du ett rejält och hårt nyptag i nackskinnet och håller kvar och drar ner/trycker ner hunden mot marken. Inte våldsamt, men mycket bestämt. Samtidigt så skriker du och skäller på hunden för allt vad du någonsin förmår samtidigt som du tittar den i ögonen med mycket bestämd blick. Målsättningen är att hunden ska förstå att det är du som bestämmer och inte hunden och den ska vara dig undergiven. Du märker ganska snabbt om hunden ger med sig eller stretar emot. Ger den inte med sig fort så minskar chanserna snabbt att du ska lyckas. Och du får, som sagt, inte visa minsta tvekan. Hela operationen är en fråga om kanske högst en minut.

Det här går emot principerna för normal hunduppfostran men jag har sett det utföras framgångsrikt mot mycket aggressiva hundar.

• Gilla
Hallerudsbo
  • Laddar…
D09
Det är vår nu 👍🏼 solen skiner och man ska vara ute

Hjälp föräldrarna att bygga ett staket så slipper du göra dig och andra olyckliga i framtiden

Att snickra blir man lycklig av dock 👍

Jag kände inte till Spansk vattenhund tidigare så jag var tvungen och läsa på: http://www.skk.se/kopahund/hundraser-valpkullar/perro-de-agua-espanol/

Hunden verkar kräva mycket uppmärksamhet och sysselsättning. Ingen nybörjarhund eller utpräglad sällskapshund.

Den s.k. golvmoppen är lika stor som en pitbullterrier. Inte någon hund jag skulle vilja ha i min trädgård.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.