N
Nomies: Bakgrund är att kakel skall bytas i kök, gammalt kakel rivas. På ena väggen har kaklet hamnat ca 1cm "grundare", alltså närmare väggen. Kan vara så att det låg gammalt kakel under därmed blev två lager kakel enbart ett. Alternativt att det var dubbla gips och hantverkaren bara lade tillbaka enkelgips. Kontentan är i alla fall att det nu finns skador på stomme och tak där
0 svar · 918 läst
I
ichigo: Det är intressant att jämföra. I Kina kan du komma undan med vad fan som helst så länge staten tjänar pengar.
22 svar · 4,4k läst
H
hempularen: Som jag tolkar det så är huset färdigt, godkänd slutbesiktning. Men med anmärkning på taket. Och när denna bes. anmärkning åtgärdades uppstod ett läckage. Har du väl fått en godkänd slutbesiktning så brukar rätt till skadestånd pga. dröjsmål vara förbi. Besiktning däremot har jag för mig att du har rätt till (kan ha fel). Dvs. jag tror att du har rätt att kalla in en bes.
6 svar · 1,4k läst
C
ConnyGsson: Tack för alla svar! Jag blir bara mer stärkt i min uppfattning. Men jag återkommer när ärendet är löst
21 svar · 4,4k läst
C
ConnyGsson: Tack för allas respons. Jag har nu först kontaktat Vattenfall, men de hänvisade till Norrtälje Energi. Så jag skrev ett mail med liknande text som Plåthuset föreslog. Vi får väl se om jag får någon respons. Eftersom jag är lite skeptisk så bad jag om en bekräftelse på att de mottagit mailet. Vi får väl se vad som händer.
9 svar · 2,5k läst
R
RoBo: Förstod det som att det är samma entreprenör för grund och hus. Om inte skulle ju plintarna köpas in utav grundentreprenören såklart.
9 svar · 1,5k läst
Tokslut
Tokslut: jag är mer förvånad över att man inte kan lägga in en bild på denna "osynliga" vinskiva när man startar en tråd. Hur ser vattplåten ut som täcker hela är jag nyfiken på. Att vindskivorna blir dåliga är bara en bra påminnelse om att kika på resterande takets skick samt städa i skrymslen och vrår.
71 svar · 16,4k läst
Anna_H
Anna_H: [citat] Ja, det hade sparat mig två somrars slagsmål mot stubbjäveln. Fast det hade kostat mig ett förråd, då vår tall lutade över grannens frigga. Men det hade det varit värt :D
79 svar · 13,2k läst
·
T
TreeView: Nu avser min fråga om jag har något ansvar för momsen, och det har jag inte. Ni som läst tidigare inlägg vet vad Skatteverket anser i frågan.
48 svar · 16,2k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Om JFB'n inte finns så har den definitivt aldrig tjuvutlöst eller orsakat några andra problem under alla år. :)
53 svar · 11,9k läst
K
kindvall: [citat] Är det den fläkten ni installerade, eller den som köparna har bytt ut er till? Om det är den ni installerade, vad är det för modell på den köparna har satt in?
17 svar · 4,1k läst
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Ämnet verkar helt uttömt, jag låser tråden. TS får gärna höra av sig om han vill att jag öppnar den igen.
161 svar · 46,9k läst
·
T
thomasx: [citat] Själv ser jag det nog snarare som att polisen hellre driver mål mot vanliga Svenssons som är "enkla targets". Men annars är jag tyvärr nödd att hålla med dig om att man får en känsla att det är som du säger. Jag har en bekant som blivit utsatt för såväl hot som utpressning och där det finns en hel del bevis att gå på, men det blev nedlagt. Sedan har jag en annan som
34 svar · 2,5k läst
stefancrs
stefancrs: [citat] Där jag växte upp (Hälsingland) köpte nog ingen sina granar heller. Tror de flesta hämtade sina under kraftledningarna.
23 svar · 3,1k läst
H
hempularen: man kanske kan sammanfatta, att om hela området med vattenlinje redan i dag ligger inom något tiotal meter från huset, så är strandskyddet utsläckt på hela fastigheten, och du bör kunna få dispens inom området. Men om nybygget innebär att möjligheten att komma fram till någon del av vattenlinjen försvåras, utan att inkräkta på hemfridzonen, så blir det svårare att få dispens.
4 svar · 2,5k läst
H
hempularen: Om du vill hindra dem att dra vidare vägen så borde du kunna smälla upp någon enklare kompelemntbyggnad som står i vägen för ett nyttjande av vägen för ev. granntomter. Jag tror det skall väldigt mycket till för att de skall kunna tvinga fram en rivning av en byggnad för en privat väg.
