18 089 läst ·
52 svar
18k läst
52 svar
Faktura ej beställd spolbil.
Som många har skrivit så bestrid fakturan, ta kontakt med kommunen och begär ut de handlingar som inkommit från spolfirman och ta en diskussionen med kommunen sen om fortsättningen.
Så länge som det finns en dialog så skickas inga påminnelser ej heller till inkasso (speciellt inte när det gäller kommuner). Jag tycker det låter lite som en grinig tjänsteman som du pratat med. En faktura bokförs på den månad som tjänsten utförts. Alternativregeln att bokföra på fakturadagen (eller att periodisera framåt) försvann i år så nu skall allt periodiseras så mycket det går.
Tänkte bara på en sak, du är säker på att det är kommunen du ringt? Du ringde inte bara numret som står på fakturan? Det är kanske en bluff..
Så länge som det finns en dialog så skickas inga påminnelser ej heller till inkasso (speciellt inte när det gäller kommuner). Jag tycker det låter lite som en grinig tjänsteman som du pratat med. En faktura bokförs på den månad som tjänsten utförts. Alternativregeln att bokföra på fakturadagen (eller att periodisera framåt) försvann i år så nu skall allt periodiseras så mycket det går.
Tänkte bara på en sak, du är säker på att det är kommunen du ringt? Du ringde inte bara numret som står på fakturan? Det är kanske en bluff..
Jag skulle ha betalat.Johan&Ana skrev:
Nu var det inte åtgärd i din fastighet utan utanför ert område och kommunen begär ersättning av Er. Så frågan är om du kan begära rotavdrag.
Sluta sedan att spola ner tvättlappar.
Vill du ödsla mer ork, pengar och tid så driv det vidare som några tycker.
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 12 inlägg
Betala och sluta spola ned tvättlappar. Om du/ni orsakat ett stopp genom att spola ned sopor så är det orimligt att skattebetalarna ska stå för notan. Det är rätt att du själv står för att åtgärda felet du är upphov till.
Rotavdrag kan man INTE få på sånt som är utanför tomgränsen även som det annars skulle vara en tjänst som ger rätt till rotavdrag. Sen skulle du ändå bara fått rotavdrag för gubbens arbetstid, merparten av din faktura är säkerligen kostnad för spolbilen, den kostar betydligt mer än gubben.Johan&Ana skrev:
I vårat trapphus står det ett stort anslag med rubriken "Toan är ingen trollkarl", sen räknar man upp ett gäng exempel på saker som man inte får spola ner i toaletten för det kan orsaka stopp, där står t ex tamponger, tvättlappar, tops, kondomer, bomullstussar, cigarettfimpar för att nämna några. Alla rätt självklara, tycker jag i alla fall.
Hade en kommunaltjänsteman varit sur och arg om jag hade förhört mig om en faktura då hade jag dragit öronen åt mig direkt, att här är det något som inte stämmer! Är det kommunen du pratat med eller en som nämnts innan bluffmakare?Johan&Ana skrev:
I vilket fall som så hade jag bestridit fakturan, att inte få 30 dagar till förfallodatum verkar konstigt när det är kommunen som fakturera!
Klicka här för att svara