O
Jag har en fundering jag inte kan släppa...

Kan en dålig silikonfog mellan diskbänk och vägg som leder till en fuktskada klassas som dolt?
Jag råkade ut för det nyligen nämligen. Jag är själv osäker på om det kan klassas som dolt. Det var inte synligt dålig fog. Och jag kan inte svära på att det verkligen var orsaken. Men det är det enda som känns logiskt...

Dock jag har inga som helst tankar på att ens kontakta säljaren. Jag kommer inte att göra det oavsett vad som dyker upp.
Jag har köpt ett hus. Det är en vän som ibland ger en lite glada överraskningar, när den börjar känna sig lite ensam. Som ovan nämnda. Men det är bara att le och se glad ut!
Eller som när det var stopp i avloppet i badrummet och vattnet rann ut på det nylagda hallgolvet! Visst är livet i hus underbart! :)

Jag är bara ute efter den samlade expertisen här på forumet. Så jag kan lära mig mer!

Låter som en försäkringsskada, inget annat.

O
Jonatan79 skrev:
Låter som en försäkringsskada, inget annat.
Det var inte riktigt det svar jag hade tänkt mig :D
FB ersätter även skador som skulle kunna vara dolt fel.

Förstår. Går det inte att se fuktskadan under diskbänken i skåpet? Hur uppenbarade den sig?

Vi vet ju inte något om dimensionen på detta fel.

Hur stor är skadan?
Vad är skadat?
vad kan kostnaden vara att åtgärda skadorna.

Eftersom det inte finns krav på att ha tätskikt på väggen vid diskbänk i några branschregler, så tror jag inte att det överhuvudtaget behöver finnas någon silikonfog där ur regelsynpunkt. Så brister i silikonfogen tror jag inte är något fel.

Däremot så är det ju ett fel om du har en fuktskada i väggen. Huruvida det felet sedan kan anses dolt är en annan femma. Hur upptäckte du skadan?

Sedan kommer ju sdaker som ålder in i bilden. Var det något man borde misstänka att det finns en sådan skada osv.

Även omfattningen är viktig om man skall fundera på vilken ersättning det kan bli OM det är ett dolt fel. Ersättningen skall ju utgå ifrån hur mycket billigare huset skulle vrit om skadan hade varit känd vid köpet. Är skadan då mindre så anses det inte ha påverkat priset överhuvudtaget.

O
hempularen skrev:
Eftersom det inte finns krav på att ha tätskikt på väggen vid diskbänk i några branschregler, så tror jag inte att det överhuvudtaget behöver finnas någon silikonfog där ur regelsynpunkt. Så brister i silikonfogen tror jag inte är något fel........
Att jag inte själv tänkte på det själv! Tja... ibland kör man fast i tankebanorna, Tack för hjälpen!

Kostnaden för att avhjälpa felet så att jag är nöjd med det hela? Inte många kronor.... täcker med största sannolikhet inte ens kostnaden för att skicka ett brev, men om jag skickat mail så kanske :p Jag tog bort masonitskivan i skåpet och gipsskivan bakom. Samt golvet under skåpet. Sen satte jag in avfuktaren en stund i köksskåpet... En vacker dag ska jag ta å måla träväggen bakom i vitt... :D
Så för min del har det inte uppstått någon extra kostnad egentligen. Det var en mer teoretisk ställd fråga!
Jag har inte haft några som helst funderingar på att kontakta säljaren oavsett utgången på felet eller övriga eventuella fel som skulle dyka upp....

O
Om sanningen ska fram så är jag fortfarande inte helt säker på att orsaken är silikonfogen. Men jag har inte kunnat se några andra förklaringar efter att ha kollat. Det som talar för det är att skadan är koncentrerad till väggen nedanför diskhon. Det finns ingen läcka på avlopp eller vatten. Dessa borde inte heller ge den skadebilden. Så jag har satt en ny silikonfog längs med bänk samt runt diskho. Det blir nästan en standard höjning :) Ny fräsch silikonfog

Tack för all hjälp! Nu har jag lärt mig lite mer gällande dolt fel! (Det borde räknas av på kostnaden för att återställa skadan... vilket innebär att kostnaden blir ännu lägre :p Snart får jag nästan betala säljaren om det fortsätter så här :p )

harry73
Silikonfog har väl en begränsad livslängd (10 år om den är utsatt?)

Så för att det ska vara ett dolt fel, ska fogen ha läckt vid/innan försäljningen och då är inte fogen felet, men fuktskadorna. Sen ska fuktskadan inte vara synligt vid en standard besiktning, och det ska inte finnas någon misstanke att fogen kan vara dåligt så att det blir en utökad undersökningsplikt.

Var fogen dålig, men började den läcka efter försäljningen, är det en normal förslitningsskada och är det något som du få räkna med när du äger ett hus

O
harry73 skrev:
Silikonfog har väl en begränsad livslängd (10 år om den är utsatt?)

Så för att det ska vara ett dolt fel, ska fogen ha läckt vid/innan försäljningen och då är inte fogen felet, men fuktskadorna. Sen ska fuktskadan inte vara synligt vid en standard besiktning, och det ska inte finnas någon misstanke att fogen kan vara dåligt så att det blir en utökad undersökningsplikt.

Var fogen dålig, men började den läcka efter försäljningen, är det en normal förslitningsskada och är det något som du få räkna med när du äger ett hus
Nu var nog silikonfogen från 2013...
I det här fallet så fanns det säkerligen misstankar om jag hade bemödat mig med att titta i köksskåpet :D Frågan var enbart ställd för min egen egoisms skull ;)
Jag ville veta om en dålig silikonfog kunde räknas som "dolt fel". Inte för att jag vill trakassera säljaren.
Ett dolt fel måste ha funnits vid köpet och varit omöjligt att hitta vid en normal besiktning. Men man upptäcker oftast inte felet förrens det inträffar något. Så egentligen är det "orsaken" som måste ha funnits vid köpet.... inte felet. Ett felaktigt tätskikt kanske inte orsakar någon skada förrens efter något år efter köpet. Men felet är ändå något som säljaren kan bli tvungen att stå för. (med sedvanliga avskrivningar samt att det inte gick att hitta något som kunde ge en misstanke om att något inte stod rätt till)

Då finns det mer irriterande problem, i huset... Men mest irriterande över att jag inte tänkte på det när vi var på visningen av huset. Att den "nya" elen var dragen av lampsladds elektrikern AB. Det hade jag utan problem kunnat upptäcka utan några som helst problem på visningen av huset. Om jag bara hade öppnat ögonen. Det irriterande var inte att jag var tvungen att dra om elen. Det hade jag tänkt oavsett. Det var att tidsplanen förändrades:)

Charmen med ett hus som vän är att man aldrig har det tråkigt! Huset älskar att busa och roa en på de mest konstiga sätt! Som en vattenskada under diskbänken! Det är bara att skratta och åtgärda! Jag har inte ångrat en sekund att jag flyttade till hus!

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.