2 629 läst ·
17 svar
3k läst
17 svar
Vad gäller ang fakturering
Sida 1 av 2
En kollega till mig har anlitat hantverkare för renovering av badrum. De fick en offert på ca 99` som de accepterade.
Under renoveringen så beställdes det tilläggsarbeten: Kakling av stänkskydd kök ca 6m2, en inbyggd vägghylla i duschen och toaletten byttes mot en inbyggd.
Kollegan stod för materialet, väggen i köket var rak och fin vanligt 10x20 kakel, toaletten byggdes in genom att helt enkelt bygga en låda. Alla förändringar gjordes i god tid så inget behövde sas göras om.
Inget skriftligt finns ang tilläggsarbetena.
När de fick fakturan så låg den på ca126` vilket de accepterade och betalade. Nu några månader senare dyker entreprenören upp och vill ha ytterligare betalt eftersom han hade glömt fakturera för elarbeten ca 18`
Jag reagerade på att den totala summan blir 144`dvs tilläggsarbetena motsvarar ca 45`
Entreprenören har ombetts komma med arbetsspecifikation på tilläggasarbetena men har hittills inte visat upp något trots flera påstötningar.
Vad gäller eg, kan en entreprenör komma med hur många fakturor som helst?
Under renoveringen så beställdes det tilläggsarbeten: Kakling av stänkskydd kök ca 6m2, en inbyggd vägghylla i duschen och toaletten byttes mot en inbyggd.
Kollegan stod för materialet, väggen i köket var rak och fin vanligt 10x20 kakel, toaletten byggdes in genom att helt enkelt bygga en låda. Alla förändringar gjordes i god tid så inget behövde sas göras om.
Inget skriftligt finns ang tilläggsarbetena.
När de fick fakturan så låg den på ca126` vilket de accepterade och betalade. Nu några månader senare dyker entreprenören upp och vill ha ytterligare betalt eftersom han hade glömt fakturera för elarbeten ca 18`
Jag reagerade på att den totala summan blir 144`dvs tilläggsarbetena motsvarar ca 45`
Entreprenören har ombetts komma med arbetsspecifikation på tilläggasarbetena men har hittills inte visat upp något trots flera påstötningar.
Vad gäller eg, kan en entreprenör komma med hur många fakturor som helst?
Det beror ju helt på hur offerten (som jag antar är den avtalsmässiga grunden för överenskommelsen) är formulerad. Är det en fastprisoffert eller en tidsuppskattning? Vad säger offerten/avtalet om tillägg/ändringar?
Man kan tycka att din kollega borde fört någon sorts tidbok över tillkommande arbeten med tanke på omfattning eller krävt en veckorapport av byggaren för att ha någon sorts koll i vilket härad det borde landa i.
Hoppas det löser sig.
Hoppas det löser sig.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Men om elarbetena skulle ingå i det ursprungliga fasta priset, det låter inte som tilläggen gäller el? Då har jag lite svårt att se att firman kan komma och fakturera det ytterligare i efterhand.
Dvs. den först betalda fakturan på 126 000, bör ju bestå dels av en post på 99 000, det fasta ursprungspriset, dels 27 000 för de tillkommande arbetena. OM det då ingår elarbete i det tillkommande, så kan en extra räkning på elarbeten vara motiverad, men inte om det redan debiterats fullt fast pris för det som ingick i offerten.
Dvs. den först betalda fakturan på 126 000, bör ju bestå dels av en post på 99 000, det fasta ursprungspriset, dels 27 000 för de tillkommande arbetena. OM det då ingår elarbete i det tillkommande, så kan en extra räkning på elarbeten vara motiverad, men inte om det redan debiterats fullt fast pris för det som ingick i offerten.
Det står inget om några tilläggsarbeten på den första fakturan. Elarbeten som nu faktureras i efterhand har öht inget med tilläggsarbetena att göra utan entreprenören menar att de hade glömt fakturera elen på det arbete som var utfört enl offert.
