Juridik
kulle: TS är kanske tråd troll Vill vara i centrum men inte synas eller höras.........
basseman: Prata med en jurist och ta därefter in en besiktningsman som får titta på det som är fel. Var noga med att bjuda in motparten till besiktningen annars kan motparten hävda att besiktningen inte är giltig. Högst troligt så kommer du att få stor del av kostnaden betald (för jurist och besikningen) genom hemförsäkringen om du har en tvist med motparten. Högst värt pengarna och du sover
-MH-: Revriks hade ett temanummer om slitageersättningar i deras tidning Bulletinen. Något för TS att läsa igenom? http://www.revriks.se/media/1349/bulletinen-nr-1_web.pdf
byggarätt: [citat] Det är ju katastrof att de grävt på er mark! Att i all framtid hålla reparerbarhet på kabeln innebär ett elakt avtal som inskränker era rättigheter till er egen mark. Jag hade krävt skadestånd samt att de flyttar kabeln till tomtgräns! vanligt att de gör så här o erbjuder reducerad egenavgift...sedan lurar de dig skriva på ett avtal som i praktiken ger dom fri
Räknenisse: [citat] Vilka nya fastighetsbildningar och gränser som godkänns bedöms efter om fastigheterna blir ändamålsenlig och påverkas inte av om det redan är köpt. Köpekontrakt har normalt en klausul om att ifall styckningen inte godkänns så går hela köpet tillbaka. Och att man accepterar en viss smärre ändringar av gränsen som lantmätaren gör (ev. med ersättning för arealskillnad)
thomasx: Men då har du väl också sett att mäklaren skulle ordna en fullmakt för att få bort grejerna?!?
oceanis: Ersättning för sakskada och skadestånd brukar vara skattefria. Men det är bara att ringa skatteverket om du är osäker.
Johan Gunverth: [citat] OK. Misstänkte att det kanske var så.
Räknenisse: [citat] Sannolikt. Men då måste man argumentera på ett annat sätt för att få stöd för det. Beroende på vilken typ av plats vi pratar om kan det måhända finnas andra orsaker till markvädret också, i vart fall i teorin.
Jensnorrland: Då vi "nyligt" sökt bygglov och dessa frågor var på tapeten, Markplan är medelvärde av tomthöjden, och där i begränsar även sockelhöjden ovan medelvärde på tomt. Bygghöjd är oftast men inte alltid höjd till väggbandet av den sida av huset som bestämmer höjden oftast den som vätter mot gatan. Kan till läggas att bygghöjden är räknat från markens höjd runt sockel efter att
d_j: Vet att det är fel forum, men hoppas nån kan ge bra tips på en jurist i arbetsrätt i Norrbotten, Vill inte ha nån allmän jurist, detta gäller enbart arbetsrätt.
islander: Sånt här tas upp på årsmöte och därmed i protokollen orkar man inte ens bry sig att läsa dem så får man skylla sig själv , är man inte nöjd med det ideella arbete som utförs så kan man alltid engagera sig och göra det bättre själv..
Kalle_A: Jag har upplevt det du beskriver och analysen är kanske rätt men jag vill gärna ytterst tro att det finns kloka förnuftiga människor i alla verksamheter. Sen kan jag lägga till att metodiken och sättet jag beskrev är en variant som ibland gör att man kommer vidare snabbare och blir det läge för prövning på högre nivå så är dokumentation av typen jag beskrev ibland väldigt
tappvattenledning: Hej! Vi bor i ett radhus med tillhörande samfällighetsförening. Vi råkade nyligen ut för en vattenledningsskada då en ledning med inkommande vatten (tappvattenledning) gick sönder. Läckan uppstod på tomten, ca 1 meter från husbyggnaden och ett par meter ner i marken. Vatten som ansamlades rann in genom ventiltrumman i husfasaden och in i källaren. Senare började denna ventiltrumma
OSTRUNE: För att förtydliga: Dom har frågat mig om dom får ställa ett skåp på vår tomt. Dom har inte krävt. Jag har dragit min serviskabel till av dom anvisad plats. Frågan om att placera skåpet kom efteråt, tror därför inte dom kan kräva mig på extra kostnad för att serviskabel behöver förlängas. Jag har meddelat att vi helst inte vill ha skåpet där (dock inte sagt blankt nej). Dom
toolman77: Kan det vara en del av stockholmsström projektet? Även om Vaxholm inte verkar vara med http://www.stockholmsstrom.net/ Eller är det en mindre eldning som t.ex ska mata de 150 villorna som ska byggas?
