Juridik
Kvackatore: Varför väljer man att bo på landet om man inte tål vad det innebär att bo där? Om bonden inte sköter markerna så kommer de växa igen och du kommer finna dig bo i ett gigantiskt slyområde/snårskog efter ett par år. Därefter kommer antagligen bonden sälja av marken till en exploatör som som smäller upp ett småhusområde och vips bor du i en villaförort istället för på landet.
hempularen: Vi får väl förutsätta att TS inte yrkat på avdrag för kostnader som ersatts av rättsskydd eller hemförsäkring. och det verkar ju inte heller vara det som skatteverket haft invändningar mot.
shieldfire: [citat] Nästa gång ... =) Den ruttna väggen stör mig mer, eftersom säljaren rimligen borde känt till också den. Men jaja, det är helt vårt fel. Och kostade inte mycket att laga. Det var inte heller det felet jag syftade på.
Odjuret: [citat] Jag tolkar det inte som att det är så självklart att få nedsättning av avgiften i TS fall. än mindre häva köpet. Hälsoskäl måste nog kunna bevisas för att kunna åberopa... Men min åsikt om Lawline kvarstår :D
Sne4: Intressant att bägge synsätt lyfts här: "Så klart att det ska betalas för veden" samt "jag skulle aldrig betala för lite ved, det ska ingå" I de köpekontrakt jag har fått från mäklarfirmor tidigare har just bränsleförråd varit reglerade. Vad står det där? Annars så är det som det skrivs här numera gängse kutym att man betalar för bränsleförrådet, det är lösöre. När vi
Uppsaladröm: Bart- tack för ditt råd. Tror vi ska göra så. Vi gillar ju verkligen det de gjort, även om kommunikationen inte varit helt bra. Linus- de specade inte mer i offerten än antal fönster, vilken typ av glas som skulle sitta i luften samt en enkel principskiss och slutligen två mått: höjd och bredd på fönstren. Alla andra mått som vi gett dem i beställningen utelämnade de. Men som jag
fahlis: På Riksdagens webplats finns alla nu gällande lagar i fulltext. http://www.riksdagen.se/
hempularen: Om man tar hänsyn till skrivningen i 22 §, så är det en dålig förhandlingstaktik att redan i inledningen erbjuda sig att acceptera en ekonomisk kompensation. För kompensationens storlek har (enl. 22 §) inget med kostnaden för avhjälpande att göra, utan kopplas till hur allvarligt felet är för kunden. Så om man då redan i inledningen säger att man kan tänka sig ek. ersättning
sir_daniel: Missminner jag mig inte så är det väll ingen fastighetsskatt de första 5 åren också? Men så länge det finns ett maxtak trumfar roten den summan (om man nu ska utnyttja rot)
andr-eri: Min granne har sprängt trots mina protester, och skadat mitt hus för över en halv miljon trots alla försäkringar om att allt skulle gå bra. jag har slitit hundratals timmar med Jurister och nu ett år senare har de äntligen börjat gå med på att de har någon form av ansvar. Om din granne tänker spränga är 6000 ett litet pris att betala för att slippa. Gör det...
oceanis: Är det verkligen läckage och inte kondensvatten på röret? Det är inte helt ovanligt med kondens på både inkommande rör och vattentank.
huggan: [citat] Ja det är klart att pratar vi om bygget så är det en helt annan sak och en helt annan lag som heter konsumenttjänstlagen. I det här fallet har bygget inte ens börjat och det är det jag pratar om.
Joppa83: Ok det är ju bra. Finns det nån vänlig själ som kan göra en uträkning på hur en bodelning ser ut?
Ontrack: Jag startade en ny tråd då jag har ett liknande problem, men kanske (?) lite bättre förutsättningar. Om någon som har kommenterat här kunde ta en snabb titt vore jag evigt tacksam https://www.byggahus.se/forum/juridik/283243-extra-grus-grundentreprenad.html#post2557440
steve5432: Ja det verkar klurigt det här i och med det gått några år. Dock kan man ju konstatera att grannen verkar vara en märklig typ som gör ett sånt här tilltag utan att prata med grannen på andra sidan staketet. Otroligt respektlöst och ger mig en signal om att denne är totalt ointresserad av att hålla en god grannsämja. Ibland kan sådant här dock ske av misstag/tankeförvirring, men då
tommib: Hmm..... Det var intressant. Då "får" man inte skriva under i efterhand alltså. Samtidigt var det ju tydligt att man som ledamot inte kan vägra. Lite konstigt att det är dagen för undertecknande som gäller, reglerna är nog anpassade för företag och inte för en samfällighet där saker lätt blir liggande...
