...

Redigerat:
Om vi då förutsätter att du har blivit stämd kan svaret aldrig bli annat än att du bör kontakta en advokat. Advokaten kan i sin tur hjälpa dig att ta reda på om du har rättsskydd. Jag råder dig i övrigt att inte beskriva fler detaljer om ärendet på ett öppet internetforum.

Min första tanke här är att hantverkaren har övergivit entreprenaden. Dvs. det är hantverkaren som har hävt avtalet. Försök ordna vittnesuppgifter på det. Ex. den bes. man som var där efter att de hade dragit.

jag antar nu att din hävning skedde efter detta?

Du kan og behöva prata med en jurist för säkerhets skull. Du har lite olika nivåer och möjligheter.

1. Prata med kommunens konsumentvägledare.
2. Prata med en "gratis advokat", ex. villaägarförbundet har gratis juridisk rådgivning. Enklare detaljfråga kan du alltid ringa en advokat om, de är skyldiga att ge viss gratisrådgivning per telefon. Finns även nätsidor, ex. "lawline". Just Lawline skulle jag inte lita på fullt ut. jag har tittat på lite arvsfrågor där, och sett allt från grovt felaktiga svar till konstiga missförståenden (juristen svarar på något helt annat än frågan, men i sådana ordalag att det är svårt att upptäcka det), men mycket bra (tror jag) också.
3. prata med ditt försäkringsbolag om rättskydd, hur långt skall målet gå innan du kan nyttja rättskyddsförsäkringen.

Tänk på att oavsett hur säker du är på att vinna, så går de allra flesta mål till förlikning. Och då får man oftast stå för sina egna advokatkostnader. Jag har hört om fall där tingsrättsdomaren med ganska bryska metoder tvingat fram en förlikning.

Det var någon här på forumet som i princip "vann" förlikningen, men ville gå till huvudförhandling för att slippa sina advokatkostnader. Då gick domaren in och sade att antingen tar du förlikningen här och nu. Eller så blir målet schemalagt med prel. datum för förhandling om 5 år, men den kan senarelägggas om mer högprioriterade ärenden kommer in.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.