T
thomasx: [citat] Ok, det är nu det börjar bli klurigt. (och det finns risk för att vissa här i forumet kommer att börja ifrågasätta dig på olika sätt och vis, men jag kommer att utgå från att det är så som du säger, även om det alltid finns två sidor av en tvist) Ni har alltså kommit överens om att jobbet ska göras på löpande räkning? Finns det ett skriftligt avtal på jobbet, vad
59 svar · 7,9k läst
H
hempularen: Vad gäller ansvar så hr du som bostadsrättsmedlem skyldighet att underhålla tätskiktet. OM det är felbyggt från början så är byggaren ansvarig, gentemot föreningen i 10 år. Men det påverkar inte ditt ansvar för tätskiktet. Det vore väldigt bra för diskussionen om lösning om man vet vilken typ av tätskikt det är. Det finns i princip 3 typer: Rollat tätskikt, en sorts
26 svar · 15,4k läst
·
Profossen
Profossen: Kan även tipsa om att Svenska Kyrkan har bra familjerådgivning för en billig peng om man vill gå och prata igenom beslutet. Har man varit gifta en längre tid och haft det bra ihop är det något jag verkligen rekommenderar! De som jobbar där är neutrala och professionella, d.v.s. de kommer hjälpa dig och din partner att reda ut vad ni vill och varför så ni har större chans att kunna
9 svar · 2,7k läst
nino
nino: det har löst sig.
3 svar · 1,7k läst
H
hempularen: Väldigt kortfattad information. Men jag har väldigt svårt att se att det kan finnas elfel som kostar nästan en halv miljon att åtgärda. Fast vi har iofs den här klassiska tråden om Borohus: https://www.byggahus.se/forum/referenser-hantverkare-entreprenorer/155690-varning-end-bygg-kimstad-och-borohus-orebro.html Där tror jag att åtgärdskostnaden kan ha hamnat i den storleksordningen.
1 svar · 1,3k läst
K
kindvall: Med den bakgrundsinformationen låter det ju som ett vettigt beslut.
28 svar · 9,9k läst
K
kyligavillan: OJ Herregud vad kul att komma in och läsa alla svar (dom flesta) från människor som kommer med tips. Tacksamt! Kommer ett längre svar imorgon. VänligaHälsningar!
75 svar · 22,7k läst
G
goerana: Hej ! Varför skall grannen ersätta TS med 50 % av anläggningens värde ? Tillgänglighet finns ingen kommun som garanterar kvalite eller liknande finns en skock case med detta Partille, Östersund osv....har du tur finns det nån sunkig brandpost eller sjö nån ställe... Känns mer som det handlar om att andra personer skall hetsa TS.. Mer naturligt torde vara att prata med
11 svar · 12,2k läst
H
hempularen: Njaa, det där låter konstigt. Du borde fått det redan förra året. Kolla med lantmäteriet så inget skumt hänt med lagfarten. Typ "kidnappad" lagfart.
5 svar · 2,1k läst
H
hempularen: Som sagt normaslt så är inte sk. hembudsklausuler eller andra begränsningar i ägarrätten möjliga. Dvs. en klausul om att du bara får sälja till en annan delägare är normalt sett inte giltig. MEN det går tydligen att stipulera den typen av regler i ett testamente. Så att ex. en syskonskara ärver en fastighet, där testamentet föreskriver hembudsregler, eller ännu värre. Och det är
11 svar · 1,9k läst
Jonatan79
Jonatan79: Du bör nog börja med detta innan sommaren, har för mig att det finns begränsat med tid för "reklamationer" som i ditt fall. Sätt igång en jurist om det inte redan är gjort
16 svar · 7,0k läst
O
Odjuret: Huruvida föreningen väljer att anlita sitt FB eller inte spelar i det hela ingen större roll. De kan mycket väl välja att åtgärda detta utan inblandning från FB, detta eftersom deras självrisk oftast är väldigt hög. Men det kan vara värt att kontakta ditt FB för att se vad de säger om det hela. Därefter tar du hänsyn till vad du väljer att göra...
5 svar · 1,2k läst
H
hempularen: Som jag skrev så tror jag att det är rätt osannolikt att detta skulle räknas som en väsentlig förändring av lägenheten. Dvs. det är osannolikt att det skulle krävas kvalificerad majoritet för beslutet.
13 svar · 3,3k läst
X
xyzhus: Ja, och oftast är de pappersnissar också.