Mikael_L: Möjligtvis går en anmälan att dra tillbaka (rent tekniskt), men en utredning ska ju starta så fort anmälan kommit in, och en utredning kan ju inte den ursprunglige anmälaren stoppa. Sen kanske utredningen ändå läggs ner, eller går till åtal.
Marcus_L: Tomten är fastigheten, husen är fastighetstillbehör. Du skall säkert betala en avgift per hushåll (per fritidshus) och inte en avgift per fastighet. Ta en titt på din kommuns hemsida om avgifterna , står något om delat kärl också. Ring, fråga och förklara läget :-)
Sne4: Som skrivits tidigare så är kapitalförsäkring det som jag känner till som ett vettigt val, och själv valt: Går att låsa upp medlen tills förmånstagaren fyller 25 (om så önskas) - Det har jag gjort. (Vill inte att mitt ex ska tömma sparandena för att täcka för sina skulder om jag skulle trilla av pinn...) Går även att skriva dit villkoret att det ska var enskild egendom. Om det
Räknenisse: Här finns lite att läsa: http://www.arrendenamnden.se/ Viktigt att tänka på skillnaden mellan arrende och nyttjanderätt också för att veta vilket av det man faktiskt vill göra och så att det skrivs riktigt.
Mikael Petersson: Har fått bekräftat ett byggfel på min villa som är ca 7 år. Detta gäller tvättstugan. Fått fuktskada som skall åtgärdas. Husproducenten säger sig endast vilja åtgärda det lokala problemet vilket för min del kommer innebära att jag kommer få annan matta vid den ytan. Jag vill ju givetvis inte ha det så. Har ju byggt nytt och vill då alltså ha utan skarv som det kommer bli i
daysconfused: Problemet är att några verkar tycka att man har 14 dagars ångerrätt på avtal med hantverkare andra tycker att man inte har det. Konsumentverket är osäkra på scenariot jag beskrev ovan. Det verkar råda delade meningar även bland branschfolk. Visar det sig att man har 14 dagars ångerrätt I vissa avtal med hantverkare och hantverkaren inte meddelar detta i kontraktet så kan i praktiken
smurfen72: Förklara för firman att du inte tänker betala i förskott men kan betala i samma stund materialet levereras dom har troligen problem med krediten men kan ju vara duktiga på vvs.
Räknenisse: Bör beaktas vilka servitut som anses relevanta och värdefulla i Lantmäteriets/lagens ögon också. Man kan råka ut för att det man skriver in som servitut inte följer reglerna och då ogiltigförklaras om det senare begärs prövning. Kan t.ex. vara tveksamt om man uppfyller kriteriet på väsentlig betydelse tillräckligt i detta fall. Krävande att formulera ett utsiktsservitut på ett
Alriksson: [citat] Hjulgrävare eller bandare? En 24tonnare bandar man inte runt med på ett villaområde för att skära lite asfalt för man lär få asfaltera om hela gatan om man vrider in på uppfarter osv. En kompis som just gräver fiber fick byta maskin från stållarver till en med gummilarver. Min brorsa har en 21tons bandare samt två 14tons hjulgrävare och att släpa in bandaren för att gräva
Odjuret: [citat] Man kan alltid dokumentera själv. Eftersom byggherren har ansvar för eventuella skador vid en sprängning så brukar de göra en besiktning före. Huruvida de kommer mäta eller inte beror nog på.
hempularen: Ja det är normalt att man avtalar om nivåer i den storleksordningen. Men har bolaget inte avtalat om något sådant så får de inte ta ut det. Tråden handlar ju i huvudsak om vad som avtalats.
Thberg: Är ju avhängt av hur arbetsområdet har definierats i AF. När det gäller skador på brevlådor utanför ett arbetsområde torde det vara fordonets trafikförsäkringen som träder in. Då handlar det om att kontakta aktuell entreprenör/åkare. Sen när det gäller tele/internet/kablar m.m. finns det rimligen en ägare till dessa som inte är TS eller övriga boende i området. Man kan tycka