D
Siavash Vatanijalal skrev:
Angående störningar i bostadsrättsföreningar:

(Har själv gått igenom detta nyligen).

1. Läs in dig på föreningens stadgar. Oftast skiljer det sig väldigt lite från de flesta vanliga stadgar för BRF, men det kan skilja sig. Du bör har stadgarna i ryggen i alla dina samtal med föreningen. Läs också in dig Bostadsrättslagen, där det bland annat står (11 kap § 1) att "Tvister som rör störningar i boendet skall handläggas särskilt skyndsamt. Lag (2003:31)".

2. Dokumentera. Dokumentera dokumentera dokumentera. Utan dokumentation kommer du ingenstans, någonsin, så vida du inte lyckas få styrelsen att med sina egna sinnen uppleva störningarna. För en loggbok: Skriv upp datum och tid för alla störningar och en kort notis om hur/vad som stört dig. Det är varken tidskrävande eller svårt, men väldigt effektivt.

3. Presentera detta för styrelsen i ett brev (maila hela styrelsen, inte bara ordföranden; förhoppningsvis finns det minst en seriös ledamot i din BRF:s styrelse som tar dina klagomål på allvar). Kräv att någon, helst två, från styrelsen ska tala med den/de grannarna som orsakar störningarna.

4. Om styrelsens besök hos grannen ändå inte gjort så att störningarna slutat, så kontaktar du åter styrelsen och meddelar detta, med ny dokumentation (loggbok). Denna gång kräver du att styrelsen ska skicka en så kallad "anmodan om rättelse" till den granne som orsakar störningarna. När grannen väl har fått denna anmodan om rättelse får styrelsen väldigt mycket mer makt om grannen trots det inte slutar med störningarna.

En anmodan om rättelse gäller dock bara i 6 mån (eller 1 år, minns inte exakt). Men om grannen under denna tid fortsätter med störningarna kan styrelsen gå vidare i ärendet och kontakta socialnämnden för en ev. avhysning/tvångsförsäljning, enligt Bostadsrättslagen (7 kap § 9)

Om det förekommer sådana störningar i boendet som avses i
första stycket första meningen, skall föreningen

1. ge bostadsrättshavaren tillsägelse att se till att
störningarna omedelbart upphör, och

2. om det är fråga om en bostadslägenhet, underrätta
socialnämnden i den kommun där lägenheten är belägen om
störningarna.

Andra stycket gäller inte om föreningen säger upp
bostadsrättshavaren med anledning av att störningarna är
särskilt allvarliga med hänsyn till deras art eller omfattning.

Om styrelsen inte lyssnar på dig, inte svarar dig, eller som du beskriver det duckar för problemet kan du vända dig till Hyresnämnden ([länk]).

Betonar än en gång att dokumentation är nyckeln. Dokumentation + att du måste kunna beskriva tydligt att störningarna drabbar dig väsentligt och påverkar din vardag och bostadsmiljö.

Lycka till!
''

Störningen är på natten efter 22:00 där säger lagen det inte är ok men även stadgarna så de borde agera.

Har dokumenterat, skickade först bara till ordförande, när inget hände till hela styrelsen. En del svar från enskild ledamot att när man bor i flerfamiljshus så får man tolerera oljud. Några i styrelsen pratade med grannen vilket inte nekar att hunden låter bara att den endast låter dag och kväll. Samma natt som följde efter de pratade lätt hunden igen. Har även meddelat styrelsen om det. Fick då svar från annan person än tidigare att kanske alternativ att grannen kan ha hunden på hunddagis under dagen. Personen kunde svara men inte läsa mailet.

C
Alti skrev:
Inga stadgar kan skrivas så att lagen sätts ur spel.
Mja, vissa paragrafer är dispositiva, så även 7 kap. 12 § som du citerar. Man måste läsa första stycket också:

"Bostadsrättshavaren skall på egen bekostnad hålla lägenheten i gott skick, om inte något annat bestämts i stadgarna eller följer av andra-femte styckena. Detta gäller även mark, om sådan ingår i upplåtelsen. "

Så även om du har rätt i att bostadsrättshavaren aldrig ansvarar för stamledningar m.m. så kan man inte nödvändigtvis vända på det resonemanget.

Vad som kräver styrelsens tillstånd regleras dessutom i en egen paragraf, § 7 (även denna för övrigt dispositiv i den mån det är till bostadsrättshavarens fördel), och där finns det ett överlapp. Vissa åtgärder som faller under bostadsrättshavarens underhållsansvar kräver tillstånd.

