Vid överklagande, vad är "rätt" och vad "bör" jag göra?

Om jag förstått rätt går överklagan till Länsstyrelsen, men man ska ändå BARA skicka den till kommunens bygglovsavdelning?
Dom vidarebefordrar den till Länsstyrelsen då?
Behöver man skicka med några bilagor, typ ritningar eller tidigare dokument i ärendet eller skickas det automatiskt vidare i och med att de finns i ärendet sedan tidigare?

Något mer att tänka på i överklagandet?
Ska man t.ex. se till att få med Grannarnas medgivande eller liknande?

/Jocce

Jocce81 Jocce81 skrev:

Om jag förstått rätt går överklagan till Länsstyrelsen, men man ska ändå BARA skicka den till kommunens bygglovsavdelning?
Behöver man skicka med några bilagor, typ ritningar eller tidigare dokument i ärendet eller skickas det automatiskt vidare i och med att de finns i ärendet sedan tidigare?

/Jocce
Kommunen ska i sitt beslut bifoga besvärsanvisning som anger vilken tid du har på dig och hur du överklagar.
Du skickar in en överklagan till komunen och har då möjlighet att bifoga synpunkter som förtydligar varför du vill överklaga.
Kommunen gör en rättidsprövning och har möjlighet att återemitera till förvaltningen eller skicka ditt ärende till Länsstyrelsen för prövning.
Komunen ska till Länsstyrelsen bifoga ärendets samtliga handlingar + dina eventuella kompletteringar i ärendet.
Lycka till

• Gilla
Jocce81
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Kommunen ska i sitt beslut bifoga besvärsanvisning som anger vilken tid du har på dig och hur du överklagar.
Du skickar in en överklagan till komunen och har då möjlighet att bifoga synpunkter som förtydligar varför du vill överklaga.
Kommunen gör en rättidsprövning och har möjlighet att återemitera till förvaltningen eller skicka ditt ärende till Länsstyrelsen för prövning.
Komunen ska till Länsstyrelsen bifoga ärendets samtliga handlingar + dina eventuella kompletteringar i ärendet.
Lycka till
Så i "bästa" fall så kanske de själva vänder tillbaka det till Bygglovsnämnden för nytt beslut?

/Jocce

Jocce81 Jocce81 skrev:

/Jocce
Det finns knappast något rätt eller fel. Överklagandet går via kommunen så att de vet om det. I och med tidigare strul så kolla att det kommer fram när ni lämnat in. Kommunen ska skicka med allt underlag. Ni kan tillfoga vad ni vill men jag skulle föreslå en kort skrivelse där ni sammanfattar era argument.

Jocce81 Jocce81 skrev:
Så i "bästa" fall så kanske de själva vänder tillbaka det till Bygglovsnämnden för nytt beslut?

/Jocce
I bästa fall ja, innebär att de själva inser att beslutet är felaktigt.
Föga troligt men möjligheten fins.

• Gilla
klimt
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
I bästa fall ja, innebär att de själva inser att beslutet är felaktigt.
Föga troligt men möjligheten fins.
Instämmer, kommunen har tittat på detta flera gånger så det är inte troligt att man börjar om från början. Normalt har kommunen bra koll på praxis i högre instans, så ni bör bereda er på att det kan bli utfallet. I så fall är det eventuell kompensation från säljaren som blir aktuellt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.