13 svar · 2,6k läst
H
hempularen: Fast nu var det inte bara mätaren utan hela värmeväxlaren med reglerutrustning som byttes, om jag tolkar det rätt. Bortsett från att förbrukningen nu är högre. Hur ser det ut, hur stor förbrukning har du (årsförbrukningen med gamla växlaren)? Hur stort hus är det, hur gammalt. Och hur såg värmeräkningarna ut? Om jag förstått rätt (har inte själv fjärrvärme) så betalar man
11 svar · 1,7k läst
messijah
messijah: Det var tjejens bror som inte ville ha något avtal, vi gick med på det för han tänkte att han skulle kunna slippa undan om det skulle vara något. Har pratat med den nye hyresvärden och sagt att han sköter sig osv, även om jag fick krydda historian lite. Har även berättat för honom att musik kan han inte lyssna lika högt som han gjorde innan 😂
19 svar · 2,6k läst
tommib
tommib: Över hur lång sträcka hade kommunen behövt gräva 1,5m djupare? Även om det svider nu så får du tänka att det till slut är gemensamma pengar som bekostar avloppsanläggningen och att det kanske inte är rimligt att göra den enormt mycket dyrare för att en (1) fastighetsägare ska kunna ansluta utan pump.
6 svar · 3,6k läst
Mikael_L
Mikael_L: Nä just det, ser ju nu att du skrivit "tvistiga fordringar" ... :o Vilket alltså är samma som att de bestridits ... Jag tycker vi verkar väldigt överens om det mesta, nu när jag skummat genom alla inlägg igen lite snabbt (åtminstone när jag läser ordentligt). :)
31 svar · 9,5k läst
N
Noell: [citat] All mark som detaljplaneläggs blir antingen allmän plats eller kvartersmark. Allmän plats är gator, natur, parker och sånt som ska vara allmänt tillgängligt. Kvartersmark är bostad, handel, industri, skola osv. Om kommunen tar fram en detaljplan och bestämmer att hela eller del av din fastighet ska vara allmän plats, så kan du kräva att kommunen löser in det som ska vara
14 svar · 3,9k läst
R
Räknenisse: I vår kommun är det inte skattemedel som finansierar administrationen av tomtkön. Man tar avgift av dem som anmäler sig. Gissar det också är så på de flesta andra håll. Det är inte riktigt en kö i ordets mening heller om man läser reglerna. Det är egentligen mest ett sätt att tala om för kommunen att man vill köpa och för dem att sköta adminiatrationen. Och avgöra vem som blir
19 svar · 15,6k läst
BirgitS
BirgitS: Överskott vid uthyrning beskattas som kapitalinkomst som framgår av Skatteverkets information som jag länkade till förut.
4 svar · 1,9k läst
G
Gagge77: De kan inte hindra dig från att köpa, dock måste ett köp av del av fastighet regleras i en lantmäteriförrättning och då måste en ansökan göras till lantmäteriet inom sex månader annars kommer köpet inte kunna ligga till grund för reglering eller avstyckning. För det första är frågan om det blir ändrad markanvändning. Är det jordbruksmark till en annan fastighet bildad för
8 svar · 7,3k läst
R
Räknenisse: Jag menade inte att markägaren har som syfte att tillskansa sig huset. Men att marknadsvärdet för en byggnad som inte får stå kvar på marken sjunker som en sten. Typ till noll, eller till negativa värden om den inte är flyttbar och markägaren inte vill ha den...
14 svar · 6,0k läst
P
phattrance: Jag hade ignorerat grannen fullständig. Anledningen att att myrorna drar sig till dem är att dom hittat något ätbart där!
47 svar · 18,1k läst
·
harry73
harry73: [citat] om någon av de inblandade fastigheter avser att köra där med dessa maskiner då ska vägen klara av dom, men då räknas de också in i tonkm beräkningen och får fastigheten ett högre andelstal. Då blir det plötslig mycket intressantare för bonden att säga att han inte kör på vägen, men på åkern bredvid.
58 svar · 13,7k läst
·
R
Räknenisse: Håller med. Måste finnas en förrättningsakt som säger vad samfälligheten omfattar, eller servitut på att ni får ha vägen på kommunens mark, eller liknande. Kolla med Lantmäteriet. Går inte att säga vad kommunen får göra i det enskilda fallet utan att reda ut hur fastighetsjuridiken på platsen ser ut. Kanske är det verkligen kommunens väg som de bara upplåtit till er för
4 svar · 1,0k läst
O
olomar: Ok, kände jag inte till. Vet bara hur riktlinjerna ser ut från den kedja jag jobbar i. Personligen skulle jag aldrig försöka styra en köpare i riktning mot något besiktningsföretag just pga det inte ska bli några spekulationer eller frågetecken.
79 svar · 31,0k läst
·
L
Lane: jag tror jag vet vad du är ute efter med höjden för detta har delvis diskuterats innan, dä gällande altaner, byggnader under 190 cm i takhöjd räknas inte in i byggarean på tomten, dock är det fortfarande en byggnad som kan kräva bygglov. https://mobil.byggahus.se/forum/bygglov/209492-nya-sis-regler-ingar-altan-i-byggnadsyta-vad-ar-underbyggd-altan.html
5 svar · 5,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.