Anna_H
Anna_H: [citat] 30 år är inte mycket i sammanhanget, har bott i mitt hus så länge och kommer att bo här minst 30 år till 🙃 Med det sagt är det fritt fram att klippa häcken som tråden handlar om, TS har ju pratat med grannen och gett honom chansen att åtgärda den. Vi vet inget om väderstrecken, med lite tur är TS sida sydsidan, då är chansen stor att det kommer nytt grönt inom några
85 svar · 49,8k läst
·
Cristina1948
Cristina1948: [citat] Nej, det blir inte TS som blir drabbad om företaget ertappas för bedrägeri. TS drabbas om han inte har rätt till rotavdrag. Företaget är den åker på böter eller en anmärkning.
23 svar · 5,5k läst
·
E
El oso: [citat] Kan inte annat än hålla med. Inledde en process med Lantmäteriet men det spårade ur kostnadsmässigt trots att de lämnat en preliminär kostnad innan så vi avbröt. Nu har jag fått en ny granne å nu gick det bra att putsa färdigt. Äntligen!
57 svar · 12,8k läst
·
E
eftertänksam: [citat] Den ser jag som helt meningslös ur ett legalt perspektiv. Den ersätts istället med en avgift för köpoptionen som åtminstone motiverar köparen tillräckligt mycket alternativt håller mig som säljare helt nöjd även om köpet aldrig genomförs.
3 svar · 892 läst
R
Räknenisse: Om det nu är en samfällighet så är det väl normalt att fastighetsägarna betalar för investeringar som görs. Är själva anläggningen som byggs parkeringar/laddplatser som bara räcker till en del av BRFs medlemmar (eller hela samfällighetens olika delägares intressenter?) är det rimligt att lägga hyresnivån så att det över tid beräknas bli mer eller mindre kostnadsneutralt för
6 svar · 1,1k läst
A
ArneTW: [citat] Det är möjligt att jag ser lite skenfejder... Men att inte fundera över potentiella konsekvenser är i min syn lika fel som de halvsanningar/lögner som föreslagits som "lagliga" råd. Det är i min erfarenhet alltid billigare att imaginära fejder innan man drar igång riktiga.. Men du kanske bara gillar riktiga fejder. /ATW
23 svar · 2,4k läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Ansvarsförsäkring för att man har gjort fel och orsakat en skada.
20 svar · 2,1k läst
returen
returen: [citat] har aldrig gjort detta åt nått håll typ "varför då"
61 svar · 7,4k läst
H
hempularen: Men sådana frågor blir ju omöjliga bevismässigt. Mäklaren påstår något som visar sig inte stämma. Säljaren blånekar till uppgiften. Köparen stämmer mäklaren som påstår att säljaren har sagt det, han bara vidarebefodrar vad säljaren uppgivit. Men säljaren nekar. IK princip borde mäklaren åka dit på det då. Om köparen kan visa att mäklaren faktiskt har sagt det, men sedan
10 svar · 1,3k läst
·
13th Marine
13th Marine: [citat] Låter som att det behöver kollas upp vad som avtalades vid inkopplingen. Spontant lät det på fastighetsägaren att de varit tydliga med vad som är inkopplat och att man velat göra rätt för sig.
2 svar · 476 läst
H
hempularen: [citat] Det kan väl vara värt att lägga lite tid på att reda ut vad som skulle kunna vara bevisbart. Och utifrån det se om något kan göras. Att ogiltigförklara lagfarten skulle ju kunna vara ett sätt att komma förbi vanliga preskriptionstider.
23 svar · 13,6k läst
·
Miljöinspektören
Miljöinspektören: [citat] Svar nej. Komplexa objekt/ärenden stöttar vi givetvis varandra. Dubbla inspektörer är vi vid inspektioner i människors hem ur flera aspekter. Skulle det dessutom finnas en hotbild är det inte orimligt att vi är två ur arbetsmiljösperspektiv. Erfarenhet spelar givetvis en roll också.
123 svar · 69,6k läst
·
L
llundberg: [citat] Instämmer.
105 svar · 36,0k läst
P
Patrik Hazard: Ansvaret är mycket riktigt ditt. Kan du lägga brädbitar, plyfaslattar eller liknande under ställningens ben? Är det betald arbetskraft med f-skatt som ska utföra jobbet? Då krävs att det finns intyg/certifikat på ställningen också beroende på hur hög den är. Då blir den sanka marken en ickefråga då den certifierade ställningsbyggaren genom intyget garanterar att ställningen är
2 svar · 1,4k läst
M
Marcus-AA: [citat] Kan det vara så att du själv kanske använder väg över annans mark, kanske tom över samma fastifhetsägares mark? /M
23 svar · 10,8k läst
·
C
cpalm: [citat] Kanske det, men vad får dig att landa i denna uppmaning? Utan att för den skulle ifrågasätta avgiften skulle jag själv definitivt velat få klarhet i omständigheterna innan man bara betalar in. Dvs. i praktiken frågat "arrendebonden" hur upplägget är. Låter ju lite mystiskt att föreningen skulle ta på sig att fördela avgiften på upplåtarens arrendatorer utan att dessa i sig
11 svar · 1,6k läst
C
chreek: [citat] Kan man få ta del av din motivering som gav dig dispens?
