Juridik
exeln: I Kontraktshandlingar kommer "ritningar enligt kontraktshandling" på andra plats utan att specificera ritningar någonstans. Längre ner kommer Programhandling där de räknar upp en beskrivning av garaget. Dock fanns ej denna framme vid kontraktsskrivning så den går ej att hänvisa till.
bakterie: Rimligen är mobilt bankid sårbart för fjärrstyrning. Om någon lyckas få in en trojan så borde bankid appen kunna fjärrstyras, och koden sniffas. Med tanke på mängden sårbara telefoner kanske detta är den mest troliga attackvektorn. Telefontillverkarna är generellt urusla på uppdateringar, och användare installerar appar utan att reflektera.
Squall Leonhart: [citat] Det är väl egentligen ett återkommande problem i juridikdelen. Folk frågar om sina rättigheter inom ett problemområde men visar sällan upp konkreta exempel på vad problemet är utan väljer att beskriva det med egna ord kryddade med känsla. Är man så generell så kan man lika gärna svara på alla likvärdiga problem med en länk till jordabalken. Men trådskapare vill ofta att
prototypen: I tidningsartikeln står att det var ett elfel som stängde luckorna. Larmet hade visst bara kvitterats flera gånger. Protte
galento: Hej,ett par av de som har beviljad deltid har barn som är utflugna och har egna hem och dessutom fick den ena beviljad deltid efter vi började diskutera detta med min ansökan om deltid.Och då hoppas man väl att villkoren ska vara lika mellan anställda.
Husvagnsthord: Generellt tror jag att byggnadsnämnden och förvaltningen är generösa med att ta bort kravet på slutbesked innan nyttjande när det handlar om utbyggnader av enfamiljshus. Det uppstår ju en del praktisa problem för familjen. Beslutet kring mina 32 m2 togs av byggnadsnämnden på Gotland. En bekant i Stockholm, Huddinge, fick för tre år sedan samma undantag för ett utbygge på 100 m2.
Chrissofsweden: [citat] Exakt den risken som skrevs ovan var det. Tack och lov blev jag ordförande med en ekonom till kassör och sekreterare som var anställd på Skanska (annan avdelning men med många kontakter). Tillsammans arbetade vi tillsammans, stred mot Boklok/Skanska och har nog vunnit de flesta fighter vi tagit oss an. När jag flyttade nu juni 2016 så hade vi väldigt bra ekonomi, extremt fina
Beginners: Hej, Jo, vi fick se hans anmälan mot sig själv... där har han gjort en vändning och pekar nu ut säljaren som "bad guy". Detta är något han aldrig ansett eller påpekat tidigare, vare sig skriftligt, telefon eller när vi tre haft möten om detta (jag, säljaren och mäklaren). Mäklaren gör det väldigt tydligt i sin anmälan att allt han sagt är sådant som säljaren sagt till honom.
hakan_o: [citat] Jag är väl också på det stora hela nöjd med IVT vad gäller funktioner och energiåtgång så här långt. Men det känns som om övriga fabrikat kan prestera likvärdigt så för den skull behöver man inte välja just IVT. Om det blir sämre tider framöver så kommer det säkert inte att bli bättre bemötande och support hos dom som redan idag när det är bättre tider har
sneseglare: Oj här var det många svar!:) Huset är byggt -79. Dock är köket och vitvarorna bytta 2003 av förra eller förrförra ägaren. jag inbillar mig att dom vi köpte av borde ha sett fukten när dom flyttstäda. Man ska väl städa bakom kylen då? Diskmaskinsunderlägg har jag köpt till dom nya skåpen, så detta kommer inte hända igen. Då blir det alltså till att leka hantverkare idag då
Magnus Ottosson: Tack för alla svar och kommentarer. Det löste sig fint. Jag har betalt det gamla bolaget för det jobb som de gjort. Varken mer eller mindre. Och de nya bolaget får betalt för det jobb de gör. KKF ville bara veta vem som jobbat och när jobbet var klart och det var jag ärlig med. Så det verkar som allt löser sig som det bör.
