13 641 läst ·
54 svar
14k läst
54 svar
Säljaren lämnade inga kvitton
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Jag har en bakgrund som fastighetsmäklare, hussäljare, byggare och nu KA. Har varit med om mycket strul som i 99 fall av 100 löst sig genom medling.JohanLun skrev:
Kvitton är säljarens egendom, hör INTE till huset. Behöver sparas (om man sparar över huvud taget) till eventuell deklaration eller för skojs skull. Är säljaren snäll så får man dom eller kopior om inte annat avtalats. Finns absolut ingen skyldighet att spara något om huset.
Den dag du skriver på köpebrevet så har du godkänt att alla villkor i köpekontraktet är uppfyllda och du har tagit över ansvaret för allt. Har du då inte fått dom kvitton som du ville ha är det för sent rent juridiskt. Vid fastighetsaffärer gäller ENBART skrivna avtal. Sen kan man krångla till och ha muntliga avtal vid sidan om fastighetsaffären, men det är en annan sak.
Säljaren kan anse att du försvunnit från jordens yta om han vill samma sekund som köpebrevet är underskrivet. Detta gäller juridiskt, sen kan man prata moral och annat, men det är en helt annan sak.
Sen blir inte ett badrum sämre utfört för att man inte får kvitton och intyg. Diskmaskinen går inte lättare sönder för att säljaren inte lämnar över kvittot. Värmepumpen lider inte större risk att gå sönder den 25/12 bara för att kvittot inte följde med.
Sedan så finns det någon dom som berättar vad som är andra handlingar rörande fastigheten, vilka är av betydelse för köparen som ägare av denna? Det skulle lika gärna kunna vara manualer och instruktionsböcker, viktiga telefonnummer.
Inte kvitton och fakturor. Eventuella papper på att badrummet är utfört av behörig, är egentligen bara intressant om det visade sig att det inte var korrekt utfört. Frågan är hur rätten tolkar detta? Jag tror inte att någon dragit detta så värst långt. För vad skulle då ersättningen vara?
Det är hur vi tolkar det hela. Men utan att vara jurist kan jag känna mig säker på att det inte är så enkelt att man får ersättning från säljaren bara för att kvitton inte finns. Men om badrummet börjar läcka så är det inte pga att säljaren inte skickat med alla papper. Ett badrum som börjar läcka skulle kunna eventuellt gå som dolt fel. Då är det säljaren som skulle ha glädje av dokumenten....
Sedan så finns det någon dom som berättar vad som är andra handlingar rörande fastigheten, vilka är av betydelse för köparen som ägare av denna? Det skulle lika gärna kunna vara manualer och instruktionsböcker, viktiga telefonnummer.
Inte kvitton och fakturor. Eventuella papper på att badrummet är utfört av behörig, är egentligen bara intressant om det visade sig att det inte var korrekt utfört. Frågan är hur rätten tolkar detta? Jag tror inte att någon dragit detta så värst långt. För vad skulle då ersättningen vara?
Det är hur vi tolkar det hela. Men utan att vara jurist kan jag känna mig säker på att det inte är så enkelt att man får ersättning från säljaren bara för att kvitton inte finns. Men om badrummet börjar läcka så är det inte pga att säljaren inte skickat med alla papper. Ett badrum som börjar läcka skulle kunna eventuellt gå som dolt fel. Då är det säljaren som skulle ha glädje av dokumenten....
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Det många glömmer är att villkoren i köpekontraktet anses vara uppfyllda då köpebrev skrivs under.
Så regel nr1 är att se till att du som köpare är nöjd med allt innan du skriver under. Finns vissa undantag, men få och ovanliga (städning formuleras ofta så att det gäller efter köpebrev)
Så regel nr1 är att se till att du som köpare är nöjd med allt innan du skriver under. Finns vissa undantag, men få och ovanliga (städning formuleras ofta så att det gäller efter köpebrev)
Medlem
· Södermanland
· 614 inlägg
En sak som jag tycker framgår dåligt i den här tråden är att säljargaranti, alltså en garanti som butiken upprättat, oftast bara gäller den ursprungliga köparen. Och om det är det som är faller så finns det väl ingen anledning att få med några kvitton? Och konsumentköplagens rätt att reklamera ursprungliga fel gäller också bara den ursprungliga köparen.
