Byggahus.se
Vi har haft hantverkare hemma och byggt ut vårt hus. Avtalet var ett standard ABS09, men nu när vi är klara så är vi oense om slutfakturan.

De räknade ut att det skulle ta 9 veckor för arbetet, varpå vi gav dem 4 veckor extra för att de inte skulle behöva stressa. Sen tog det ytterligare 8 veckor för dem att nå hela vägen fram, även om det saknas en del småsaker.

Vi hävdar att eftersom de inte mötte det slutdatum vi kom överens om i avtalet så har vi rätt att dra av förseningsvite som också specificerats i avtalet (1% per vecka). Det tycker inte vår hantverkare, utan han vill ha ut det fulla beloppet på slutfakturan, dryga 55 000kr.

Man kan ju argumentera sig blind med dessa så jag ställde till slut frågan om det är hans åsikt att enda sättet att få ett bra slut är att vi betalar honom pengarna, varpå han svarade att ja, vi har ju fått det vi beställde, men att vi kunde få hjälp med något extra som att få låna ställning till yttre målning eller liknande.

Själv har jag ingen lust att ge dem mer pengar. Det finns inget de kommer att vilja hjälpa oss med som har motsvarande värde och jag vill inte ge dem rätt när de inte har det. Pengarna är ju inte försumbara heller.

Har ni några tips och råd om hur man ska hantera detta? Det känns som om det är svårt för oss att komma ur detta på ett bra sätt utan att bli tvungna att betala de pengarna han vill åt. Även om avtalet fortfarande gäller så lär det väl bli svårt att få hit dem på garantijobb och dylikt.

MVH

Jonas

Från vilken vecka vill du ha förseningsvite? Efter vecka 9 eller efter vecka 13?

Min tolkning är att det rör sig om 4400kr (8 veckor) , inte mycket kan tyckas, men ni har ett avtal och du har redan varit generös med tidsramen. Man kan ju undra vad det är för klåpare som tar 8 veckor längre än planerat för att göra färdigt ett sånt litet jobb.

Sätt hårt mot hårt, avtal skall följas och lyckats han inte göra färdigt i tid är det väl inte ditt fel.

Glöm att du får låna ställning gratis om du betalar 55000kr, det finns ju inte nåt avtal om det.

Tja, antingen bestrider du fakturan och begär en ny på 4400 kr lägre belopp (och så får ni väl tvista om det) eller så skiter du i det, betalar och går vidare. Svårt att ge dig något råd utan att veta vad som har hänt, om ni är nöjda med jobbet i övrigt, om det fanns en bra förklaring etc.

Personligen skulle jag bara använda en sådan "klausul" om förseningen skapat mig en rejäl olägenhet, och de antingen varit arroganta och inte ansträngt sig för att försöka göra sitt bästa eller om jag varit allmänt missnöjd med jobbet.

Bara för att man har rätt att göra någonting betyder det ju inte att det är rätt.

• Gilla
Nils82
  • Laddar…
Vad berodde förseningen på?

jhall skrev:
Vi hävdar att eftersom de inte mötte det slutdatum vi kom överens om i avtalet så har vi rätt att dra av förseningsvite som också specificerats i avtalet (1% per vecka). Det tycker inte vår hantverkare, utan han vill ha ut det fulla beloppet på slutfakturan, dryga 55 000kr.
Varför anser hantverkaren att avtalet inte gäller?

Jag som hantverkare skulle råda dig till att betala, fakturan minus de procent ni kommit överens om i avtalet. Därmed är du skuldfri, enligt avtal. Resten är ett tvistemål, som nu istället ligger på hantverkarens "bord". Det är alltså upp till honom att driva nästa process, om att eventuellt få ut resterande belopp.
Så länge du inte betalat något av slutfakturan, ligger processen på ditt "bord".

• Gilla
Eld och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaren, ska försöka reda ut lite mer. Totalbeloppet för entreprenaden var runt 700 000kr. Slutbetalningen var 10%, dvs ~70 000kr.

Jag yrkar på förseningsvite 1% per vecka från vecka 13, dvs 8 veckors försening eller 8% av totalbeloppet, därav 55 000kr. Vi drog av 8% av totalbeloppet från slutfakturan, betalade resten och bestred det andra.

Tyvärr var det många orsaker till att det blev försenat. De började senare än planerat och hade lite problem med sjukdomar bland snickarna, men i mitt tycke så var huvudanledningen att de inte prioriterade vårt bygge utan påbörjade och körde på med två andra samtidigt. Det kunde gå en vecka utan att någon var här, medan vi flera gånger påpekade att vi var oroade för att de inte skulle hinna möta vår deadline.