Nu när @Daniel_82 förtydligat att det gäller en väsentlig förändring snarare än en "ytskiktsrenovering", så håller jag med om att detta kräver styrelsens tillstånd.
Trist situation. :(

D
Räknenisse skrev:
Men under ett och ett halvt år har du väl några gånger frågat styrelsen hur det går med ansökan, när du kan vänta dig svar och liknande. Vad de svarar då har stor betydelse för hur man kan tolka situationen.
Vad är deras svar på varför du inte får besked?
Det är ju där problemet ligger när jag hör av mig så får jag knappt några svar. Fick väl nån gång svar de skulle kolla på det. Kan nämnas att efter ett flera mail fick jag svar från en i styrelsen att bara var att köra på fick senare besked att den drog tillbaka det då den inte visste om allt. Så var den enskilde inte styrelsen som hade gett sitt medgivande fick jag som svar.

Ring till ordföranden, och diskutera hur du skall kunna gå vidare med din badrumsrenovering. Begär att få en tidsram om när beskedet kan ges. Att styrelsen under lång tid inte ger ett besked är inte OK. Men det tyder mest på en rätt slö, kanske handlingsförlamad styrelse. För mig antyder det också att de sitter i ett dilemma, av ngn. anledning kan de inte ge ett direkt besked. Det kanske skall bytas stammar snart?

D
Relining gjordes för något år sedan så blir nog inte något stambyte. När jag satt i styrelsen så gjordes i stort sett föreningen samma renovering/förändring av badrummet som jag vill göra så borde inte vara något konstigt med det.

Vist vill jag nu ha godkännande på badrumsrenoveringen. Men nu när jag bor i lägenheten så inte lika akut.
Vist är gammalt badrum men klarar sig nog några år till, ville mer ha en gäst toa och badrum samt samt hade varit skönt att kunna ha flyttat in när det var klart i stället som nu ha renoverat medans man bor i lägenheten.

Men det jag vill ha hjälp med är hur jag kan få styrelsen att agera och svara.
Jag har lämnat klagomål som inte görs något åt och lämnat frågor för att bli godkända.
Jag känner mig väldigt frustrerad.

När det gäller störningsanmälningarna så är det ett område som ÄR svårt. Det är jättesvårt för ngn. i styrelsen att avgöra om det objektivt verkligen finns en störning. Och om det då handlar om ngt. regelbundet.

Att det någon gång är en högljudd fest i en lägenhet är normalt inget (för styrelsen) att agera på, det är om det börjar vara högljudd fest typ varannan helg man får börja agera.

Här låter det som föreningen har en väldigt passiv styrelse, då inte förvånande att de inte tar tag i även objektivt "bevisade" störningar, det kan kännas obehagligt att behöva konfrontera den störande medlemmen. Framförallt om det gäller en skällande hund, hundägaren är i många fall helt oförmögen att göra något åt problemet, annat än att låta avliva hunden.

Rent formellt så tror jag inte att det går att hålla föreningen ansvarig för störningarna, annat än genom att ordna ett föreläggande från kommunen. Om kommunen genom miljöförvaltningen (tror jag) förelägger föreningen att åtgärda störningsproblemet, så måste styrelsen agera, ex. genom att förverka bostadsrätten för den störande medlemmen. I praktiken händer sådant mer om en lägenhet används som knarkarkvart eller bordell.

BirgitS
Daniel_82 skrev:
Som ex kan nämnas att möbler där man känner till vem som ställt dem där, stod i över ett års tid i gemensamma utrymmet. Gjorde det jobbigare att flytta in när man inte kunde komma in i sitt källarförråd ordentligt då dörren inte gick att öppna helt för möblerna. Tog upp det flera gånger men inget hände, fick nyligen svar om att de hade kollat på möblerna och de ansåg de inte stod i vägen för någon. Vilket känns väldigt konstigt då jag anser de står i vägen när man inte kan öppna sitt källarförråd ordentligt. Det bryter mot våra stadgar. Är inte helt hundra men tror att det även bryter mot brandskyddslag (rätta mig gärna om jag har fel).
Enligt vår styrelse är det så i alla fall, för de har just gått ut med ett meddelande om att det inte är tillåtet att förvara saker i gångarna av bl.a. brandskyddsskäl och sånt som står kvar kommer att flyttas till annan plats.
Däremot kan inte styrelsen slänga sånt som inte är uppenbart skräp för det är egenmäktigt förfarande.

Med tanke på allt du skriver börjar jag undra om styrelsen har något särskilt emot dig.

Daniel_82 skrev:
Relining gjordes för något år sedan så blir nog inte något stambyte. När jag satt i styrelsen så gjordes i stort sett föreningen samma renovering/förändring av badrummet som jag vill göra så borde inte vara något konstigt med det.

Vist vill jag nu ha godkännande på badrumsrenoveringen. Men nu när jag bor i lägenheten så inte lika akut.
Vist är gammalt badrum men klarar sig nog några år till, ville mer ha en gäst toa och badrum samt samt hade varit skönt att kunna ha flyttat in när det var klart i stället som nu ha renoverat medans man bor i lägenheten.