Det jag reagerar på är:
1. Dessa tre tilläggsarbeten som beställdes på timtid har kostat 45'. Allt materiel stod kollegan för. Men om vi ändå räknar bort 5' i div så blir det 73 timmars arbetstid som dessa tilläggsarbetena skulle ha tagit vilket känns ganska orimligt.
2. Hur många ggr kan en hantverkare komma efteråt och hävda att hen glömde fakturera för utfört/påstått utfört arbete?
Vad hindrar denne hantverkare från att komma med ytterligare en faktura nästa månad eftersom hen hade glömt att fakturera för nåt annat?
Problemet här är att hantverkaren inte lyckas producera specifikation på utförda tilläggsarbeten och att elfakturan som nu har kommit i efterhand inte har ett dugg med tilläggsarbetena att göra.
Hade den första fakturan innehållit elarbetena så hade aldrig den accepterats.
Det jag reagerar på är:
1. Dessa tre tilläggsarbeten som beställdes på timtid har kostat 45'. Allt materiel stod kollegan för. Men om vi ändå räknar bort 5' i div så blir det 73 timmars arbetstid som dessa tilläggsarbetena skulle ha tagit vilket känns ganska orimligt.
2. Hur många ggr kan en hantverkare komma efteråt och hävda att hen glömde fakturera för utfört/påstått utfört arbete?
Vad hindrar denne hantverkare från att komma med ytterligare en faktura nästa månad eftersom hen hade glömt att fakturera för nåt annat?
Problemet här är att hantverkaren inte lyckas producera specifikation på utförda tilläggsarbeten och att elfakturan som nu har kommit i efterhand inte har ett dugg med tilläggsarbetena att göra.
Dom kan skicka hur många fakturor som helst och upp till max tre år i efterhand. Däremot måste ju givetvis det gälla arbeten som är utförda och enligt ert överenskommna pris.
Ni har alltid rätt att kräva specificerad faktura och behöver inte betala tills en sådan getts.
Ni har alltid rätt att kräva specificerad faktura och behöver inte betala tills en sådan getts.
Redigerat:
I detta läge ska man givetvis be om en specifikation på helheten vilket då i praktiken kommer utgöras av de tillkommande momeneten, dvs det är de 45k som ska specificeras och verka rimliga. Köparen har säkert rätt bra koll på hur lång tid man varit på plats så det borde vara enkelt att reda ut detta.
Jag skulle inte betala en krona till innan totalbeloppet är klart.
Jag skulle inte betala en krona till innan totalbeloppet är klart.
Elarbeten ingick i fastpriset. Jag har väldigt svårt att tro att de glömde fakturera 45 tkr av det fasta priset.
Be dom att specificera båda fakturorna och bestrid den senaste fakturan med förklaring att ni anser att ni redan betalade för dessa arbeten
Be dom att specificera båda fakturorna och bestrid den senaste fakturan med förklaring att ni anser att ni redan betalade för dessa arbeten
Jag tolkar det som att din kollega har fått ett fastprisjobb utfört för det överenskomna priset 99 000 och övrigt är löpande debitering för ÄTA. Kollegan har edan betalt 126 000 så det fasta kostnaden är redan rimligen betald och till den delen tolkar jag att elarbetena hör.Mattiaz skrev:Det står inget om några tilläggsarbeten på den första fakturan. Elarbeten som nu faktureras i efterhand har öht inget med tilläggsarbetena att göra utan entreprenören menar att de hade glömt fakturera elen på det arbete som var utfört enl offert.
Det jag reagerar på är:
Redan vid första fakturan skulle din kollega krävt en specifikation på det som översteg 99 000 men det första enkla steget är att kräva hantverkaren på en specifikation på allt så det är tydligt vad han fakturerat tidigare och vad den nya fakturan gäller.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Vet inte om jag fattade, blev han skogstokig på kollegan eller på byggfirman som hade anlitat honom som UE?
Här verkar det ju lite som att det höll på att bli betalt 3ggr, först i den ursprungliga fakturan, sedan i den "glömda" fakturan, och nu direkt till elfirman.
Här verkar det ju lite som att det höll på att bli betalt 3ggr, först i den ursprungliga fakturan, sedan i den "glömda" fakturan, och nu direkt till elfirman.