5 855 läst ·
27 svar
6k läst
27 svar
Fått offert och fick ett startdatum, men nu får jag inte tag på företaget.
Sida 1 av 2
Jag håller på att renovera en lägenhet för att sedan sälja, hade som mål att vara klar i mitten av December så att lägenheten kunde vara ute på Hemnet i slutet av December. Det enda jag skulle ta in hjälp till var att bredspackla väggar och få hjälp med tapetsering. Jag har målat alla tak, målat alla snickerier och lagt in nya golv, satt in nytt kök osv. Jag tog in tre offerter i slutet av november och alla målarfirmorna är kända i stan och håller bra kvalité.
Jag tog den som hade tid snabbast och som hade ett bra pris. Fick som svar att de kunde sätta igång redan nästa vecka (28 November-2 December). Eftersom jag skulle hålla med material från Nordsjö så fick jag en lista på det jag skulle införskaffa, vilket jag gjorde. Sedan har det varit tyst, jag har försökt fått tag i företaget flera gånger. Ringt olika personer utan framgång. Då helt plötsligt hörde de av sig 9 december och ursäktade sig att de inte hört av sig. Den som jag pratade med sa att målaren som var där och tog offerten skulle höra av sig 12 December så vi kunde bestämma vilken dag de skulle köra igång.
Sen har det varit tyst igen, jag har ringt 7-8 gånger varav 2 idag utan svar. Här förstår man ju att något är fel, men samtidigt har firman bra referenser sen tidigare. Jag har ju tackat nej till de andra som var här, känns konstigt att ringa och säga ja nu och förmodligen är de uppbokade med andra jobb.
Är det rätt av företaget att göra såhär? Nu sitter jag med en lägenhet som kostar 3500 i månaden utan att jag brukar den. Enda som fattas är spackling och tapeter. Mitt mål var ju att renovera och sälja, vilket jag var tydlig till de som var här och gjorde offerter. Det var därför jag tog den som kunde göra jobbet snabbast. Jag har ju tackat ja till offerten så om vi kommit överens om startdatum, får de bryta det?
Det här är ju sjukt, medans jag skriver här nu får jag ett SMS av den ansvarige på firman. Nu kan de inte komma före jul, utan vi får höras av i Januari igen. Inget ursäkta, inte ens ett samtal för att förklara vad som händer. I värsta fall får jag ligga ute med 2 månadsavgifter i onödan. Vad har jag för rättigheter i det här?
Jag tog den som hade tid snabbast och som hade ett bra pris. Fick som svar att de kunde sätta igång redan nästa vecka (28 November-2 December). Eftersom jag skulle hålla med material från Nordsjö så fick jag en lista på det jag skulle införskaffa, vilket jag gjorde. Sedan har det varit tyst, jag har försökt fått tag i företaget flera gånger. Ringt olika personer utan framgång. Då helt plötsligt hörde de av sig 9 december och ursäktade sig att de inte hört av sig. Den som jag pratade med sa att målaren som var där och tog offerten skulle höra av sig 12 December så vi kunde bestämma vilken dag de skulle köra igång.
Sen har det varit tyst igen, jag har ringt 7-8 gånger varav 2 idag utan svar. Här förstår man ju att något är fel, men samtidigt har firman bra referenser sen tidigare. Jag har ju tackat nej till de andra som var här, känns konstigt att ringa och säga ja nu och förmodligen är de uppbokade med andra jobb.
Är det rätt av företaget att göra såhär? Nu sitter jag med en lägenhet som kostar 3500 i månaden utan att jag brukar den. Enda som fattas är spackling och tapeter. Mitt mål var ju att renovera och sälja, vilket jag var tydlig till de som var här och gjorde offerter. Det var därför jag tog den som kunde göra jobbet snabbast. Jag har ju tackat ja till offerten så om vi kommit överens om startdatum, får de bryta det?
Det här är ju sjukt, medans jag skriver här nu får jag ett SMS av den ansvarige på firman. Nu kan de inte komma före jul, utan vi får höras av i Januari igen. Inget ursäkta, inte ens ett samtal för att förklara vad som händer. I värsta fall får jag ligga ute med 2 månadsavgifter i onödan. Vad har jag för rättigheter i det här?
Redigerat:
Nej, inget avtal. Utan jag har fått en offert av dem via mejl som jag tackade ja till via telefon. Sedan bestämde vi dag vi telefon.pelpet skrev:
Meningen var att den skulle ut på hemnet i December. Visningar och försäljning skulle ske i Januari. Så att folk som återvänder hem under kanske skulle bli sugen. Dessutom finns det ingen 3:a i hela kommunen och priserna här är sjuka just nu så man kan göra galna vinster.
Självklart kan jag ta in en annan målare, om någon har tid. Men faktum kvarstår, nu har December i princip försvunnit och jag ligger ute med pengar. Ville veta hur mina rättigheter såg ut och företaget får göra såhär?
Självklart kan jag ta in en annan målare, om någon har tid. Men faktum kvarstår, nu har December i princip försvunnit och jag ligger ute med pengar. Ville veta hur mina rättigheter såg ut och företaget får göra såhär?
Husägare
· Västerviks kommun
· 467 inlägg
Jag tror inte du har något att hämta. Håller med pelpet, säg upp dina kontakter med företaget. Har de varit så här opålitliga och oseriösa så lär de ju fortsätta med det, även om du får dem till att utföra jobbet.
Nej, hör av dig till något annat företag och hoppas på att de är seriösa!
Nej, hör av dig till något annat företag och hoppas på att de är seriösa!
Utan ett kontrakt med färdigställandedatum har du ingen reell möjlighet till skadestånd. Däremot så kan du bryta "avtalet" pga förseningen och ta in en annan firma.Svenss0n skrev:
Vad som är smart är svårt att säga. Det kanske är bäst att faktiskt bara ringa och tjata på dem och hoppas att de kan göra jobbet i mitten på januari? Att hantverkare gör så här är tyvärr inte ovanligt.
Då har du ju ett muntligt avtal, om vi antar att du tackat ja till en person som mottagit din beställning och beställt ett startdatum samtidigt.Svenss0n skrev:
Ditt problem är trefaldigt.
1. Du kan sannolikt inte bevisa att ni har ett avtal.
2. Du har inte avtalat om förseningsavgifter eller indirekta kostnader förknippat med en försening
3. Du verkar har avtalat (?) om ett startdatum. Har man en tidplan att hålla är det bättre att avtala om ett slutförandedatum, det verkar du inte ha gjort.
Så, som alla andra sagt, hitta en ny målare och vill du att det ska vara klart vid en viss tidpunkt, avtala om det + konsekvenser vid försening.
Tja, i detta fallet är det ju inte ren spekulation, dvs köp och vänta på att priset går upp. Det handlar ju bara om att betala lägst möjliga skatt på utfört arbete.LäsLus skrev:
Det är bara 22% skatt på den värdehöjning man åstadkommer genom att lägga ner privat arbete.
Moderator
· Stockholm
· 57 845 inlägg
Har det framgått i tråden att lägenheten är spekulationsköpt? kan väl lika gärna vara en lägenhet man flyttat ur, men vill renovera före försäljning? Dvs. renoveringen är spekulation, men inte nödvändigtvis ägandet av lägenheten.