Men om dammen inte funnes där, hur sank skulle din tomt bli då? Är det inte så att dammen samlar upp vatten efter en torrperiod, och när den blir full så rinner vattnet vidare precis som det skulle gjort om dammen inte funnes där. Så i själva verket får du mindre vatten på din mark tack vare dammen?

Vattnet från den dammen rinner ner i mitt dike så att det också ser ut som en "damm".

harry73
Jag tror att du inte har så mycket att hämta hos grannen, men med bilder och kartor blir det enklare för oss att få en uppfattning av ditt problem.

Nej, grannen är iskall för problemet. Han vill inte att vatten från hans damm rinner över till hans egen mark på andra sidan. "Jag vill inte ha sumpmark på min mark". Då är det bättre att det rinner till en tomt där det bor människor tycker han.

Sovjet skrev:
Vattnet från den dammen rinner ner i mitt dike så att det också ser ut som en "damm".
Om inte dammen funnes där, skulle inte vattnet finnas då? Skulle det inte rinna ner lika mycket vatten i alla fall i ditt dike?

Sätt upp ett litet vattenkraftverk vid dammen och ta tillvara energin.

J
Håller med om att det låter oklart om det verkligen är dammen som är ett problem, eller ett magasin som löser ett i annat fall större problem. Eftersom det saknas tillräckligt med information om bakomliggande orsaker och karta etc så förstår också jag om grannen inte vill leda vatten in på sin andra tomt bara för att underlätta för dig.

En lösning kan vara att plantera lite björkar. De suger otroligt med vatten.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.