P
Plåthuset: Om ni skriver ett avtal med grannföreningen om den aktuell situationen där ni medger nyttjande av er mark kan ni ju också skriva in villkor om städning/besiktning o.s.v. som annars kan vara svårt att få till. Om ni känner att ni behöver ett formellt servitut för framtida fall kan ju bara ni bestämma. Själv hade jag nog inte tyckt att det var värt besväret. Ni får ju räkna med att
7 svar · 2,8k läst
MathiasS
MathiasS: Det enklaste vore ju att entrepenören får lägga om så mycket av dina plattor han tycker är nödvändigt för att garantera att plattorna närmast geänsen inte rör på sig. Kan inte kosta så mycket.
14 svar · 4,9k läst
B
bakterie: Jag har nu pratat mer med säljaren. Tydligen fanns en klausul i kontraktet som gav köparen rätt att sköta avstyckningen fram till det att köpet skulle slutföras. Avstyckningen har skett. På lantmäteriets hemsida står fortfarande säljaren som lagfaren ägare. Dock står köparen som "ägare genom köp" eller liknande. Detta förstår inte jag vad det betyder. Någon? Det lutar åt att
12 svar · 2,9k läst
Workingclasshero
Workingclasshero: Muren är helt enkelt dåligt gjord. Växten får du nog fortsätta klippa. Att pensla rondoup på snittytorna är nog en dålig ide.
54 svar · 39,2k läst
·
Demmpa
Demmpa: Hos oss kommer VA-/avfallsräkningen varannan månad. Förr innan det var fjärravlästa elmätare så kom elräkningen 1-/2-/3-månaders intervall.
7 svar · 927 läst
harry73
harry73: [citat] Jag kan också sätta en duschkabin i tvättstugan eller toan. Då borde fortfarande samma regler gälla. Plockar bort den och ställer ner ett badkar är det fullt rimligt att kravet på tätskikt ändrar. Vad är problemet?
78 svar · 12,3k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Vår kommun hade som krav att sätta upo en skylt vid infarten som sa "Byggarbetsplats. Tillträde förbjudet". Och en likadan skylt nere vid sjön. Vi har en mkt stor tomt som för övrigt var inhägnad med fårstängsel. Har man en mindre villatomt kan jag tänka mig att man behöver bättre stängsel.
6 svar · 4,5k läst
L
lundq: Hmmm...betvivlar att jag har något papper som skulle just täcka kaklet. Får väl leta.
2 svar · 3,4k läst
·
M
-MH-: Träd som välter över på annans mark tillhör fortfarande den ursprungliga markägaren. Så man får nog se det som att även fallfrukt gör det.
23 svar · 12,2k läst
·
K
Kurtivan: Tänkte bara uppdatera hur det gick med detta. De har nu grävt ner kabel utanför tomten och försökt återställa den tidigare grävningen genom gräsmatta; fyllt på med matjord och sått gräsfrö. Bara det nu växer upp gräs där så är jag nöjd. Huruvida kabelstumpen ligger kvar nere i marken bryr jag mig inte om att diskutera eftersom jag fick dem att ta bort en stubbe på ett annat
6 svar · 3,4k läst
J
Jehu: Efter drygt tre och en halv månad kom det leverans. Två pallar. En var beställd. :) Inte mycket ordning på Byggmax nu.
99 svar · 35,7k läst
·
O
Odjuret: [citat] Tja på så sätt kan man lösa problemet med besittningsskydd. Nackdelen är lgh hyrs ut i andrahand... Vilket kanske inte är lika attraktivt.... Men det lär inte vara något problem å få tillstånd å hyra ut :p
31 svar · 12,1k läst
Jonatan79
Jonatan79: Är det något problem med saken eller är du bara nyfiken på juridiken?
6 svar · 1,2k läst
H
hempularen: Intressant. Det där med 5 år beror nog på att det gällde en skatteskuld, sådana har jag för mig preskriberas efter 5 år, såvida inte skattemyndigheten driver frågan vidare.
13 svar · 1,5k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: I morgon har Telia meddelat att en tekniker ska åtgärda felet i gatan och eventuellt behöva komma in till oss. Vi fär väl se, 4 veckor sen senaste felet uppstod. Iofs har vi luftledningar i 11 km, men det är liiite besvärligt att varenda gång åskan går så slås telenätet ut.
16 svar · 4,7k läst
yonna
yonna: Tänk om alla hade en så vettig far!
5 svar · 4,0k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: När vi byggde på en tidigare oexploaterad mark var vi oroade för att hitta fornlämningar. Bor i en kommun som kryllar av gamla fornsättningar. På den del av tomten vi byggde hittades ingenting men norröver finns en (träd)holme som kommunarkeologen gärna hade sett grävas ut. Det kommer inte att ske då vi inte tänker gräva eller bygga något där.