Räknenisse: Lantmätaren kollar fastighetsregistret och om servitutet finns inskrivet där så kommer han att bevaka frågan och se till att det skrivs i beslutet vad som ska gälla för detta servitut. Eftersom dina rättigheter berörs räknas du som part i ärendet med möjlighet att yttra dig, får beslutet delgivet och kan överklaga. Om servitutet inte är inskrivet: bevaka själv och meddela
Räknenisse: [citat] Nja:confused: Jag läste som att det var typkoden som var hindret ifrån TS inlägg och att detta var info från skatteverket. Det finns väl ingenting annat i taxeringen som kan ha minsta påverka på ROT-bedömningen så jag antog att typkoden var den springande punkten där, och eftersom TS talar om den ändrade användningen som central för frågan...?
AndersS: [citat] Nja, så enkelt är det inte utan styrs av jordabalken. Fastigheter byter ägare och i vissa fall kan ett avtalsservitut upphöra direkt t.ex. vid exekutiv försäljning. Styrande för avtalsservitut är jordabalken och det är den tjänande fastigheten som ska upprätta avtalsservitut till den härskande. Men det är ett komplicerat område där man själv inte bara kan skriva vad som
Anonymiserad 88753: Allt det här handlar egentligen om att vi måste acceptera att vi alla är olika. Vi har olika livsvillkor, olika förmågor olika livsstil olika arbetsvillkor olika livserfarenhet gör olika prioriteringar osv osv. Vi lever ju i ett mångkulturellt samhälle ;) Det innebär ju att vi inte alla måste se på begreppet "Familj" på samma sätt. Jag känner både kvinnor som fastnat rejält i
peter_sweden: Hej Ev kan jag ha anslutning till kommunalt vatten och avlopp över en granntomt. Vad bör inså fall regleras i servitutet? Med vänlig hälsning, Peter
FieroGT: Efter en del turer har handläggarna ett förslag till politikerna att ta bort iden med samfällighetsförening. Området är en utbyggnad av en stadsdel där skötsel av vägarna betalas på skattesedeln. Då har kommunen inte någon rätt att plötsligt på en utbyggnad av området börja föra över kostnader på oss boende. Det handlar i så fall om dubbel beskattning. Det som nu krävs är
Marlen Eskilsson: Jag har raderat osakliga inlägg med personliga påhopp. Skärpning!
Tgjensen: [citat] Rev ut stommarna igår så det är det de får ta ställning till idag förhoppningsvis
Rickert: Brygg en stor kanna gott rykande kaffe, köp en vetelängd och sätt dig ner med kommunen. Där finns svaret.
TorpAnders: Du har missförstått tabellen. Tomtyteavgiften kan inte överstiga summan av de fasta taxorna dvs 232 000 2x 232 000 = 462 000:- Med ett boningshus blir det 189 200 2x 189 200 = 378 400:- Diff 83 600:- plus ledningar och anslutning/mätpunkt i huset så det blir lätt + 100 papp på den. 100 papp i pensionspengar är mycket...
hempularen: Har för mig att en av domarna som ligger till grund för 1,2m talar om att det inte får bildas ett användbart utrymme under altanen, för då skall den ingå i byggnadsytan.
Remco: Finns det någon bra sammanfattning på saker som ska finnas på ett husbygge (1-familj hus) ? Jag hittar bara regler för vem som har ansvaret men det ligger genom entreprenadsavtalet på entreprenören.
hempularen: Jag tycker det är hög tid att avbryta den här diskussionen, som spårat in på hur förträffliga människor advokater är eller inte. Med andra ord urspårad. /moderator
Anonymiserad 88753: [citat] Jag tycker det är enormt kränkande och fräckt att kräva att få hälften av alla gåvor ens sambo får.
kulle: TS är kanske tråd troll Vill vara i centrum men inte synas eller höras.........