Jag har en tvist med en golvläggare som inte kan lägga matta.
Besiktningsman har underkänt jobbet och nu har entreprenören godtagit detta och erbjuder antingen kredit på fakturan eller att lägga om det.
Men hur fungerar det med extra kostnader? Jag köpte mattan innan, som han sen försökt lägga. Den är ju nu förstörd och ny måste köpas in. Men han menar på att han inte ska betala det, han tycker det är orimligt.
Läst i konsumenttjänstlagen §20 och blir lite osäker på vad jag kan kräva.

Det är ju trots allt han som förstört och gjort så att en ny matta måste köpas in.

Kolla på §31 och §32 istället om skadeståndsskyldighet där hittar du vad du söker. Har golvläggaren förstört mattan är han ersättningsskyldig även för denna.

• Gilla
Joaquin
  • Laddar…
Intressant.
Säger de inte emot varandra då med tanke på §20?
Avhjälpande skall ske utan kostnad för konsumenten. Detta gäller dock inte kostnader som skulle ha uppkommit även om tjänsten hade utförts felfritt eller, om felet beror på en olyckshändelse eller därmed jämförlig händelse, kostnader för att ersätta material som konsumenten enligt avtalet om tjänsten har tillhandahållit och bekostat.

Nej, i §20 menar man ju på om tjänsten blir fel på grund av felaktigt material.

Hmm..tolkar sista meningen där som att har jag köpt materialet, så får jag själv stå för det.
Edit: Står ju över §9 Fel hos tjänsten.

Sen kan man tycka det är märkligt hur som helst. Om han skulle lägga om mattan, skulle jag ändå stå för materialet?!?
Sen har vi en panna som måste ut och tillbaka in igen. Även det blir en kostnad som inte funnits om jobbet gjorts ordentligt från början.

Du kan ju vända dig till konsumentombudsmannen i din kommun så får du säkert hjälp.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Får kanske göra så. Tack hur som helst.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.