En tillverkargaranti däremot, vilket kanske är vanligast på vitvaror, är upprättad av tillverkaren och följer med produkten oavsett vem som äger den.
http://www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi/se-upp-for-begagnad-garanti-vid-ditt-natkop/
En tillverkargaranti däremot, vilket kanske är vanligast på vitvaror, är upprättad av tillverkaren och följer med produkten oavsett vem som äger den.
http://www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi/se-upp-for-begagnad-garanti-vid-ditt-natkop/
Fast... det räcker att säljaren tycker att obehaget överväger mödan att skicka en kopia på kvittot om köparen mailar och säger att han kommer kontakta "sin jurist" om han inte får kvittot för att i annat fall säljaren får stå för kostnaden.
Även om det inte realiseras, eller ens skulle ha en chans att vinna så kanske det får säljaren att göra detta...
Ofta står inte på kvittot vem som köpt, då spelar det ju ingen roll.
Uppenbart är att det finns väldigt skilda meningar om vad som anses vara rimligt att hjälpa till med.
Även om det inte realiseras, eller ens skulle ha en chans att vinna så kanske det får säljaren att göra detta...
Ofta står inte på kvittot vem som köpt, då spelar det ju ingen roll.
Uppenbart är att det finns väldigt skilda meningar om vad som anses vara rimligt att hjälpa till med.
Om man då sitter där på kontraktsteckningen (eller snarare antar jag det är vid tillträdesdagen) och säljaren säger att han glömt ta med kvittona. Ska man inte betala då, eller vad är rådet? Hur skulle du agerat som mäklare?Autodidak1 skrev:
Sen tror jag (utan att betvivla din kompetens) att variationen på juridikkunskaper hos mäklare varierar starkt, vi träffade iallafall på några stycken som inte kan ha varit vakna på utbildningen, alternativt är det inte så många poäng juridik som är obligatoriskt? Jag är inte alls insatt i hur många poäng en mäklare läser... Men för de flesta säljare/köpare, även de som har relativt goda juridikkunskaper, så litar man nog på det mäklaren säger (på gott och ont) och därmed kanske många då missar att som du säger trycka på om detta vid kontraktskrivning. Många köper bara en eller ett fåtal fastigheter under hela sitt liv...
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Att inte skriva på är knappast ett alternativ eftersom säljaren inte är skyldig att lämna ett enda kvitto. Låter du bli att skriva på så bryter du mot köpekontraktet. Du kan bryta kontraktet. Men då måste säljaren bryta mot viktiga punkter för att inte köparen ska bli skadeståndsskyldig. Och vem som felat mest avgör domstol.
Men det är en lång historia med en miljon möjligheter.
Det jag ville peka på är att då köpebrevet är påskrivet så anses villkoren i köpekontraktet uppfyllda om inget annat avtalats.
Köpebrevet skrivs på tillträdesdagen
Men det är en lång historia med en miljon möjligheter.
Det jag ville peka på är att då köpebrevet är påskrivet så anses villkoren i köpekontraktet uppfyllda om inget annat avtalats.
Köpebrevet skrivs på tillträdesdagen
Redigerat:
Vi hade en värmepump som gick sönder.
Ringde tillverkaren som vill ha ett serienr endast och kom fram till att det var 1år.kvar.av garantin.
Behöver.inte.bråka.o kvitton från säljaren det är.inget.som man.har rätt.att.ta.över
Ringde tillverkaren som vill ha ett serienr endast och kom fram till att det var 1år.kvar.av garantin.
Behöver.inte.bråka.o kvitton från säljaren det är.inget.som man.har rätt.att.ta.över
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Får man använda andras ritningar utlämnade av offentlighetsprincipen ??
Bygglov -
Kvalité på "säljarens" besiktningar
Köpa & Sälja hus -
Får mäklaren eller säljaren ha invändningar mot val av besiktningsman?
Juridik -
Vad är Köksförsäljarens ansvar vid felmätningar?
Kök -
Säljaren lämnade lösa trådar oisolerade vid alla lamputtag.
El