A
A555: [citat] tack 5för fina synppunkter ---- har ej valt Hemnet. utan matchning av kunder i databas hos den firma som har flest pågående uppdrag av villor just nu av popular mäklare, 2 finns att välja på där, jag bor i en mindre förort med hus. utanför stan och ett höghusområde finns i köpcentrum där det ofta är bråk med polisen, mm mm låglönefolk. mäklarFirman H och H, har
9 svar · 1,1k läst
A
A555: [citat] hej, insåg för att tjäna 100 000 - 200 000 extra oavsett skulle tex 6 proc i trappprovision göra det blir kontraproduktivt och minusaffär.
6 svar · 887 läst
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Jag tror inte på en aggressiv trappa. Det ger ett skevt incitament där mäklaren inte kommer anstränga sig för ett svårsålt objekt, då belöningen är för liten, samtidigt som hen får orimligt mycket om det ”råkar” bli budstrid. Om vi leker med tanken att mäklarens mål är att få in 100 tkr vid en försäljning för fem miljoner så skulle jag föredra en rak procentsats på 2 %
11 svar · 782 läst
H
HJ-C: [citat] Ett anspråkslöst förslag: Starta en tråd med alla frågor som med viss rimlighet går att få in under samma ämne. Det ger ett möjligen något mer seriöst intryck och sannolikt fler seriösa svar än att tapetsera forumet med olika frågor om samma försäljning.
1 svar · 536 läst
Hammarskallen
Hammarskallen: [citat] Förmodligen tjänar dom INGA pengar i företaget eftersom dom inte tar ut lön. Såna företag vill ingen bank ha.......
44 svar · 10,9k läst
J
jishi: Har tydligen redan diskuterats friskt här https://www.byggahus.se/forum/threads/det-aer-foerfaerligt-infekterad-grannfejd-efter-lantmaeteriets-miss.542204/ 🫣
1 svar · 1,9k läst
Anna_H
Anna_H: Rörig situation. Rent moraliskt är det enkelt att säga att ni borde ha rätt till de 30 000, men det verkar ju som att avtalet inte är skrivet för det, då man faktiskt justerat så att köparen inte får någon kostnad för att återställa. Vill dock påpeka att ni INTE har bygglov för det som är kvar! Skärmtak på max 15 kvm, plank på max 180 cm höjd, från fasaden och högst 3,6
130 svar · 37,7k läst
·
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Jag tror man riskerar att hamna med en dyrare försäljning och en mindre engagerad mäklare om man pressar tidsschemat så mycket att försäljning blir svårt att hinna med. Bättre att ge sig på priset om man tror att man kan förhandla till sig bättre villkor.
4 svar · 545 läst
H
hempularen: Skulle det vara ett reelt problem, ex. en buss nästan krockar med nåtgon pga. parkerandet så ringer de dit laplisor omgående.
9 svar · 1,8k läst
·
Jenpet
Jenpet: [citat] Du har helt rätt. I min roll skall jag inte dra in medlemmarna i olika kreativa lösningar, även om det vore frestande:-). Jag vill tacka dig för att du tagit dig tid att engagera dig i frågan.
31 svar · 3,8k läst
G
Genomklok: [citat] MRR (mindre än ringa risk) är klassningen under KM. Den kommer sig av att lagstiftningen ställer vissa krav om massorna innebär "ringa risk" (anmälan till tillsynsmyndigheten tex). Samtliga klassningar i NV system är frekvensbaserade, dvs de har ingen tydlig koppling till faktisk risk utan har tagits fram statistiskt utifrån en mängd undersökningar. Just MRR-definitionen är
17 svar · 1,5k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Först: A, C och D är fastigheter som har en ägare. Vägsamfälligheten B är normalt ingen fastighet utan en gemensamhetsanläggning som ligger på någon annans fastighet. Eller är vägsamfälligheten B en marksamfällighet? Typiskt sett så är det inte fastighetsägares ansvar om vatten rör dig naturligt i terrängen från högre liggande mark till lägre liggande mark. Först när man
1 svar · 627 läst
B
Bygghammer: [citat] Om du letat i början av tråden had du kunnat läsa följande: Bygghammer #84 Medlem · 38 inlägg tisdag 18:26 Atan betyder byggnation på höjden. Bygglovsbefriad Altan: Max 3.6m utbyggnad från hus som räknas som bostadshus (ej friggebod, garage etc.) upp till 3.6 meter gäller runt hela huset. Minimi avstånd till fastighetsgräns 4.5m.Finns fler bostadshus på fastigheten gäller
118 svar · 47,7k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Jag antar att det handlar om allmän plats med ändamålet park under enskilt huvudmannaskap. Det är väldigt vanligt när det gäller gamla byggnadsplaner som detaljplan, de hade enskilt huvudmannaskap som lösning för allmän plats. Det innebär att kommunen inte är huvudman för den allmänna platsen som den är vid allmänt huvudmannaskap utan enskilda fastighetsägare i området är det.
