Fick bara den känslan pga den något tunna och udda frågan ;)

Undrar fortfarande vad kommunen säger i ärendet? Eller är det ett passerat stadium, där de gett upp?

• Gilla
HenrikP
  • Laddar…
Om det är så att grannen bryter mot lagen så är det ju enklare att göra en polisanmälan!

• Gilla
stenolof och 1 till
  • Laddar…
thomasx skrev:
Att nyttja sina lagliga rättigheter i domstol är knappast att sänka sig till någon nivå, så länge man inte gör det av rent okynne, det är tvärtom just den nivån man förväntas hålla, istället för att starta en grannfejd, vilket antagligen vore att sänka sig till grannens nivå!
Jag kan ha misstolkat TS plan för stämningen, man om man redan innan stämningen planerar att dra tillbaka den så bör man kanske inte stämma alls.

Jag tolkade det som att TS planerade att stämma grannen på en summa pengar, (under ett halvt basbelopp) i domstolen, för att skaka om grannen och sedan dra tillbaka stämningen innan det gick till tingsrätten. Han vill vara säker på att det inte skulle kosta honom något att göra detta, och ville veta om grannen fick stå för sina egna advokatkostnader.

Då TS inte uttryckligen skriver att detta är vad som planerades, så kan jag ha läst för mycket mellan raderna :-)

Jag tycker dock att man skall fundera både en och två gånger innan man utnyttjar alla sina lagliga rättigheter att stämma en granne om man inte är säker på sin sak. Om alla stämde varandra för minsta lilla skitsak så kommer det att orsaka både längre väntetider för viktigare mål i tingsrätten och ökade kostnader.

Nu kanske det inte är en skitsak som TS tänker stämma sin granne för, han skriver inte vad det gäller, men om det hade varit något viktigt så hade han nog inte redan nu funderat på att senare dra tillbaka stämningen.

• Gilla
Hummingbird och 2 till
  • Laddar…
O
Jag menar inte att det är fel att utnyttja rättssystemet. Utan om man använder det bara för okynnes. Att lämna in en stämning där man gör det i åtanke att dra tillbaka den. Självklart är det okej att dra tillbaka en stämning.

Det är ett alldeles för litet underlag för att kunna säga just någonting alls.
Men visst kan man åka på att betala motpartens omkostnader.

Kanske har jag bara fått hjärnsläpp, men vad står TS för?

richardtenggren
J-stedt skrev:
Kanske har jag bara fått hjärnsläpp, men vad står TS för?
Kom ihåg vart du hörde det först, TS står för TrådSkapare ;)

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Anna_H skrev:
TS har inte svarat på något. Troll?
Svårt att avgöra utan att träffat vederbörande! Men troll är rent allmänt väldigt skygga, men kan ibland försöka ställa till otyg! Ett tips är att se filmen Trolltyg i tomte skogen för att öka kunskapen i ämnet.

//Tor

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
TS har för mig alltid betytt trådskapare. Men jag har sedermera läst att en del utläser det trådstartare.

Tack för infot om TS. Det var alltså inte värre än så.
Lustigt, jag är en av moderatorerna på en annan webbplats och har faktiskt inte stött på denna förkortning tidigare.

(Kan tillägga att "var" och "vart" har olika betydelser.)

J-stedt skrev:
(Kan tillägga att "var" och "vart" har olika betydelser.)
Ja, vart betyder blev :)

(som i "jag vart glad för presenten")

• Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
Sir Duke skrev:
TS har för mig alltid betytt trådskapare. Men jag har sedermera läst att en del utläser det trådstartare.
Kan även betyda trådstart, som i trådens första inlägg.

Sir Duke skrev:
Vad skulle skillnaden vara? Båda orden har ju innebörden "personen som påbörjade tråden".

• Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
Anna_H skrev:
Vad skulle skillnaden vara? Båda orden har ju innebörden "personen som påbörjade tråden".
Skillnaden är att det är två olika ord, inte mer än så. Jag har alltid tänkt trådstartare, men trådskapare funkar ju lika bra, så jag såg ingen anledning att kommentera den skillnaden.

Fast ska man se det lite djupare kan man ju mena att skapare är mer korrekt än startare. eftersom tråden inte existerade innan den skapades, medan något som startas mest bara just startas, och alltså kan ha existerat innan det startates, och mest legat och väntat på att startas. så då kan man ju säga att den som skriver första inlägget är skaparen, och den som skriver det andra är den som startar, för det är först då det blir en tråd liksom.

Ska nog ta och binga nu kanske.

• Gilla
J-stedt
  • Laddar…
niblom skrev:
Hej,

Nu är det min "tur". Jag har fått en oerhört kreativ granne som tolkar regler och lagar till sin fördel och sålunda struntar i saker som han måste följa...

Nu har jag funderat lite löst på att stämma honom på en summa pengar. För vad spelar just nu ingen roll.

Mvh N
Blir bara litet nyfiken men respekterar att Du inte vill gå in mer i detalj på "för vad". Det jag inte kan släppa är hur och i vilken omfattning Du lidit skada av grannens kreativitet och tolkningar av regler och att hen struntar i att följa dem? Har Du inte lidit skada finns väl inget att processa om? Eller hota med stämning för?

Vad vill Du uppnå? Handlar det om lagbrott gäller normalt polisanmälan. Om det nu finns polis att tillgå.

Ja, "för vad" och "på vilka grunder" har ganska stor betydelse för att kunna diskutera vad som kan väntas hända och inte i processen vid stämningen, så det skulle ge TS lite mer användbara svar.

Just att redan innan tänka på att dra tillbaka stämningen ska vara ett troligt scenario är lite okonventionellt och gör att man får känslan att det kan finnas lite udda omständigheter i saken.

Men naturligtvis kan man också tala om förutsättningarna på ett generellt plan och bara vilka reglerna är utan att beröra tillämpningen i det enskilda fallet. Så helt Ok om det är så att TS vill hålla det bara där.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.