Hej

I somras kom det förbi en gubbe från kommunen och frågade om vi hade stopp i avloppet, vilket vi inte hade.
Senare blir jag uppringd av samma person som påstår att det varit stopp i vårt avlopp i servisledningen ute vid gatan och att dom haft en spolbil där som vi möjligt ska betala.

Nu kom en faktura på 2500kr med förfallodag inom 12 dagar, nice julklapp från kommunen.

Frågan är ju om jag är skyldig att betala denna? Jag har inte märkt av något stopp och jag har inte beställt någon spolbil, jag har inte ens sett någon spolbil.

Du kan ju alltid börja med att skicka tillbaka fakturna med "bestrides ej beställt" skrivet över fakturan. Det ger dig lite andrum att ta reda på vad som gäller.

Vissa saker kan kommunen göra och debitera vare sig du vill eller ej, de åker ex. runt i en kampanj och inspekterar enskilda avlopp, inspektionen kostar 4 - 6000 kr, och det är bara att betala oavsett om avloppet blir godkänt eller utdömt.

Men det här låter ju som en åtgärd som man beställer vid behov.

• Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
Du ska bara betala för varor och tjänster du uttryckligen har beställt.

Ring Konsumentvägledare i din kommun som kan ge dig gratis hjälp och rådgivning i sådana här frågor. du behöver ju inte berätta att det är kommunen som skickat fakturan förrän i slutet av samtalet och fråga om det påverkar deras svar.

Bestrid fakturan skriftligt via e-post eller vanlig post med att "tjänsten ej har beställts".

• Gilla
Linderödsåsen
  • Laddar…
harry73
Sedan går dit ansvar fram till tomtgränsen. Fanns det stopp i servisledning vid gatan, tolkar jag det att det var stopp utanför din tomt, och då behöver du inte heller betala.

Så du har 3 argument att inte betala:
1 Du beställde inte spolbilen
2 Du hade inte stopp i ledningen
3 Enligt kommunen fanns stopp i ledningen ute vid gatan

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
De måste ju ha åkt till fel adress?
Bestrid!

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Ja stoppet är utanför min tomt. Det är kommunen som beställt en kombispolbil, dock satt det tydligen tvättlappar som satt fast som man plockat bort vilket känns som att man dessutom beställt fel bil. Sen borde det väl även vara rotavdrag på tjänsten?

Låter fullständigt galet.
det är bara bestrida som tidigare skrivit då gäller inte förfallodatumet eftersom det är dom som vill att du ska betala som ska bevisa.

Kommunen hävdar alltså att stoppet i servisledningen beror på att ni spolat ned material i toaletten som inte får spolas? Därför ska ni belastas med kostnaden för en spolbil?

Går det att härleda stoppet till just er anslutning?

• Gilla
matsgran
  • Laddar…
Jag hade börjat med att ringa till kommunen och hört vad de säger. Troligast backar de från fakturan. Be då om en skriftlig bekräftelse på det via mail. Skulle de dra fakturan vidare så har du den skriftliga bekräfelsen på att du inte ska betala.

• Gilla
matsgran
  • Laddar…
Ja stoppet härleds till oss och det var tvättlappar som fastnat. Dock hittar jag ingenstans på kommunens hemsida vad man inte får spola ner.

Pratade med kommunen och personen jag pratade med blev väldigt arg när jag ifrågasatte fakturan. Och krävde betalt före nyår för det måste tydligen redovisas i årets budget.

Om jag bestrider och kommunen går vidare med det hur dyrt kan det bli?

När var "i somras"?

Att bestrida en faktura är inte farligt. Du lägger över ansvaret på fakturautställaren att dom ska specificera varför dom skickar en faktura åt dig och isåfall vilket underlag dom har för att göra det. Att dom vill ha betalt innan nyår är faktiskt inte ditt problem.

• Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Har ni spolat ner tvättlappar så är det rimligt att ni betalar.

Har ni inte gjort det så gå vidare och bestrid.

• Gilla
forss89 och 4 till
  • Laddar…
OK, om vi antar att det är klarlagt att det varit ett stopp, som beror på att du/ni har spolat ner tvättlappar. Då kanske kommunen kan ha någon form av rätt här.

Dvs. OM det faktiskt är förbjudet att spola ner detta, vilket kanske inte är helt ologiskt. och jag har för mig att dte finns ett formellt regelverk om vad som får spolas ner.

Men det låter ju inte som det i så fall var stopp i servisledningen (som bara leds från ert hus), utan längre ned i avloppet. det måste varit ngn. annan som drabbats. men hur det då kan bevisas bero på tvättlappar från just er är ju en gåta. Om det nu inte är så att du vet med dig att ni har spolat ner typ 200 tvättlappar senaste halvåret...

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
J
  • Gilla
forss89 och 2 till
  • Laddar…
Om du bestrider, och kommunen står på sig. Då kommer de att lägga på en påminnelseavgift, och ev. senare en inkassokostnad. Då börjar det bli klart dyrt. Sedan beror det lite på, många företag skickar då till inkasso, vilket egentligen inte är tillåtet, inkassobolaget får inte hantera ett ärende där kravet är tvistigt. Skulle så ske så är dte bara att bestrida även mot inkassobolaget, som då skall släppa ärendet omgående.

Utan nästa korrekta steg för kommunen är en stämning. Det blir då ett förenklat tvistemål pga. det låga beloppet. Skulle du då förlora i rätten, så kan kommunen dels få in beloppet, dels täckning för påminnelseavgift, dröjsmålsränta (rätt låg nu), och kostnader för tingsrätten. De kan även kräva ersättning för en timmes advokatrådgivning. Så en förlust om det får gå så långt kan nog kosta ungefär lika mycket till som fakturan är på.

Så länge du bara betalar omgående efter en ev. förlust, så blir det ingen betalningsanmärkning. och där vet jag att en del får problem, ett företag som skall ta emot skadeståndet, medverkar ofta inte till att räkna ut hur mycket du skall betala, eller ger dig ett konto att betala till, det får man ta reda på själv. Stämmer inte betalningen, så går många direkt till kronofogden som då driver in den nu otvistiga skulden utan förvarning. Och där får en del onödiga kreditanmärkningar.

Men en fråga som den här bör aldrig behöva komma i närheten av tingsrätten, det skall lösas innan dess.

• Gilla
mniku
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.