13 svar · 7,3k läst
H
hempularen: Skattesatsen 22% gäller vid försäljning av en fastighet som du eller närstående har använt som privatbostad, eller som närstående har för avsikt att använda. Säljer du tomtmark gäller skattesatsen bara om du säljer till närstående, som har för avsikt att bygga för eget bruk. Jag tror inte att det hade hjälpt om du först byggt på marken, såvida du inte själv hade använt det
1 svar · 1,1k läst
H
hempularen: Jo, antag att du har en "rå" vinst på 200 000. Det ger 44 000 i skatt. Och du får som säljare 156 000 kvar. Men så kan du dra av 100 000 i renovering/förbättring. Då minskar din beskattningsbara vinst till 100 000. Och därmed blir skatten 22 000. och du får som säljare behålla 178 000 av vinsten. I fallet med den här beräkningen för en bodelning, så skall ju den kvarboende
12 svar · 4,3k läst
E
Enolf: [citat] Jo, du har ju en poäng. Värme kan ledas, strömma och stråla. Värmen från solen strålar ner på oss. Värmen från tekoppen strömmar med luften upp i taket. Och trycker du in en sked i rumpan leds kroppsvärmen ner till skaftet... Att man oftast pratar om att värme stiger beror väl helt enkelt på att det är vanligen mycket mer energi i det som stiger i luften upp till grannen,
108 svar · 32,1k läst
·
L
Letalis: [citat] Eftersom att grävlingen har grävt under grunden så har grunden gett vika och huset börjar luta. Dem hade pratat med ett annat försäkringsbolag bara för fråga hur dem hade agerat och dem hade tagit det. Så det verkar vara upp till varje bolag och deras handläggare att bedöma vad som skall ersättas eller inte. Men som Oceanis säger så kan det vara värt för dem att ompröva
13 svar · 3,5k läst
S
shadowfire: [citat] Tackar! Vad jag kan se så verkar det inte finnas någon paragraf där som kan friskriva säljaren eller lägga bevisbördan på köparen, utan det ser onekligen ut som att uppstår felet inom den tidsperioden - och underförstått inte går att härleda till någon felaktig installation - så borde säljaren ta ansvar för att ordna det.
7 svar · 1,6k läst
S
stoorn: Summa sumarum långt senare... målerifirman bättrade på där de missat och tvättade bort allt målerikladd men frågan om ett eller två lager blev aldrig utredd ordentligt.
8 svar · 3,5k läst
T
thomasx: [citat] :thumbup: Alltid bra att bilda sig en egen uppfattning baserad på så mycket fakta man kan få fram.
109 svar · 19,8k läst
·
J
jokomoko: [citat] Helt korrekt påpekat. Tack! :-) Vi kommer signera tilläggsavtal till köpeavtalet, där vi går med på att skjuta på tillträdelsedagen några dagar tills köpeskillingen kan överföras från svenskt konto.
12 svar · 4,2k läst
O
Odjuret: [citat] När jag har haft problem med bredbandet så har de snabbt erbjudit 4G modem med fri surf. Jag tycker ändå att det är en bra lösning på problemet. Förutsatt att man bor så man kan utnyttja den hastigheten. Då får jag ändå internet, kanske inte lika snabbt, men för min del räcker det.
18 svar · 4,6k läst
C
c_olsson: Ett brinnande kajbo är inte direkt en skorstensbrand och skadar inte skorstenen. En riktig skorstensbrand är tjära och kolavlagringar i skorstensväggarna som förgasas och gör skorstenen till en jetmotor (man hör på ljudet när det är skorstensbrand..). Den höga temperaturen som bildas kan då skada skorstenen.
22 svar · 7,7k läst
·
H
hempularen: Om man gränsar mot en "riktig" väg/gata så räknas även grannar på andra sidan vägen som grannar, vid grannehörande, och utskick av beviljdade bygglov osv. Strimman som TS har som närmaste granne är ju en väg, även om den ännu inte är byggd, så jag tror att granne på andra sidan den räknas.
4 svar · 1,4k läst
·
M
mappar: Efter en vecka fick vi äntligen tillgång till specifikationerna. Visade sig att det låg en faktura för grävarbetet under materialkostnaderna. Grävarbetet hade vi alltså till fast pris och finns med i samma faktura så vi skulle alltså ha betalat dubbelt för detta. Tack för era svar!
15 svar · 2,3k läst
G
Guson: Det är inte så mycket badrummet jag ängslas för som att avloppet går horisontellt i bjälklaget ut under hallen innan det droppar ner i källaren.
39 svar · 8,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.