Men det jag vill ha hjälp med är hur jag kan få styrelsen att agera och svara.
Jag har lämnat klagomål som inte görs något åt och lämnat frågor för att bli godkända.
Jag känner mig väldigt frustrerad.
Skicka din begäran om lov att få göra renoveringen till Hyresnämnden, påtala problemet att styrelsen inte svarat trots lång tid, och be hyresnämnden om lov. Kan du få det är det bara att köra sen.

D
BirgitS skrev:
Enligt vår styrelse är det så i alla fall, för de har just gått ut med ett meddelande om att det inte är tillåtet att förvara saker i gångarna av bl.a. brandskyddsskäl och sånt som står kvar kommer att flyttas till annan plats.
Däremot kan inte styrelsen slänga sånt som inte är uppenbart skräp för det är egenmäktigt förfarande.

Med tanke på allt du skriver börjar jag undra om styrelsen har något särskilt emot dig.
Har för mig styrelse kan slänga om de i god tid informerar om att tas inta saker bort så kommer de slängas. Som ex när man rensar cykelförråd och ber de boende märka upp cyklar för annars kommer de slängas.

Jo har ju också tankar om det har något emot mig. Tror mest eller hoppas att det egentligen rör sig de inte har koll på vad de ska göra eller får samt inte vill bråka med någon och när de inte vet så stoppar de huvudet i sanden och hoppas det löser sig av sig själv.

D
Länsstyrelsen känns som bra veta om men nog inte läge än. Hyresnämnden ska jag kolla lite mer på tror kan vara nästa ställe vända sig om de nu inte skärper sig. För hoppas ju att anmälan till miljö för de att skärpa sig till det bättre.

BirgitS
Daniel_82 skrev:
Har för mig styrelse kan slänga om de i god tid informerar om att tas inta saker bort så kommer de slängas. Som ex när man rensar cykelförråd och ber de boende märka upp cyklar för annars kommer de slängas.

Jo har ju också tankar om det har något emot mig. Tror mest eller hoppas att det egentligen rör sig de inte har koll på vad de ska göra eller får samt inte vill bråka med någon och när de inte vet så stoppar de huvudet i sanden och hoppas det löser sig av sig själv.
Verkar som att cyklar och annat måste förvaras i tre månader efter att de har flyttats. (om nu det forumet är ett ett bra forum)
http://hotpot.se/php/vb/showpost.php?p=25200&postcount=3

De har en del sidor om störningar: http://hotpot.se/

Det är komplicerat för en fastighetsägare med "skräp" i allmäna utrymmen.

För väldigt många år sedan så var min morfar ordf. för fastighetsägarföreningen i en större svensk stad. En av deras medlemmar röjde bort skräp utanför diverse vindsförråd, efter att en brandinspektion resulterat i föreläggande.

En av hyresgästerna polisanmälde för egenmäktigt förfarande, fastighetsägaren delgavs misstanke om egenmäktigt förfarande. I sin roll på fastighetsägarföreningen frågade då min morfar den ansvarige polisen om hur fastighetsägaren borde ha agerat. Och fick då svaret att "skräpet" borde lämnats in som hittegods.

Veckan efter arrangerade fastighetsägarföreningen ett antal lastbilar som åkte runt och städade källare och vindar hos medlemmarna, lastbilarna tippade innehållet hos polisen. Ganska snabbt kom polisen på att anmälan om egenmäktigt förfarande nog kunde läggas ner...

• Gilla
fahlis och 1 till
  • Laddar…
D
Det är synd att folk inte kan ta hand om sitt eget skräp.
I det nämnda fallet så visste styrelsen helt säkert vems möblerna är och efter de stod där ett år och blev mer klagomål från annan granne så sa styrelsen till att ägaren tog hand om sina möbler.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
hempularen skrev:
Det är komplicerat för en fastighetsägare med "skräp" i allmäna utrymmen.

För väldigt många år sedan så var min morfar ordf. för fastighetsägarföreningen i en större svensk stad. En av deras medlemmar röjde bort skräp utanför diverse vindsförråd, efter att en brandinspektion resulterat i föreläggande.

En av hyresgästerna polisanmälde för egenmäktigt förfarande, fastighetsägaren delgavs misstanke om egenmäktigt förfarande. I sin roll på fastighetsägarföreningen frågade då min morfar den ansvarige polisen om hur fastighetsägaren borde ha agerat. Och fick då svaret att "skräpet" borde lämnats in som hittegods.

Veckan efter arrangerade fastighetsägarföreningen ett antal lastbilar som åkte runt och städade källare och vindar hos medlemmarna, lastbilarna tippade innehållet hos polisen. Ganska snabbt kom polisen på att anmälan om egenmäktigt förfarande nog kunde läggas ner...
:thumbup::thumbup::thumbup:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.