I vårt hus finns en gammal kakelugn som vi eldar i dagligen under vinterhalvåret, aldrig haft några problem med eldningen. För ca 2,5 år sedan när eldningsluckan stängdes så hördes ett krasande ljud och en tegelsten hade lossnat.

Vi tog kontakt med det kakelugnsmakeri som nämndes tidigare i tråden. De plockade ner hela kakelugnen och murade om den igen. Ett riktigt smutsjobb, kakelugnen står i vardagsrummet och allt fick täckas noggrant med plast i hela rummet. Men bra blev det och besiktningen gav beröm över hantverket.

Kostnad 50.000 kr inklusive nya luckor.

• Gilla
Tjelvar
  • Laddar…
Tack för ditt inlägg Abies! Kul att få höra vad kalaset gick på också, stämmer ju någorlunda överens med karln från Eldabutiken gav som cirkapris.

Gå till biblioteket och låna böcker om kakelugnar och läs på...

Dessa kostnader om 50 000 verkar ju astronomiska för att ta ner o återuppföra samma ugn...

okunskaper gör att oseriösa säljare i blåställ kan lura vem som helst ...

Även sotarna vill hellre ha moderna kaminer då sotning o eldning i en kakelugn är komplicerat...

vart tog den fina uppfinningen kakelugn i plåt o sand vägen???

Bara att klä själva eldstaden i kakelugnen med vercullit eller silliconsten... samt att elda varsamt kan spara kakelugnarna o minska behovet att ura om dom

Redigerat:
20-30.000 kr är en siffra jag stött på från kakelugnsmakare för omsättning av en ugn.
Arbetet borde även vara ROT-berättigat då det utförs i hemmet så där spar man en slant med.

Själv är jag lite skeptisk till kakelugnar över huvud taget, det är i grunden en defekt konstruktion när man murar med stående stenar. Fogen blir för tunn vilket är orsaken till detta ständiga omsättande av ugnarna. En rörspis har samma funktion men kan muras på ett mer tekniskt hållbart sätt med liggande stenar då man inte är bunden av kaklens storlek.

Oavsett om det är kamin eller kakelugn, man måste få drag i den först sen stoppa in veden. Som många har påpekat.
Tidningapapper eller nåt bränbarvänligt material in i ugnen och låta den brinna i 5-10 minuter så att du får fart på draget.
Sen kan du elda lätt och sätta luckan på glänt tills den blir riktig varm.
Doldfel för en sån sak blir det svårt att vinna. Eftersom kostnaden är relativ liten. Den skulle inte påverkat inköpsvärdet avsevärt.

krillek skrev:
Oj, vi har nog haft tur ned våra kakelugnar! Första brasorna på hösten: In med en rejäl vedhög, lite papper, någon ljusstump och kanske en braständare och fjutta på! Den enda gången vi fått in rök är om vi dragit igen spjället för tidigt/för mycket! Jag anta att det gått så bra eftesom vi inte fattat hur svårt det är att elda i kakelugn :D
Personligen föredrar jag att tänka att det inte har nått att göra med tur. Har heller inte haft några problem:D

Det finns inget som hindrar att man använder moderna material i en kakelugn och att murtekniken tar till vara de problem som funnits med den ursprungliga metoden....kakelugnen uppfanns för att spara ved o öka verkningsgraden..

Nu är kakelugnen besiktigad.

Den är "fungerande" enligt sotaren och "skapligt tät". Den är uppmurad som en kakelugn men, av en "glad hemmapulare" som inte riktigt visste vad han eller hon höll på med - den är "upp och ner och fram och bak" som sotaren så vackert lade fram det - den kan med andra ord absolut vara uppmurad med cement och inte lera som tydligen skall användas.

Rökgångar/kanaler kunde han inte riktigt kartlägga, trots vajer-grunka och spjällöppningen verkar vara feldimensionerad i förhållande till ugnsluckan och eventuellt rökgångarna: "Den är mycket svåreldad".

Han rekommenderade att inte elda i den innan den blir "ordentligt renoverad".

Det ska bli intressant att få hem protokollet!

Nåväl, nu får vi fundera på om den är värd att renoveras eller säljas och bytas ut till en kamin (vilket jag hoppas kunna övertala min kära sambo om att göra).

Kuriosa: Sotaren sa att de brukar kalla kakelugnsmakare/murare för lergökar :D

Redigerat:
  • Gilla
thomas33 och 3 till
  • Laddar…
Men var är bilderna?:D

Nu vill i alla fall jag se skapelsen!

Och nog borde man kunna kartlägga kanalerna så avancerat är det inte...

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.