2 117 läst ·
15 svar
2k läst
15 svar
Kan man agera bank som privatperson för bostadsköp?
Sida 1 av 2
Varför köper du inte lägenheterna själv och hyr ut? Då får du eventuell vinstskatt vid senare försäljning, intäkt för hyra och du kan hyra ut till vem du nu vill. Win-win situation.
Min far har detta upplägg, köpt och hyr ut 2st fastigheter som i sin tur gör att hans egna boende är finansierat 100%.
Min far har detta upplägg, köpt och hyr ut 2st fastigheter som i sin tur gör att hans egna boende är finansierat 100%.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
BRF:ar brukar bara bevilja andrahandsuthyrning vid särskilda skäl, de vill ju ha aktiva boende som är angelägna om ta hand om lägenheter och hus.
https://www.hsb.se/skane/om-boende/...on-till-vara-hyresgaster/andrahandsuthyrning/Beaktansvärda skäl kan vara:
- Tillfälligt arbete eller studier på annan ort eller i utlandet. För att tillfälligt arbete eller studier på annan ort ska utgöra beaktansvärt skäl för uthyrning bör orten ligga bortom, vad man kan anses utgöra ett normalt pendlingsavstånd, det vill säga mer än cirka 10 mil och en restid som överstiger 1,5 timmar per dag, enkel väg. Skälet ska styrkas med intyg från arbetsgivare eller studieintyg.
- Ålder eller sjukdom. Hyresgästen kan om han eller hon läggs in på sjukhus eller annat tillfälligt boende på grund av ålder eller sjukdom, ansöka om andrahandsuthyrning av sin lägenhet.
- Särskilda familjeförhållande. Skäl för andrahandsuthyrning kan vara när en hyresgäst vill provbo i ett parförhållande. Skälet ska styrkas med bifogat personbevis för den sammanboende personen.
Gissar att det var mitt inlägg du riktat ditt svar till eftersom det inte är någon annan i tråden som pratat om uthyrning.BirgitS skrev:
Vad jag vet så är det jag pratar om privatuthyrning vilket klassas som förstahandsuthyrning, ej andrahandsuthyrning.
Hur föreningen förhåller sig till detta får man lätt reda på innan eventuell affär, så det är ingenting att oroa sig över.