Byggahus.se
Hur skriver man på bästa sätt ett avtal mellan den som äger fastigheten och den som ska pantsätta fastigheten?

Eller är det bättre med en vanlig revers på pantbrevens belopp?

Vet inte om jag uppfattar frågan rätt.

Det är ju bara ägaren som kan pantsätta sin fastighet. Däremot så kan ägaren pantsätta sin fastighet för att någon annan skall låna. Är det en sådan situation du undrar över?

hempularen skrev:
Vet inte om jag uppfattar frågan rätt.

Det är ju bara ägaren som kan pantsätta sin fastighet. Däremot så kan ägaren pantsätta sin fastighet för att någon annan skall låna. Är det en sådan situation du undrar över?
Ja precis. Jag har outnyttjade pantbrev som någon annan ska få använda för ett lån. Så funderingen är på vilket sätt man bäst skriver ett avtal mellan mig som ägare och den som ska ta lånet.

Är inte det enklaste då att du belånar upp ditt hus hos din nuvarande bank. Sen lånar du ut pengarna till din bekant och i avtalet anges dennes ränta som avhängig räntan på ditt lån till banken, plus någon procent eller så. Eventuella fasta kostnader får självfallet din bekant stå för.
Avtalsmallar för privatlån finns att ladda ner på nätet.

Mvh,
ToRy

När jag tänker efter har jag ju iofs själv en annan lösning på din fråga. När jag köpte min sommarstuga tänkte jag inte på det faktum att fastigheten taxeringsmässigt sågs som obebyggd då byggnadens värde var lägre än 50.000kr. Detta innebar att banken ville ha 40% i handpenning istället för 10% som jag hade räknat med. Lösningen blev att mina föräldrar gick in med borgen i form av sin fastighet. Jag har alltså ett lån i min bank med deras fastighet som borgen. (Eller hur man nu uttrycker sig, hoppas det framgår hur jag menar i alla fall.) Detta för att täcka upp de 30% som jag inte hade i kontanter.
Någon sådan lösning kanske skulle funka också men det beror nog på vad din bekant ska använda pengarna till - dvs om banken accepterar det.

edit pga stavfel.....

Redigerat:
Jag uppfattar att det är ungefär ett sådant upplägg som TS tänker sig. Men vill formalisera förhållandet mellan pantsättaren och låntagaren. Jag antar att du gentemot föräldrarna inte har skrivit något angående den pantsättningen.

Personligen skulle jag nog inte ge mig in i en sådan "affär" annat än med personer jag litar så mycket på att det inte behövs något skrivet. Exempelvis mina barn.

hempularen skrev:
. Jag antar att du gentemot föräldrarna inte har skrivit något angående den pantsättningen.
Inget separat vad jag minns. I något lånepapper framgår naturligtvis kopplingen till deras fastighet men jag minns inte riktigt hur...

O
Går man i borgen går man i sorgen....

Inga papper alls om en bank är inblandad. Banken lånar ut pengar till vännen och du skriver på som pantsättare. Det viktigaste är att du litar på personen och vet att han kan/kommer betala räntan till banken/långivaren. Annars kommer banken efter dig och kan utmäta din fastighet (du måste hosta upp eller sälja).

• Gilla
hfjn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.