3 svar · 1,3k läst
S
sepani: [citat] Det var en bra idé 👍
31 svar · 3,8k läst
D
Anonymiserad 23608: [citat] Ja, på så vis att vi måste spendera flera dagar på plats. Alla tycker att bilmekanikern är dyr, men han behöver bra några timmar per service. Hade det tagit ett par dagar så hade det nog funnits ett MekaBil.se också. [citat] Här håller jag med. Det vore fint med en branschorganisation som faktiskt säkerställde skickligheten hos hantverkare, både i ekonomi, juridik och
48 svar · 9,3k läst
Dowser4711
Dowser4711: [citat] Enligt det där så har köparen vissa skyldigheter, absolut. Inga konstigheter i sig och om grannen även har samma villkor i avtalet så innebär det ju givetvis att ni får de rättigheterna. *Men* Det är ju bundet till köparen. Inte till fastigheten som ett servitut. Hur många gånger har grannens kåk bytt ägare sedan 1980? Står den där klausulen med i de nya
516 svar · 211,7k läst
·
J
Janne 56: Vi har problem med Örebro Kommun Kommunen har dragit stamledning för Vatten och Avlopp över vår fastighet De vägrar att följa Ledningsrättslagen §12 ( och lösa in del av fastigheten utsatts för " väsentligt men") Samt vill heller inte ge ersättning för hela den yta som denna ledningsrätt upptager . Man har kommit fram till minst fyra (4) olika angivelser på ytan för denna
0 svar · 590 läst
M
Mark Lyftsson: [citat] Alternativ titel: "hempularen förklarar varför Mark Lyftsson har köpt hus och inte vill ha med någon pensionär, student eller övrig medborgare i en bostadsrättsförening att göra".
45 svar · 12,7k läst
S
Stefan1972: [citat] nä det tror jag inte är nån allmän regel. Ska vara då om det är ett betydande värde då kanske........Har själv kollat på öde fastigheter som står kvar på ägare som dött för 50 år sen typ........
18 svar · 2,5k läst
Nissens
Nissens: [citat] Hur har det gått för dig?
135 svar · 25,5k läst
·
P
pmd: [citat] Oftast hem så fort som möjligt, utan att bryta mot hastighetsbegränsningar. Helst utan att köra på något barn.
144 svar · 29,1k läst
·
Fairlane
Fairlane: Jag vill minnas att det fanns en tråd nyligen med ungefär samma upplägg, men då rörde det städning. Där stod det tydligt vid beställning att upplägget var så.
5 svar · 1,2k läst
N
Anonymiserad 671848: [citat] Ja, returfrakt OM det står uttryckligen, men aldrig extra avgifter.
9 svar · 1,5k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Så kanske det är. Generellt är nog respekten för enskilda väghållare rätt låg. Det har vi ju inte minst sett på detta forum.
154 svar · 43,3k läst
·
Kvackatore
Kvackatore: [citat] Finns en annan tråd där vi resonerar kring stor majoritetspost och hur den fungerar vid röstning genom andelstalsmetoden. Vi kom där fram till att även om man har många andelar och dessa är begränsade till 20% så är det de facto inte så man räknar. Låt oss säga att stor majoritetspost i detta fallet innebär att beslutet med största sannolikhet blir så som BRF röstar.
26 svar · 2,8k läst
C
cpalm: [citat] Var lite före min tid, men jag tror inte det var någon skatt alls på livförsäkringar tidigare, vilket ledde till att de började användas som det vi idag kallar kapitalförsäkringar. Numera beskattas ju dock själva avkastningen.
5 svar · 729 läst
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: [citat] Kan och kan, ditt första argument var ekonomiskt så därför svarade jag utifrån det. [citat] Det är ofta olämpligt, om än inte omöjligt, att diktera hur efterlevande ska vilja leva sina liv, inklusive hur de ska äga fastigheter och vem de ska få sälja till. [citat] Nej, min åsikt är att det är bäst att stycka och äga en fastighet var. Givet att ni vill något annat är det
8 svar · 738 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.