jag sökte på nätet efter ett privatlån - gjorde en ansökan på nätet och fick hem papper på det där det står "Ditt lån är beviljat". Ett papper med låneuppgifter och autogiroanmälan skulle jag skriva under och skicka in.

Det fanns inga uppgifter om att papperet skulle returneras inom en viss tid.

Jag missade sedan förstås att skicka in papperet mot denna okända tid, lånet makulerades och de anser att jag ska söka på nytt.

Min uppfattning är att mitt lån var (är) beviljat och det inte fanns några tidskrav på skicka in papperet.
Jag vill inte behöva söka på nytt, en till kreditupplysning, krångel - jag hade räknat med att lånet var klart.

Vad är mina möjligheter att gå vidare? Vilka regler gäller? De anser att jag inte kan ställa krav då pengarna inte är utbetalda - så att de skriver att mitt lån är beviljat räcker inte för att jag ska kunna ställa krav? Känns otroligt godtyckligt....

Hur länge väntade du innan du skickade in papperen?

Det går nog fortare och kräver mindre arbetsinsats att söka ett nytt lån, än att "gå vidare".

32 dagar efter uc. Tog väl en vecka efter uc innan papperen låg i lådan, sedan var tidsgränsen precis i påsk.
Var borta 2 veckor innan påsk och jag tömde heller inte lådan exakt när jag fick brevet. Så jag "väntade" inte så aktivt utan var borta.

Det var inte ok skicka in dagen efter påskledigheten.

Självklart enklare så med ny ansökan, men det enklaste med god kundservice borde ju vara att gör som de enligt mitt avtal (som jag ser det). Vill heller inte ha flera upplysningar än nödvändigt. Har de otydliga villkor (står inget om denna gräns) så får de stå sitt kast, inse att de slarvat och betala ut. Men nej.

Det är väl knappast någon form av rättighet att få ett lån. Långivaren har naturligtvis alla rättigheter att själv bestämma sina villkor och till vem man vill låna ut till.

Så du har nog bara att böja dig för de villkor som långivaren sätter upp alternativt att avstå ifrån att ta lån från den långivaren.

Det är olika från lånegivare till lånegivare.
Men spontant skulle jag säga att man har 30 dagar på sig tills dess att lånegivaren vill ha in papperna igen.
Det brukar stå i pappret dom skickar hem, när dom senast måste ha in det.
Vissa lånegivare är jävligt känsliga, andra inte fullt så.

Men ring in till lånegivaren och förklara situationen, för är det så att du missat deadlinen med några dagar kanske dom kan göra ett överseende.
Annars är det nog bara att bita i det sura äpplet och göra en ny ansökan :/
Du får "glädja" dig år att en UC "bara" hänger efter en i 12månader.

Thyro89 skrev:
Det är olika från lånegivare till lånegivare.
Men spontant skulle jag säga att man har 30 dagar på sig tills dess att lånegivaren vill ha in papperna igen.
Det brukar stå i pappret dom skickar hem, när dom senast måste ha in det.
Vissa lånegivare är jävligt känsliga, andra inte fullt så.

Men ring in till lånegivaren och förklara situationen, för är det så att du missat deadlinen med några dagar kanske dom kan göra ett överseende.
Annars är det nog bara att bita i det sura äpplet och göra en ny ansökan :/
Du får "glädja" dig år att en UC "bara" hänger efter en i 12månader.
Det står inget om 30 dagar i deras villkor! Hade de åtminstonde haft det att visa, men finns inget jag missat. De kan själva inte ens hänvisa till något villkor varken på hemsidan eller i pappersform.

oceanis skrev:
Det är väl knappast någon form av rättighet att få ett lån. Långivaren har naturligtvis alla rättigheter att själv bestämma sina villkor och till vem man vill låna ut till.

Så du har nog bara att böja dig för de villkor som långivaren sätter upp alternativt att avstå ifrån att ta lån från den långivaren.
Rättighet, absolut inte - men det handlar ju inte om deras rättighet att neka lån. Mitt lån är ju beviljat.

Säg att du ska köpa en bil, du pratar med banken om lånet och du får ett papper för ditt lån "Ditt lån är beviljat" och sedan när du ska slutföra köpet av din bil så kan du inte köpa bilen för att du kan inte få ut pengarna. Du missade ju nämligen att skicka in ett underskrivet papper med vilket bankkonto pengarna skulle sättas in på. Ditt beviljade lån är makulerat och ditt bilköp går om intet.

Ett annat exempel - jag har gått till kassan på en vitvarukedja köpt en spis, och sedan ska jag till lagret och hämta ut den. Har dock ingen släpvagn med mig och åker till lagret först nästa dag, där på baksidan får jag inte hämta ut spisen för att jag inte hämtade den samma dag.
Eftersom pengarna inte dragits för spisen så tycker de inte att jag har något krav på dem och de makulerar kvittot.

Exakt samma här, jag har fått ett beviljat lån. Beviljat. Sedan när jag ska hämta ut pengarna får jag inte göra det.

Allt är till viss del om rimliga tidsgränser, kan kanske inte vänta månader med att hämta ut en spis eller månader med att lösa ett banklån. Men i mitt fall nu, det var en bankdag efter deras okända gräns som pratar vi om! Och självklart har jag pratat med dem men de krånglar vilket jag inte förstår överhuvudtaget. De kan inte ens erkänna att det inte finns några villkor om 30 dagar. Och jag anstränger mig för att hålla nere mina kreditupplysningar, och blir nu tvingad till en till - vill inte göra det.

Vilken bank/institut gäller det? Låter helt koko, dom hittar på egna regler.

Du får även se det lite från långivarens sida. De har beviljat dig att låna en summa pengar och därmed reserverat dessa till dig. Om du då inte kommer in med en underskrift för att få lånet inom rimlig tid för dem, tror de säkert att du inte är intresserad och lånar ut pengarna till någon annan.

Är det så viktigt med tex bilköpet, ser du till att pengarna finns på ditt konto innan du bestämmer dig för att handla.

Enkelt, se till att ta ut pengarna innan du handlar.

Vi har haft ett lånelöfte på en av storbankerna sedan aug 2015 och kommer ta ut lånet till sommaren, inte skrivit på några handlingar alls...

Chaly
Låna av någon annan istället. En långivare som krånglar redan innan man fått lånet skulle inte jag vilja låna av...

Verkar konstigt vi vet ju alla att post hanteringen inte är riktigt att lita på 1 dag mer eller mindre på så kort tid ska väl inte ha någon större betydelse kan man tycka. Men kontakta http://www.konsumenternas.se/om-oss/bank-och-finansbyran dom borde veta lite mer om vad som gäller och hur du ska göra.

Jonatan79 skrev:
Vi har haft ett lånelöfte på en av storbankerna sedan aug 2015 och kommer ta ut lånet till sommaren, inte skrivit på några handlingar alls...
Det är nåt helt annat än det som hänt TS. Din bank har inte beviljat dig ett lån, utan bara förbundit sig att, om din ekonomiska situation är oförändrad (eller bättre), och det objekt du vill köpa uppfyller bankens krav, bevilja dig lånet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.