Så om jag snabbt summerar verkar det enklast och bäst på många sätt om en familj äger gården och hyr ut till valfria.

Nackdel med detta blir risken som man skulle utsätta sig för vid en ränteuppgång. Men då får man ju höja hyran.

Redigerat:
Jag hade funderat på om det hade gått att stycka av bostadshusen. Beror förstås mycket på hur det ser ut med gårdsfiguren och om det finns ekonomibyggnader. Kanske skog/jorden kan samägas?

Om det är gjort blir det väldigt mycket enklare förhållande mellan jämställda grannar.

Sparris skrev:
Så om jag snabbt summerar verkar det enklast och bäst på många sätt om en familj äger gården och hyr ut till valfria.

Nackdel med detta blir risken som man skulle utsätta sig för vid en ränteuppgång. Men då får man ju höja hyran.

Men vad är skillnaden om alla äger varsin del av det hela och har egna lån...alla får ju ökade kostnader vid en ränteuppgång oavsett.

Går väl att lösa med interna hyresavtal där hyran får lov att omförhandlas med jämna mellanrum, alla är väl införstådda med att en hyreshöjning är befogad om räntan går upp. Och det behöver ju inte vara mer höjning än att det motsvarar den höjda räntan.

Jag hade valt att en köper hela fastigheten och hyr ut till övriga eller att stycka av de olika boställena och var och en köper sin.
Man kommer ofta till en punkt då delägarna har olika ambitionsnivå och prioriteringar om det ska pysslas i husen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.