1 417 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
fiberförening hävdar sig skyldiga att flytta kabeln om behov, men är det sant?
Fiberförening hävdar sig skyldiga att flytta kabeln om markägaren ska göra något, därav har dom stort intresse att den läggs rätt.
Det ska stå i papper att dom är ansvariga, men jag likt många andra förstår ju inte allt som står i lömska dokument. Och jag börjar fundera på om jag ska bygga ett enklare vindskydd för kärror på plats där kabeln är tänkt att dras.
Om har bluffat i så många gånger under resans gång så jag undrar hur troligt det är att dom verkligen flyttar kabeln eller om det finns andra regler dom troligen kommer hänvisa till för att stoppa mitt byggande?
Det ska stå i papper att dom är ansvariga, men jag likt många andra förstår ju inte allt som står i lömska dokument. Och jag börjar fundera på om jag ska bygga ett enklare vindskydd för kärror på plats där kabeln är tänkt att dras.
Om har bluffat i så många gånger under resans gång så jag undrar hur troligt det är att dom verkligen flyttar kabeln eller om det finns andra regler dom troligen kommer hänvisa till för att stoppa mitt byggande?
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Låter som lite för bra för att vara sant. Är naturligtvis möjligt att just du har ett avtal som är reglerat på det viset.
Men det är nog klokt av dig att vara skeptisk om du inte är 300% säker på att det verkligen är vattentäta skrivningar om det.
Gäller det bara din egen anslutning, eller dragning till andra som går över din mark?
Kanske lovar de att möjligheten att flytta kabeln finns, men att det då utförs på din bekostnad.
Så det betyder inte mer än att det inte är en specifik plats utpekad i avtalet.
Men det är nog klokt av dig att vara skeptisk om du inte är 300% säker på att det verkligen är vattentäta skrivningar om det.
Gäller det bara din egen anslutning, eller dragning till andra som går över din mark?
Kanske lovar de att möjligheten att flytta kabeln finns, men att det då utförs på din bekostnad.
Så det betyder inte mer än att det inte är en specifik plats utpekad i avtalet.
Det var nog det dummaste avtal jag skrivit under, går det att bestrida avtal och häva det?
- Jag kan ha inspelat det mötet där jag faktiskt säger att jag inte kunde fokusera, men efter lång tid gav vika och skrev.
Hittade stycket:
Sen står det att jag inte får utsätta kabeln för risk. När dom var här lovade dom mig allt, att jag kunde plantera träd osv. Men enligt avtalet så har dom rätt att ta bort träd.
Vill jag nu dessutom bygga ett skjul där kabeln går så lär det ju bekymmer.
(den är inte nergrävd än, bara uppmärkt med pinnar. vilket dom sa jag skulle få vara med på men inte har dom hört av sig än trots märkningar överallt)
- Jag kan ha inspelat det mötet där jag faktiskt säger att jag inte kunde fokusera, men efter lång tid gav vika och skrev.
Hittade stycket:
Har fastighetsägaren behov av att utföra åtgärd som hindras av ledningen, eller kan utgöra en fara för ledningen, ska parterna samråda och samverka för att söka hitta en lösning på det uppkomna problemet. Om det trots detta framkommer att ledningens läge medför ökade kostnader för fastgihetsägaren skall ledningsägaren ersätta fastighetsägaren för skälig merkostnad eller flytta ledningen. Parternas målsättning är dock att ledningsflyttningar inte skall förekomma. Vid projektering av ledningens läge skall i största möjliga mån ledningsläge väljas som ger minst möjliga störning för fastighetsägaren och minimera risk för ledningsflyttningar.
Sen står det att jag inte får utsätta kabeln för risk. När dom var här lovade dom mig allt, att jag kunde plantera träd osv. Men enligt avtalet så har dom rätt att ta bort träd.
Vill jag nu dessutom bygga ett skjul där kabeln går så lär det ju bekymmer.
(den är inte nergrävd än, bara uppmärkt med pinnar. vilket dom sa jag skulle få vara med på men inte har dom hört av sig än trots märkningar överallt)
Redigerat:
Vi håller och diskuterar med fiberförening just nu som markägare. Man kan tolka avtalet på flera sätt så vi har haft kontakt med jurister som enbart håller på med intrång och markrätt osv. Det stora är när det ska täckdikas vart den extra kostnaden kommer hamna, på föreningen eller markägare. Som markägare är man inte så intresserad över att ta kostnaden för halva bygdens sug efter fiber.
Vi har kommit fram till att släppa fram fibern men med väldigt noga utsatt vart vi vill ha kabeln lagd för att undvika att få den på dåliga ställen. Detta kan resultera i mer grävning för kabelläggaren men alternativet är att inte få gå fram med fibern så får vi fibern där vi vill att kabeln ska ligga.
Tror dock inte att du kommer få kabeln flyttad om det är någon form av standardavtal du skrivit på. Därav väldigt noga placering från början.
Kort summering, lägg inte kabeln där du ev vill bygga något...
Vi har kommit fram till att släppa fram fibern men med väldigt noga utsatt vart vi vill ha kabeln lagd för att undvika att få den på dåliga ställen. Detta kan resultera i mer grävning för kabelläggaren men alternativet är att inte få gå fram med fibern så får vi fibern där vi vill att kabeln ska ligga.
Tror dock inte att du kommer få kabeln flyttad om det är någon form av standardavtal du skrivit på. Därav väldigt noga placering från början.
Kort summering, lägg inte kabeln där du ev vill bygga något...
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Då tycker jag du ska agera nu, så att de inte börjar gräva utan att du pratat med dem.Yrrol skrev:
Fundera själv vad som är ett bra alternativ för dig. Ring och säg att det inte verkar bra som det är markerat osv. Försök att även tänka långt fram i tiden och hur olika möjligheter att använda tomten kan påverkas, även för behov som inte är aktuella för dig nu.
Stå på dig om "läge skall i största möjliga mån ledningsläge väljas som ger minst möjliga störning för fastighetsägaren och minimera risk för ledningsflyttningar". Det är nu du ändå har en vettig chans att påverka, även om där också är utrymme för ludd-tolkningar i den formuleringen.
Att en ledningsflytt senare ska gå att få igenom baserat på det avtalet, ska man nog betrakta som lotterivinst, inte något man kan förvänta sig.
Tyvärr är det påskriften som gäller. Om man känner att man inte kan ta in allt eller behöver tid och lugn för sig själv ska man säga ifrån om det oavsett vilket svar man får. Aldrig ta i pennan under press eller i stressig situation. (Hjälper inte dig nu, men värt att påminna andra)
Jag ringde en av dom snällare som lyssnade, åkte ut, och höll med om en annan dragning så nu görs sista sekunden ändringar. Så nu känns det bra, men det varav väl inte länge tills nästa orginisation vill göra något.
Tänk att man ska behöva bli såndär surgubbe som bokför varje liten detalj och motstrider allt, bara för att inte bli överkörd... Tråkigt, men men...
Tänk att man ska behöva bli såndär surgubbe som bokför varje liten detalj och motstrider allt, bara för att inte bli överkörd... Tråkigt, men men...
Klicka här för att svara