15 svar · 8,4k läst
O
Odjuret: Vid ett bygglov så är det byggnadsnämnden som beslutar. Men det finns regler om att grannarna måste informeras och ges möjlighet att tycka till. Men det innebär inte att byggnadsnämnden måste följa vad grannarna tycker. Så oavsett vad kommunen tycker så kan byggnadsnämnden ge ett positivt svar.
4 svar · 2,2k läst
·
Krikkan
Krikkan: Skönt att det löste sig så enkelt.
33 svar · 12,9k läst
tio_Pepe
tio_Pepe: Det faktum att hissjouren åkt på detta 5-10 gånger på kort tid tycker jag tyder på konstruktionsfel.
11 svar · 3,3k läst
V
viggen_l: Jo det har man, det finns ett sådan på den yttre delen av balkongen och uppvikt på fasaden. Men det finns inget mellan den gamla och den nya väggen, Det är det som är problemet. Gjorde en snabb skiss över hur det ser ut. [bild]
21 svar · 4,4k läst
·
M
Marcussjogren: Tycker också dem drar en rövare - dem har alltid undersökningsplikt av skorstenen om inte säljaren i skrivande form utlovar att det inte föreligger eldningsförbud, otätheter eller liknande. Eller ja - muntligt gäller ju också men brukar vara svårt att bevisa.
15 svar · 15,3k läst
O
Odjuret: Eftersom felet gick att upptäcka vid en undersökning så kommer du ingen vart. gällande dolt fel. Så det är bara att bita i det sura äpplet och le å se glad ut...
5 svar · 2,5k läst
O
Odjuret: Själva behörighets delen kan du skippa helt. För vad som gäller är redan avklarat sedan många år tillbaka. Jag tror att de flesta elföretag har bara en med behörighet anställd. Du kan leta hur mycket du vill, men du kommer ingenvart på den biten. Att det däremot var dåligt gjort är en helt annan sak. Det hör inte till behörighetsfrågan. Jag är övertygad om att det finns en del
29 svar · 5,2k läst
prototypen
prototypen: Nejdå här skojas det inte om något, är det byggfusk så får byggherrn stå där med skammen. Prutte
54 svar · 21,9k läst
·
I
Intellecta: Hej Jag köpte ett hus där säljaren själv som jobbar på JM byggde huset typ A-hus - kataloghus. Han har hela tiden känt till att badrummet, följer inte byggnormen - kaklat i golvet har spruckit. Plintar har inte gjutits mot berget korrekt. Var hittar jag bra besiktigare för tvist om detta, via advokat? Tack!
0 svar · 907 läst
harry73
harry73: Det är absolut ok att montera in ett badrumsmöbel, vitvaror, nätvärksinstalllation, fasta lampor, gardarober, mm. Det är ju saker som man lämnar kvar när man sälja huset och som därför är en del av huset. Det spelar ingen roll om de ingår i dit entreprenadkontrakt eller om du ordnar dom själv (som seperat delentreprenad) Den kommun som kommer efter dig för att du sätter några
28 svar · 12,9k läst
P
Plåthuset: Nyligen avgjordes ett bygglovsfall där ett garage tilläts byggas väldigt nära grannen (ca 3 m om jag kommer ihåg rätt) eftersom det inte fanns någon rimlig alterantiv placering av garaget. Placeringen bedömdes dock i övrigt vara planenlig. Men just det argumentet - finns ingen rimlig alternativ placering - tror jag är användbar (förutsatt att det stämmer förstås ;))
6 svar · 2,3k läst
H
hempularen: Det finns knappast någon annan instans än föreningsstyrelsen som kan tänkas ha synpunkter på en sådan åtgärd. Det som kan bli en tvistefråga är om föreningen blir tvungen att ex. byta ut den här stammen. Om det blivit fabrikationsfel. Då kanske den inbyggnad du gjort måste rivas. Och då kan det bli en diskussion om vem som skall ta kostnaden för att återställa. Eftersom med
3 svar · 2,2k läst
H
hempularen: Som sagt bodelning är det normala. Dels blir det då ingen lagfartskostnad (bara en adm. avgift på ca 800kr). Dels blir det ingen reavinsskatt att betala nu. Men den dag ditt ex sedan säljer så får hon betala reavinsskatt som om hon hade varit ensam ägare hela tiden. Dvs. detta bör man ta hänsyn till när man beräknar summan hon skall lösa ut dig med.
2 svar · 701 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.