Ska tala med jurist.

Det har man ju enligt AA12 rätt till enligt paragraf 14.

Sovjet skrev:
Och hur var det med rätt till skadestånd?
Visst. Om du kan visa att du har lidit en ekonomisk skada pga dröjsmålet.

Ersättning för tillfälligt boende under tiden, t.ex hyra? Eller ränta för lån som du behövt ta ett år extra? Det borde väl finnas en del kostnader att ta upp, dock kanske inte i storleksordningen 60% av kostnaden.

Ja, de har hittills inte accepterat hyra trots att jag varit tvungen att betala för en annan bostad för att vara i närheten vid alla reparationer. Men det är ju faktiska kostnader jag haft. Ränta är en annan. Hyra av tomt. En grävmaskin som fick komma en gång till på grund av dröjsmålet. Kostnad för besiktning kan jag nog begära eftersom de inte svarade på mina frågor och jag tvingades kontakta besiktningsman. Sedan ska de väl betala för en slutbesiktning också. Förutom badrummet är det andra saker som behöver åtgärdas, men de är tydligen beredda att göra det. Hängrännorna är buckliga och har korrosionsränder fömodligen från spikar på taket. Varje rand kommer från en spik som man kan se. Konsolerna som hängrännorna vilar på är redan alldeles rostiga så de byter de väl också ut. Fråga är om spikarna i taket kommer att bytas ut. Man kanske kan misstänka att spikarna inte är rostfria eller galvaniserade. Jag vet att man inte har rätt till "sveda och värk" men det tycker jag är en brist. Får man vänta ett helt år på att kunna huset än man utlovats är ju det en skada i sig.

Om de inte byter ut spikarna, vad är rimligt att begära i avdrag då?

Hela beskrivningen av plåtdetaljerna låter jättekonstig, Du kanske borde lägga upp lite bilder, gärna under "takdelen" här på forumet. Rännkrokar som rostar under första året låter helt orimligt.

Ska försöka lägga upp bilder. Rännkrokarna är verkligen redan helt rostiga. Eftersom mycket är konstigt inte minst de rostiga rännkrokarna och att det är "korrosionsränder" (vet inte fackuttrycket) på hängrännorna som ser ut att vara av aluminium, som "runnit ner från varje spik i taket skulle det inte förvåna mig om de använt felaktiga spikar (spikar som inte är rostfria eller galvaniserade). Badrummet var ju undermåligt gjort och de hade 12 inbyggda skarvade vattenledningar. De har använt europeisk standard säger de men menar att de nu lärt sig mycket av mitt fall och gjort ändringar.

Eftersom jag tappat förtroendet för dem (inte i den meningen att de inte vill åtgärda, för det vill de) men när det gäller kvaliteten i arbetet i i vissa material, vill jag inte betala fullt pris. Vad kan dyka upp senare och även om de åtgärdar har man väl ändå lappat och lagat?

20160320_140404.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20151025_112526.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.