Hantverkaren tycker att vi har fått det vi har beställt, och att vi inte bör bry oss om att det blivit "lite sent". Problemet för oss är väl att vi väntar barn och hade en plan från början att ha bygget klart innan jul vilket skulle ge oss gott om tid med alla andra förberedelser. Nu blev det klart i februari och målaren vi anlitat separat för att måla inomhus har inte kunnat planera och slutföra jobbet eftersom det hela tiden blivit skjutet framåt.

Min oro ligger inte att bli skuldfri, utan snarare i att hur man än gör så kommer vi att hamna i en dålig relation med byggaren och blir det problem med något i framtiden så kan man inte vänta sig någon vidare hjälp. Sen har jag inte lust att komma hem en dag och mötas av hantverkaren...

Då sitter du in en bra sits, vill hantverkaren driva detta låt honom göra det, han kommer att förlora ev tvist. Hoppas ni har merparten av kommunikation via mejl /SMS sparat så ni har bra kött på benen.

Att han inte har fått fram snickare och påbörjat andra jobb understryker hans kassa förmåga att fokusera på sina kunder. Skulle inte förvåna mig om han rentav struntar i eventuell framtida reklamation, oavsett du betalar hans krav eller inte.

Ge ert kommande barn en bra start i livet genom att sätta in de 55000 kr på framtidskonto, eller dylikt, istället för att "ge bort" pengarna till hantverkaren.

jhall skrev:
Hantverkaren tycker att vi har fått det vi har beställt, och att vi inte bör bry oss om att det blivit "lite sent".
En bra anledning för er att stå på er.

Som du beskriver det så är det väl solklart att du ska dra av det förseningsvite ni har avtalat om. Det hade varit konstigare om ni hade skrivit ett avtal som sedan ändå inte gällt.

Men hur många veckor sent är det egentligen? Är det 4+8, dvs 12 veckor? Så jobbet som skulle tagit nio veckor tog egentligen 21 veckor? Så det skulle egentligen dragits 12% av totalbeloppet, alltså 84000?

Det kan bero lite på också VAD som blivit sent. Om du ex. fått en utbyggnad som du kunnat börja nyttja innan allt var klart, så kan hantverkaren ha rätt att jämka vitet. Om du alltså fått något levererat, som varit användbart, inom rätt tid.

Om du jämför med ett nybygge, som blir slutbesiktigat med resultat "godkänd entreprenad" men med en del (eller många) bes. anmärkningar. Så stoppas normalt vitet iom. att det godkända bygget är inflyttningsbart. Sedan har många en lång och seg uppförsbacle att få byggaren att åtgärda bes. anmärkningarna.

hempularen skrev:
Sedan har många en lång och seg uppförsbacle att få byggaren att åtgärda bes. anmärkningarna.
Menar du uppförsbacke om man kräver ut vitet och inte generellt?

Nej, mitt exempel med nybygge (som kanske inte är relevant för tråden, som ju handlar om en om/eller tillbyggnad) gäller att vitet normalt slutar löpa om det finns en godkänd slutbesiktning. Även om det i besiktningen kan finnas 100 talet bes. anmärkningar. Men om bes. mannen kommer fram till att entrprenaden är godkänd, dvs. huset kan tas i bruk. Då får man inget vite efter den tidpunkten (med normala klasusuler om vite).

Så på samma sätt så kan byggaren i det här fallet ha rätt, om det som är försenat inte hindrar TS från att ta de ombyggda ytorna i bruk, så har han troligen inte rätt till vite.

Tack för alla svar.

Det står ju i ABS09 att entreprenören har rätt att jämka vite om man haft möjlighet att ta ytorna i bruk innan slutförande, men från kommunens sida så är det ju belagt med vite att göra så innan slutbesked erhållits.

Vi har valt att inte betala det han ska ha, för precis som ni säger känns det inte som om det kommer förbättra något.
Då kommer vi till nästa fråga, de har en del material kvar här, beställda saker som som inte användes och de pratade tidigare om att de tänkt lämna dem i retur, samt en elcentral som fortfarande är inkopplad i elskåpet. Nu har de stått i carporten i en månad ungefär och vi börjar ledsna.

Vi har påmint dem två gånger, men de verkar inte bry sig nämnvärt, vad kan vi göra? Frugan vill köra sakerna till tippen, men jag antar att vi hamnar i en dålig sits då.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.