5 svar · 6,0k läst
T
Tigri: [citat] OK, är det så det är. Tack för svar,
6 svar · 1,1k läst
·
G
Glunten49: [citat] Det enkla svaret är Ja. Det är det som gör att styrelsen vill att det skall stå tomt redan nu eftersom de inte verkar förstå att det är hyresgästen som skall överta det ansvaret. En annan aspekt är att det skall finnas utrustning i skyddsrummet som gör att det kan användas som skyddsrum, det kan vara delar till att driva fläktar manuellt med vev eller för att kunna stänga
165 svar · 30,3k läst
·
B
brygus: Hej! Gjorde en trapprenovering i början av året genom ett större företag i Stockholmsstrakten. Trappan var sedan innan målad och ägaren var på plats innan för att kolla förutsättningarna och för att lämna offert. Själva utförandet gick till på det viset att man först genomförde en "knarreducering" dvs skruva en del skruvar mellan planstegen och vagnstycket för att få bort
0 svar · 474 läst
Jinnn
Jinnn: [citat] Hej Jag upplever lågfrekvent buller i sovrummet varje sommar . Ljudet är 100hz och hörs hela natten .Eftersom ljudet kommer endast på sommar när temperaturen stiger så misstänker jag den är fläkt eller likande apparaten .Jag har kontakt granne i samma trappa och även på andra trapphuset alla säger ljudet är inte från deras lägenhet. Förening tycket ljudet är låga och den
152 svar · 106,0k läst
·
K
Kadabra: [citat] [citat] Du äger det du betalt för.Kontakta lantmäteriet o mät,billigare än ett civilrättsligt mål. Utan fakta inget underlag,bara personliga åsikter,
7 svar · 2,1k läst
Miriam Rauthing
Miriam Rauthing: [citat] Det kärleksfullaste du kan göra din käre fars fru, är få henne att inse att huset är hennes, och hon bör lösa alla omkostnader med hjälp av resterande arv, pengar, fordon mm, eller ta ett lån på fastigheten, det är fullt normalt att ha sitt hus belånat. Också omtänksamt och kärleksfullt att få henne att förstå att hon ska klara av underhållet av fastigheten själv, och
276 svar · 84,1k läst
·
P
polaris78: Problemet för 50 åringen som det verkar är ju att man kunnat bevisa att mannen visste att träden var utanför hans tomtgräns och inte fick fällas och sen dessutom har erkänt Hade man istället kunnat spelat på en osäkerhet om vilken sida om gränsen och hävdat att man trodde dom stod på min sida gränsen och att man därför hade rätt att fälla dom ,så hade plötsligt upsåts delen
1 svar · 1,5k läst
S
Supermyra: Men strandskyddsdispens att gräva vid strand eller bygga en brygga kan markägaren nyttja om grannen eller tredje man ansökt på min fastighet. Som frågan i tråden väckte. Finns domar och beslut på att det hindrar inte markägaren att bygga bryggan på den sökta platsen Inom fastigheterna AAAAA:3 och BBBB:8 har kommunen beslutat att bevilja strandskyddsdispens för spång och brygga enligt
28 svar · 3,9k läst
P
Peter787: [citat] Lite anorlunda i Irland... https://www.rechargenews.com/wind/judge-shuts-down-turbines-over-noise-and-slams-unimpressive-wind-farm-owners/2-1-1829784?zephr_sso_ott=TlE1rP
238 svar · 16,2k läst
·
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Om gåvobrevet definierar egendomen som enskild så finns ingen dold samäganderätt trots avsaknad av specifikt äktenskapsförord. Gör det inte det är det som du konstaterar så att din hustru i praktiken redan har dold samäganderätt. Skatteverket menar (av bekvämlighetsskäl) att dold samäganderätt inte räcker för att få ROT-avdrag i ett ställningstagande från 2009. Det kan man
5 svar · 844 läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Stadgarna som föreningen har beslutat om är bara att begära ut från samfällighetsregistret, bara att emaila Lantmäteriet så kommer en PDF-fil med vändande email. Här finns kontaktuppgifterna: https://www.lantmateriet.se/sv/fastighet-och-mark/samfallighet--aga-och-anvanda-gemensamt/samfallighetsforening/samfallighetsforeningsregistret---sfr/
10 svar · 1,5k läst
·
K
kindvall: Här kom kommunen en dag för att placera en p-automat samt skylt i en liten oplanterad yta ut mot gatan på vårt BRF-hus. Från balkongen frågade jag killarna som göt fundament om de hade koll på att det var på vår fastighet och inte på gatumarken. Det var inga problem enligt dem. Mot slutet av dagen hade föreningens ordförande råkat komma förbi och undrade vad de höll på med. Efter
161 svar · 85,3k läst
·
P
patriklarsson: Läs tråden där jag nyligen skrev att jag inte har något emot att grannen skulle ha 0,5-1m som han påstår, (enligt en icke juridiskt karta). Jag tror de flesta inte vill ha grannars bilar på sin gräsmatta, det är en normal villatomt. Brukar din granne står med bil på din gräsmatta? Grannen har ett vedskjul i tomtgräns och står därmed med bilen på andra sidan (min sida) av detta.
206 svar · 52,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.