Helenamittbena: Vad bra! Frågan är dock om man vill bygga om en befintlig carport till ett garage (bygglov krävs) eller om det då kallas för en nybyggnation. Carporten byggs om till ett garage men garaget blir ju å andra sidan nybyggt... Någon som vet?
hempularen: Nej, det är inte vårdslöshet att använda badrummet efter beräknad livslängd. Styrelsen la och bör besiktiga lägenheterna med jämna mellanrum. Om man vid en såda besiktning ser tydliga problem, ex. en sprucken skarv i plastmattan, då kan föreningen ålägga medlemmen attåtgärda. Det är bara om man ignorerar ett känt fel som det kan vara oaktsamhet.
AndreasS_123: Bygger du genom husfirma eller själva? Liknande sak hände mig med mitt husbygge, har delat entreprenad stomresning genom husleverantör och problemet är att den snickarfirma som husföretaget anlitat har gjort arbete som inte stod i deras kontrakt och kräver nu ersättning av mig i detta. Eftersom det är husföretaget som anlitat snickarna skulle jag ta samtliga diskussioner med dem, det är
kindvall: Om nu TS och hennes man, samt bror och sambo är delägare, vad händer om sambon separerar från TS bror? Vem skall lösa ut henne ,TS bror eller samtliga delägare?
Martin_B: [citat] Det är lugnt, vi lider gärna med dig :D
Anna_H: [citat] Hur gamla barnen är spelar ingen roll i det sammanhanget. Ska dock påpeka att jag inte vet om det går att avstå så att inte hens barn ärver, elelr om det blir så att arvet automatiskt bara hoppar över en generation, så att de också måste göra ett avstående/avsägande. Detta är det vettigaste jag hittar, men där framgår inte riktigt så krångliga detaljer.
Anna_H: Det är inte troligt att kommunen accepterar en ny utfart mot 70-väg, de flesta är väldigt restriktiva mot sådant numera. Tror också på att be LM om hjälp att få ett tvingande servitut, där det är inskrivet hur bred vägen, dess diken/sidobitar/vad det nu kan kallas (så att de inte får sätta plank dikt an mot er väg), samt att ni har rätt/skyldighet att själva underhålla vägen.
billy_baver: Du kan kontakta den kommunala myndighet som avtalat markupplåtelse med nätbyggaren. Till avtalet finns kartor som i detalj visar exakt var på allmänplats och gatumark som man gräver. På samma kartor framgår det således var nätet inte anläggs på kommunal mark.
roland53: Ja, har du detta intygande skriftligt och felaktigheter uppdagas så får du väl kräva av din projektledare att han redovisar vilket behörigt företag som utfört el-och vvs arbetet, genom att visa fakturor el liknande. Om det är felaktigt gjort så kan du reklamera arbetet till projektledaren, som jag förstår, är huvudansvarig för projektet. Han får sedan i sin tur gå vidare till sina
roland53: Ja,så kan det vara. Kolla med din kommuns bygglovsavdelning. Kan skilja väldigt från kommun till kommun och för den delen från kvarter till kvarter. Är helt beroende på hur detaljplanen ser ut.
Csms: Ok. Några förtydliganden. 1) Det handlar inte om mig, isåfall hade jag skrivit det. 2) Inte byggvaruhus som i bauhaus, byggmax eller k-rauta utan som i beijjer, woody, xl bygg eller optimera. 3) Det har inte skickats någon ritning, det har beställts på plats med hjälp av ritningen. Jag kan kolla upp om den även kopierats som en del av ordern.
harry73: [citat] jag förstår att inte alla tycker lika, därför skrev jag hur jag skulle uppfatta det om mina föräldrar skulle ge mig en gåva som enskild egendom. Det är mycket möjligt att även jag tycker att enskild egendom är bra, men då är det jag som bestämmer det, eller i alla fall jag som frågar om det.
HerrK: Uppdatering. Efter många om och men och jagande fick jag precis tag i en av ägarna till borrfirman. Han var mycket trevlig och vi hade ett långt och givande samtal om allt möjligt. Bl.a så beklagade han sig över den uppkomna situationen och bad om ursäkt för att ingen hade kontaktat mig angående detta. Han försäkrade mig också om att dom tar fullt ansvar för skadorna som har